Gå til innhold

240 Cab

Ranger emnet


DimitriX

Anbefalte innlegg

Du får faan ikke noe prøveskilt på det der viss du gjennomfører dette.Du blir rimelig fort kortlaus...

Men hallo??Bor du ikke i Selbu enda da?

Åker bil da vettu=)

 

By the way Kjell Kåre,har du ikke sett ny bilen min da?

Du husker vel at jeg sa bestandi at jeg skulle ha meg 242?:P

-No Drift,No Fun-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får faan ikke noe prøveskilt på det der viss du gjennomfører dette.Du blir rimelig fort kortlaus...

Men hallo??Bor du ikke i Selbu enda da?

Åker bil da vettu=)

 

By the way Kjell Kåre,har du ikke sett ny bilen min da?

Du husker vel at jeg sa bestandi at jeg skulle ha meg 242?:P

 

Ja, det er også et poeng. Det er et krav for å bruke prøveskilt, at bilen skal være i forsvarlig stand.

 

Selv om den ikke nødvendigvis må være forskriftsmessig stand, så må den være forsvarlig. t.d. dårlige bremser, manglende tak, m.m., så tror jeg at forsikringen på prøveskilt gjerne kan være litt trøblete å få gjennomslag for :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt får man prøveskilter?

 

Leid mange prøveskilter før eller? Du viser vognkortet også sier du "jeg skal ha prøveskilter på den her forbi blablabla"

"værsågod" sier dama bak kassa etter at du har dratt kortet!

 

Vel og merke så står man, i beste fall, uten skilter så fort man blir stoppa da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt får man prøveskilter?

 

Leid mange prøveskilter før eller? Du viser vognkortet også sier du "jeg skal ha prøveskilter på den her forbi blablabla"

"værsågod" sier dama bak kassa etter at du har dratt kortet!

 

Vel og merke så står man, i beste fall, uten skilter så fort man blir stoppa da ;)

 

Jeg ville tro at om man kræsjer med en slik bil, vil biltilsynet si at man har skaffet seg skiltene på feil grunnlag og at de sådan ikke var gyldige i det hele tatt. ergo., kan man fort sitte i milliongjeld v/ personskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare flytta over skilta fra den andre 240 min og så var bilen uten tak registrert.

Det er da enda dummere enn å kjøre med prøveskilt, for da har du ikke noe forsikring i det heletatt.

Forsikringa gjelder den bilen som skiltet hører til, og ikke den skiltet står på.

 

Blir du stoppa, eller når du blir stoppa så kommer du nok både til å mista lappen og få dokument forfalskning på rullebladet.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke f.eks en skyline;)

 

Nettop.

Er tross alt forskjell på å kjøre med en takløs volvo, og på å kjøre en bil uten panser/støtfanger. Er jo livsfarlig om man skulle være så uheldig å dulte borti en fotgjenger med sistnevnte, mens første kun er farlig for fører i tilfelle den skulle tippe, og det kan man fikse med å f.eks montere veltebøyle...

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir litt annerledes da.. skyline er jo en orginal bil som er godkjent som kjøretøy.. kanskje ikke i eorupa nei, men en volvo 240 med avkappet tak er jo ikke litt lovlig en gang, selv om du forsterker det så er det langt fra sikker på at du har forsterket rett og nok!

 

men forr all del.. prøv å bygg å kjør prøveskilt.. guud så morro:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir litt annerledes da.. skyline er jo en orginal bil som er godkjent som kjøretøy.. kanskje ikke i eorupa nei, men en volvo 240 med avkappet tak er jo ikke litt lovlig en gang, selv om du forsterker det så er det langt fra sikker på at du har forsterket rett og nok!

 

Ingen av bilene har vært testet og godkjente for å kunne kjøres på norske veier.

Finnes flust av takløse 240-er i sverige som har skilter, likeledes som det finnes masse skyliner i japan.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettop.

Er tross alt forskjell på å kjøre med en takløs volvo, og på å kjøre en bil uten panser/støtfanger. Er jo livsfarlig om man skulle være så uheldig å dulte borti en fotgjenger med sistnevnte, mens første kun er farlig for fører i tilfelle den skulle tippe, og det kan man fikse med å f.eks montere veltebøyle...

 

nei, jeg tror du har misforstått.

Typegodkjenning er ikke det samme som forsvarlig og forskriftsmessig stand.

 

Noen eksempler:

Typegodkjenning går på at feks. Volvo 240 er godkjent i Norge.

Skyline er ikke typegodkjent, men denne kan du kjøre prøveskilter på.

 

En skyline kan være i forsvarlig stand, selv om den gjerne ikke er forksriftsmessig stand (mangler skjermblinkers+++).

 

Da kan det være lov å bruke denne på prøveskilter.

Når du derimot kommer med en 240, som i utgangspunktet var typegodkjent, så kapper du av taket.

 

Da er ikke denne lengre typegodkjent!

Videre, er den ikke lengre forsvarlig stand, eller forskriftsmessig stand.

 

I tilfelle du nå tror at forsvarlig og forskriftsmessig alltid er en og samme, så kan jeg komme med et eksempel:

 

En bil uten vindusviskere, eller defekt viskerfunksjon er ikke i forskriftsmessig stand. Denne er derimot i forsvarlig stand, så lenge den brukes når været ikke trenger vindusvisker.

 

Som sagt, ikke for å ødelegge noe, men du bør vite hva du risikerer. Kræsjer du og en eller annen blir invalid feks., blir det fort 10-18 mill elns., vet ikke hva dagens pris for slikt er. Har jo vært litt nedgang i børsen i det siste, men samtidig har jo rentene økt! Så, ja..

 

Send en epost til biltilsynet, si du har en 240 som mangler tak, men du vil kjøre den på prøveskilt for å få sveist på tak. Så ser du hva de svarer ;) men ps. de komme rsikkrt til å holde et øye med deg etterpå, hehe..

 

Om du blir stoppet med den bilen, kappet tak, altså, så ryker nok lappen, ville jeg tro.

 

Dette er vel egentlig nok forklaring fra min side. Jeg anbefaler deg å forhøre deg med vegvesenet (gjerne skriftlig), så ser du hva de sier og post det gjerne i tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår