Gå til innhold

ATperformance(ATEC) prosjekt 2liter 1000hk

Ranger emnet


makann

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denna som var med i Gatebil en gang i vinter? med nesten 500gamp på hjula?

 

detta blir rått:D men fjerne vtec? er jo litt av sjarmen med Honda det da^^

 

man får vel ikke tak i vtec kammer som er vill nokk for dette. + hva skal man med vtec når bilen ikke skal brukes til "normal" kjøring :P

 

men over til at dette brare er ett helt sinsykt rått progjekt :P dette må jeg følge med på =P

Ah, the 1920s - when men were men, cars were Avions-Voisins, and pedestrian impact standards were "get out of the way or my car will literally shank you in the face.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denna som var med i Gatebil en gang i vinter? med nesten 500gamp på hjula?

 

detta blir rått:D men fjerne vtec? er jo litt av sjarmen med Honda det da^^

 

 

Glem vtec, her er det kun høykamprofile som gjelder

:D

Vtec er laget for gatekjørbarhet, noe som gjør at små motorer kan ha høy effekt(kam som gjør det mulig for motoren å puste på høyt turtall) og ha to andre profiler som gi god bensinøkonomi og dra villighet på lavt turtall.

 

 

Det nye systemet med de utralette vippeamene og nesten 0 friksjons kulelagrene gjør det mulig å bruke kamprofiler som ellers ville blitt slitt ned på et blunk.

Jeg vil ha raske åpne/lukke tider for å unngå reversering og ventilflyt. men med de radiene kammene får ville de blitt ødelagte med glidetype vippearmer.

 

dessuten vil de lette vippearmene gi meg mulighet til å varve 11.000rpm uten ventilflyt.

"There aint anything vtec can do for mee now)

 

Uten å røpe specen vi har fått disse kammene dreid til, så kan jeg si at maksimal løftet er lavere enn en vtec trimkam.

 

Forskjellen er at løftet på en typisk vtec kam kun er peak løft noen få veivaksel grader, dvs at feks maks løft på 12,5mm kun er et kort øyeblikk før løftet daler.

høyt løft gir en bedre flow, om dere noen ganger har sett på topper som er målt i flowbenk vet dere hva jeg mener.

 

Disse kammene løfter noe mindre peak løft, men de oppnår peak neste med en gang og lukker momentant, så gjennomsnitts luftflowen toppen får pga disse kammene er mye høyere enn en vtec kam hvor profilen blir begrenset pga friksjon, ogvekt (ventilflyt)

Her er et bilde av toppen,og kammene.

 

Kammene:

(Legg merke til profilen på innsgskammen til høyre)

 

IMG_5649-1.jpg

 

IMG_6001.jpg

 

rezise1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt gromt!!

 

Jeg har ikke mye til overs for fwd, men dette her er jo bare gromt! :D

 

Takker :D

 

man får vel ikke tak i vtec kammer som er vill nokk for dette. + hva skal man med vtec når bilen ikke skal brukes til "normal" kjøring :P

 

men over til at dette brare er ett helt sinsykt rått progjekt :P dette må jeg følge med på =P

 

Det er helt riktig, vtec er nok ubrukelig her og jeg får hllr ikke brukt de profilene jeg vi ha som nevnt over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, helt verst! Innsugskammen er jo nesten firkanta! :yodude:

 

Hvorfor vil du ikke ha høyere løft? Da ville vel også profilen blitt "rundere" og du kunne hatt mykere fjærer..?

 

Grunnen til at vi ikke bruker runde profiler er beskrevet i posten noen hakk over.

 

Vi trenger heller ikke spesielt mye stivere fjærer av den grunn at vippearmene veier ca 30-40% av de orginale.

Det er bevegelsen når fjæra åpner eller lukker som skaper de harmoniske fjærsvingningene, jo mindre område kammen åpner eller lukke ventilen på, jo mindre sjanse er det for ventilflyt.

Med disse kammene står ventilen i ro stort sett under hele løfte perioden, for å så lukke momentant.

fra "kant" til "kant" utgjør kun 0.6mm løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja... burde jeg vel egentlig kanskje skjønt delevil:P haha.

 

men tror detta blir gromt je.. å virker som du har bra peil med det du gjør også;) og skjønte faktisk det med den "kantette" profilen på insugskammen:P

men hvor kjørbar vil bilen bli?:P

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja... men hvor kjørbar vil bilen bli?:P

 

Haha, det var et godt spørsmål egentlig.

Hvor kjørbar er en bil med 1000hk på hjulene?:op:

Til daglig er den nok ganske umulig.

 

Men jeg kommer uansett ikke til å kjøre med mer enn maks 850hk til vanlig fordi jeg får ikke helt det økonomiske til å gå rundt om jeg må putre rundt med drivstoff til 115kr literen

 

Til daglig kommer den til å gå på E85 med ikke mer enn 850hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det var et godt spørsmål egentlig.

Hvor kjørbar er en bil med 1000hk på hjulene?:op:

Til daglig er den nok ganske umulig.

 

Men jeg kommer uansett ikke til å kjøre med mer enn maks 850hk til vanlig fordi jeg får ikke helt det økonomiske til å gå rundt om jeg må putre rundt med drivstoff til 115kr literen

 

Til daglig kommer den til å gå på E85 med ikke mer enn 850hk.

haha, men fortsatt 850hk på framhjula. spinner vel uansett nesten det da:P

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår