Gå til innhold

Skifte høytalere/cd-spiller i POLO 98 Stasjonsvogn

Ranger emnet


_maxxim_

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt en 98' Polo stv. med et skikkelig crappy anlegg som jeg ønsker å bytte ut. Har ikke noen erfaring med dette og søker derfor råd. Har tenkt å kjøpe høytalere til dashbordet og dørene.

- Er standarden på denne bilen 4" til dash og 6,5" til dørene?

- Er det evt. bare å ta ut de gamle og sette inn nye (må jeg bytte ledninger/tilkobling?

 

Jeg tenker ca 100-120W til dash og 150-180W til dørene fra biltema.

- Høres det greit ut, må jeg evt. ha forsterker/nytt batteri?

 

Vurderer også om jeg skal kjøpe hovedenheten på biltema eller om jeg skal gå for merkespiller.

 

Alle gode råd mottas med stor takk. Gjerne fra folk som har gjort tilsvarende i samme bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Klovnster, du burde ikke kjøpe høytalere på Biltema, da kvaliteten trolig ikke er stort bedre enn de originale høytalerene. Da kopler du heller de originale høytalerene på forsterker, for det blir trolig bedre.

 

Du burde bytte ledninger, da de fire originale høytalerene er koplet på to utganger... De er koplet via hverandre, se. Derfor burde du bytte, slik at du får utnyttet forsterkeren/spilleren fullt ut.

 

Og, IKKE engang VURDER spiller fra Biltema, da de er elendige og overpriset. Om du vil ha billig spiller, er det bedre å kjøpe en billig spiller på Bilxtra elns., da dette faktisk er LANGT bedre til tilsvarende pris! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, begge to. Ser at forsterkere fort koster 1500-2000, så da sprekker fort budsjettet. Ser at jeg kan få en pioneer spiller med 4*50W innebygd forsterker for ca 1000 spenn. Kan det være et alternativ fremfor å kjøpe ekstern forsterer? Ser at Bilxtra har billige høytalere, vurderer å kjøpe disse i hhv 4" o g 6,5" http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så utrolig imot Biltema! Greit nok, for en bilstereo-entusiast, er biltema ikke bra, men jeg tørr påstå at det ikke er det værste man finner på markedet.

 

Personlig har jeg en Biltema-4kanals forsterker til å dra frontsettet mitt! Den synest jeg gjør en god jobb til akkurat det!

 

Jeg har også erfart i min gamle bil at Biltema sine 6x9", med en ganske kraftig magnet, gir ganske godt trykk fra seg!

 

For meg virker det som at trådstarter ikke er en bilstereo-entusiast, så jeg synest det blir feil å bare bortvise Biltema, for å vise at man setter kvaliteten høyt fordi man selv er bilstereo-freak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min Polo har jeg 6x9 fra Pioneer (330W x 2) i hattehylla. Det ble jo vesentlig bedre lyd med MOSFET 4x50W til å dra de og frontsettet. Frontsettet er org og fungerer greit.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg satsa på Pioneer høytalere (som har modelltilpassa til Polo) og en go spiller fra samme produsent. Da tror jeg du blir fornøyd. Jeg liker god lyd, men har ikke prioritert å kunne spille i stykker øra mine :-)

Men 6x9 med en skikkelig hattehylle i MDF gir bra lyd. Vet du ikke har no hylle, men kan evt lage kasser til 6x9 på hver side baki (vet ikke om det er no utsparring til høytalere baki disse stv ene jeg...).

 

Jeg er også litt imot Biltema, men en jeg kjenner kjøpte 6x9 og frontsett og en aktiv bass til 1000kr tilsammen der til en Golf 2, og det fungerer jo greit. Men jeg vil ikke ha det altså...

 

Hilsen en som er gla i go lyd, men ikke helt gal (enda)...

-2011 Skoda Superb.

-Ex 2000 mod Cross Passat "BLUE IN MOTION"
-Ex 1997 mod Polo ColourConsept (nå solgt og desverre vraket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller komme med eksempelet at vi har to helt identiske biler, samme modell, samme kjørelengde. Den ene bilen er helt strøken i lakken, den andre har litt riper og rust.

 

For biltema høytalerene spiller høyt og gir et godt trykk i alle toner. Det er vel kanskje heller klarheten og kvaliteten på lyden som skurrer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår