Gå til innhold

Bilfoto - Spørsmål og svar

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Info om tråden

 

Jeg lager en tråd dedikert til spørsmål rettet mot bilfoto. Her kan man spørre om teknikker, utstyr, hvordan man oppnår visse effekter. Forhåpentligvis vil noen svare og vi får en basic FAQ etterhvert. Jeg vil oppdatere første post med spørsmål og svar som etterhvert blir utviklet av oss her. Post gjerne eksempelbilder, og ikke hver redd for og spørre! :)

 

Spørsmål og svar

 

- Hvordan kan jeg redigere en bestemt del av bildet, f.eks. himmelen? Og hvorfor får jeg helt hvit områder på noen bilder?

 

- Hvis du bare vil redigere en bestemt del av bildet er det bare og markere med Selection tool og redigere. Jeg bruker Quick mask mye, den gjør det litt enklere og markere områder jeg vil redigere.

 

Hvit himmel på bildene dine er det som kalles for ett utbrent område. Dette skyldes at kamera ditt ikke har høy nok dynamisk range, dette kommer an på hvor du måler lyset. Hvis du måler lyset mot himmelen vil du få en god eksponering på himmel, men sikkert en veldig mørk eksponering på enkelte andre steder.

 

Lenker

 

http://www.mattwatkinson.com/tutorial/ - Car Photography Tutorial - The Static Front 3/4 Disected

http://www.motivemag.com/pub/feature/drivers_ed/Just_Shoot_Me_-_Motive_s_Car_Photography_Tips.shtml - Just Shoot Me - Motive's Car Photography Tutorial

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg lurer på litt på hvordan man kan få redigert f.eks bare himmelen på ett bilde?

 

Lurer også på hvorfor jeg får helt hvit himmel (o.l) på noen av bildene?

 

Om du har linker til litt basic tips for photoshop ville jeg blitt glad!

 

Bruk enten Magic Wand Tool eller noe annet for å merke himmelen og lag ett nytt lag.

Så kan du redigere som du vil :)

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg lurer på litt på hvordan man kan få redigert f.eks bare himmelen på ett bilde?

 

Lurer også på hvorfor jeg får helt hvit himmel (o.l) på noen av bildene?

 

Om du har linker til litt basic tips for photoshop ville jeg blitt glad!

 

Hvis du bare vil redigere en bestemt del av bildet er det bare og markere med Selection tool og redigere. Jeg bruker Quick mask mye, den gjør det litt enklere og markere områder jeg vil redigere.

 

Hvit himmel på bildene dine er det som kalles for ett utbrent område. Dette skyldes at kamera ditt ikke har høy nok dynamisk range, dette kommer an på hvor du måler lyset. Hvis du måler lyset mot himmelen vil du få en god eksponering på himmel, men sikkert en veldig mørk eksponering på enkelte andre steder.

 

Har ingen linker til photoshop stuff, men photoshop kommer med mye bra dokumentasjon hvis man gidder og lese den.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan folk legge ut de tutorial linkene til bilde redigering å generell fotografering som er brukbare :)

Hvordan få syl skarpe bilder feks? :P

 

For og få sylskarpe bilder må man ha sylskarp optikk, og fokusere riktig. Da trengs det også lite oppskarping i etterkant, taes bildene i RAW format må man naturlig nok gjøre oppskarping i etterkant.

 

Men cluet er og øve seg på fokusen, passe på at den sitter. En god ide er og ikke bruke One shot fokus, men AI Servo (Canon :)), og ta 4-5 bilder i serie. Med en slik metode bør du garantere deg ett som fokusen sitter bra på.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva må man justere på (Både på kameraet og i etterbehandlingsprogram) for å få gode farger?

 

Gode farger i ett bilde er ett relativt begrep, de kan være skarpe eller svake, kalde eller varme osv. Dette er en smaksak. Hvis du sitter med en generelt god eksponering, syns jeg en grei løsning for og fremheve farger er og bruke Selective Colors i Photoshop.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår