Gå til innhold

Min Chrysler Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 507
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Men nå litt mindre koselig nytt :( Vasket bilen i går, og ble oppmerksom på en del rust rundt jekkfestet på passasjersiden bak:

 

967efc6a.jpg

 

Kjente også ujevnheter i lakken og luftbobler på undersiden, ble fort redd for mer rust. Tok en ekstra god kikk under i dag, og riktig nok etter litt pelling med lakken så dukket det opp ett hull :(

 

8e21eb2b.jpg

 

Det ruster altså fra innsiden og ut :( Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med dette. Er ingen god sveiser. Men noe må iallefall gjøres kjapt for å vinne mer tid! Men jeg er usikker på hva :(

 

Tok også tak i en annen kjent rust plass, under panseret:

 

d196dc89.jpg

 

Har begynt å ruste i front langs skjøten i panseret. Pusset ned med Dremelen og sprayet på med ferrobet, vasket med rød sprit og sprayet med zink spray, før jeg tok to lette strøk med bengalakk blandet med zink. Så jeg håper det holder rusten i sjakk. Fint blir det jo ikke, men det vises jo kun når panseret er åpent. Heller det enn rust hull :) Har sett nok av det på disse bilene :(

 

7744aa49.jpg

 

4cdc9546.jpg

 

46ddf228.jpg

 

Selvfølgelig spilte ikke været på lag i kveld heller, himmelen åpnet seg virkelig, så har dekket over fronten av panseret med plast og håper at det holder vannet vekk så det får tørket under der.

 

5ccd06b2.jpg

Endret av rstange

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare synd det ruster innen fra og ut, så ser jo selvfølgelig ikke så bra ut på innsiden.

 

Har handlet diverse produkter i dag. Tanken er å pusse vekk det verste på utsiden, prøve å tørke/rengjøre best mulig på innsiden og spraye med sagkjedolje, tette igjen rust hullet med sparkel og behandle utsiden av kanalen likt Foxchase sitt arbeid. Blir ett lag bengalakk blandet med zink som grunning og carosol steinsprutbeskyttelse over. Får øve meg på sveising i vinter, så kanskje jeg får gjort det skikkelig til neste år. Nå vil jeg bare kjøpe litt tid.

 

Kjøpte meg også nytt leketøy på Clas Ohlson, ett inspeksjonskamera til usb. Tenkte det ville gi meg en grei mulighet til å se hvordan det ser ut inni kanalen. Kvaliteten på kameraet virker helt grei, det tar på langt nær super-skarpe bilder, og det er litt dårlig lys fra LEDsa, men til 450kr virker det helt greit. Dessverre funket det ikke så bra som håpet, det hopper ut hele tiden. Virker som dårlig kontakt i USB pluggen, for det kom tilbake når jeg riklet på kabelen. Men etter jeg hadde filmet litt i kanalen datt det helt ut og ville ikke funke mer etter det, så jeg skal dra innom på Clas i morgen å klage, regner med det er en feil med kameraet og at kvaliteten ikke er så dårlig. Det har jo fått en del skryt på nettet, til prisen vel og merke ;) Din Side har blant annet skrevet om det: Øye på stilk med usb.

 

d7e78ff4.jpg

 

f50728e1.jpg

 

Fikk tatt noen bilder og filmet litt i kanalen før det streiket da. Som jeg fryktet er det en del rust inni der. Er ganske vått bakerst i kanalen, virker som det er tørt lengre fram i kanalen. Lengden på armen er bare 65cm, så kommer ikke til helt fremst, men fikk ett greit inntrykk av hvordan det ser ut på innsiden.

 

Image2.jpg

 

Image5.jpg

 

Har lagt ut en av videoene jeg tok, viser både rusten og kvalitetn på kameraet. Det hakker mye, men det er fordi det kjører på 14fps.

 

 

Været er heller ikke på min side her, regner som pokker, og siden jeg er garasje løs avhenger "prosjektet" mye av fint vær, noe det ikke ser ut som vi får med det første skal man stole på værmeldingen...

 

5447e33f.jpg

 

Har også fått noen klunkelyder ,eller hvordan jeg skal beskrive det, fra forstillingen. Så har noe å finne ut der også, hva det kan være snakk om. Har altså litt arbeid fram over :P

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig oppholdsvær ! Har begynt å behandle kanalene. Prøvde å få ut mest mulig skit fra kanalen, ikke så lett, sprøyet også inn en halv liter med sagkjedeole for å prøve å dempe rusten litt. Maskerte opp og pusset lakken og gjorde klar for maling:

 

c3005cf9.jpg

 

Kjører på med to strøk Bengalakk med zink. Så skal jeg ha ett eller to lag med steinsprutbeskyttelse. Jeg tetter hullet i første omgang med sparkel, tenker å få sveiset dette etterhvert. Må bare øve, eller finne noen som gjør det billig :P

 

Fikk gjort alt grunnarbeid i kveld, og første strøk maling, blir ett til etter jobb imorgen og forhåpentligvis første laget med carosol også.

 

e026426d.jpg

 

Selv om det ikke fikser rust problemet 100% håper jeg det demper prossesen, + at det hindrer rust i skøyten og beskytter mot skader som kan føre til rust. Jeg tenker også å borre hull i begge kanalene slik at jeg kommer til å får sprøytet mer olje inn, hullene tetter jeg med gummipropper, slik at jeg kan lett sprøyte inn med jevne mellomrom.

 

Jeg tror ikke det er så ille på innsiden at jeg trenger bytte mer enn en liten bit nemlig :) Førersiden håper jeg er fin, det virker værtfall slik.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært heldig med været hele helgen, opphold siden fredag, og bra var det. Har fått gjort ferdig "male" arbeidet nå. Det som gjennstår er å få tak i gummipropper, lage hull og sprøyte inn noe lurt rustdrepende/hindrende middel.

 

Sveising av hullet som alt hadde oppstått blir etterhvert, vil øve meg litt først :P

 

Ganske fornøyd med resultatet, fint er det ikke, men diskre, så det vises ikke om man ikke legger seg ned på kne. Teksturen i steinsprutbeskuttelsen er litt grov, men det vises ikke før man er nært. Håper iallefall det vil hindre rust i skøyten til karosseriet.

 

9075b5f6.jpg

 

62cb8959.jpg

 

ecc396ab.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror det, problemet med disse lydene jeg hører er at de kommer og går, så vanskelig å si sikkert før jeg har kjørt en stund. Men det jeg fant i helgen var at kulen på øvre bærebro på førersiden var ganske tørr, så har enten hoppet over eller hatt for lite grease sist jeg smurte opp. Har iallefall smurt den opp nå, og resten av kulene, og i dag har jeg ikke hørt noe. Men igjen har det kommet å gått litt som det selv vil.

 

En annen lyd jeg har hatt den siste tiden er en merkelig hyle lyd. Dukket gjerne opp rundt 20-30 km/t eller i revers. Lokaliserte den etterhvert til venste bakhjul, så tok en inspeksjon i går. Disse to kom ramlende ut når jeg gjørde løs kaliperen:

 

7e7a6709.jpg

 

Og klossene så ikke videre bra ut de heller:

 

c8afd2ed.jpg

 

Men hylinga ble borte etter jeg hadde satt alt på plass igjen... I dag var jeg på mekonomen og handlet nye klosser, var noe forskjell der ja.

 

35a39b82.jpg

 

Jeg tok en runde med radiatorflush og byttet kjølevæske på systemet, og mens jeg ventet på at motoren skulle kjøle tok jeg fatt på kaliper bytte.

 

e95441db.jpg

 

Ble forresten veldig plaget med dreneringspluggen på radiatoren, lokaliserte den på førersiden, men uansett hvor mye jeg vrei og dro på den så ville den ikke ut. Fikk til å vri på den, men klarte ikke få den av. Noe som vet trikset? Går utfra det er rett propp jeg holder på med.

 

8e489e29.jpg

 

Ente iallefall opp med å gjøre løs slangen fra motorblokka i stedet.

 

Tilbake til bytte av kaliper. Det ble ett skikkelig pes, holdt på i vel 1 1/2 time for å få de nye klossene på plass. Fikk en dårlig følelse allerede der, siden bakhjulet nå var helt låst fikk jeg raskt misstanke om at kaliperen ikke gikk tilbake som den skal. Den andre siden gikk kjempe lett å bytte, fikk presset stempelet tilbake uten problem der. Tok en liten test tur etter alt var byttet, og etter ikke mange meterne var bremsen rykende varme. Målte den til 300 grader med ett infrarødt termometer. Lot bremsen kjøle seg godt og kjørte hjem igjen, stoppet under veis, da var temperaturen nede på 120 grader. Tok en runde til og trykket hardt på bremsen, da begynte det å stige igjen opp til 230 grader. Såååå, har noe trøbbel der også nå :well:

 

Jeg håper jo at det bare er kaliperen som er problemet, men samtidig litt redd for at det er problemet Matador skriver om. Det får bli en runde ut å skru imorgen, så kanskje jeg finner ut noe.

 

Begynner å bli litt irritert på alt nå. Og hvis noen lurer på hvorfor jeg plutselig hører masse lyder, så er det fordi jeg er fri for stereo i bilen, da spilleren er til reprasjon. Siden den plutselig bestemte seg i sommer for å overopphete og takke for seg. damndamn Jeg håper jeg får den reparert på reklamasjon. Tror jeg trenger å få den tilbake snart så jeg slipper å høre flere ulyder, har jo vært stereo løs i snart en måned og trenger snart en påminnelse om hvorfor jeg gidder dette.. :p

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket kanaler og panser på v6´eren idag. ingen rust på panser men kanaler har startet og ruste fra innsiden. :-( Fikk tatt og pusset ned og lakkert kanaler på nytt. Orker ikke tanken på å begynne og sveise,håper den går igjennom eu kontrollen i november. Har forøvrig begynt og se på sebring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er tydeligvis ett problem dette med rusten :( Sebring er flotte biler da, kunne godt tenkt meg en av de senere modellene :)

 

Jeg sliter stadig med bremsene. Har ikke fått gjort noe i helgen, men hadde en økt på onsdag å tok ut stemplet fra kaliperen. Fortsatt samme problem, ligger rundt 250-300 grader på bremseskiva. Har kjøpt honingsverktøy for bremsekaliper på biltema, så skal prøve det i løpet av uken. Det virker som det er rust i sylinderen som er problemet. Må bare prøve å ikke ta i for mye, slik at jeg får lekasje i stedet :shake

 

Slik så det ut etter en test tur:

 

fc9bc4d3.jpg

 

7d4bcab0.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den er ikke så dum, slipper å brenne fingrene for å kjenne om det er varmt :tannløs:

 

I går ble det en økt med kabelstrekk og lodding, la opp ett til 12v uttak i bilen. Har bruk for ett som er styrt av tenningen. Kjøpte det jeg trengte på biltema. Blant annet en sokel til relèet, det irriterer meg alltid at det meste av sokler man får kjøpt kommer ferdig krympet, er jo bare ekstra arbeid :P Ble litt banning og knoting å få av kabelsokene, men det går nå på ett hvis.

 

Synes det blir så rotete å skøyte kablene, blir så mange skøyt og forskjellige farger på alt :doh

 

02e272a67e4692d1a61b7d1f2fc171a0.jpg

 

72c5f676165fa7738b1b3a1231870405.jpg

 

ffc1d3fd6a6f88e74133e66c41dcd477.jpg

 

606e9c73093c32608eee61079f2a319b.jpg

 

a1fb29861ce87e19d73ffd0a4fbfd150.jpg

 

Blir greit det der, tålelig ryddig værtfall. Men nå er jeg spent om noen klarer å gjette noe fornuftig om hvorfor jeg legger opp ett 12v uttak under dashbordet :D Det er ikke til en gps ;)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår