Gå til innhold

Hvem bestemmer om en tråd skal slettes?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Er det én eller flere moderatorer som bestemmer hvilke tråder som skal slettes? Tenker ikke på tråder som er feilpostet. Ser for eksempel Kennet sletter omtrent alt han kommer over, litt for mye til tider spør du meg. Er dette en makt man som moderator kan (mis)bruke eller spør man som moderator andre moderatorer om hva de mener? Jeg kan til en viss grad forstå stenging av enkelte tråder, men ekstrem sletting?

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det én eller flere moderatorer som bestemmer hvilke tråder som skal slettes? Tenker ikke på tråder som er feilpostet. Ser for eksempel Kennet sletter omtrent alt han kommer over, litt for mye til tider spør du meg. Er dette en makt man som moderator kan (mis)bruke eller spør man som moderator andre moderatorer om hva de mener? Jeg kan til en viss grad forstå stenging av enkelte tråder, men ekstrem sletting?

 

 

Eirik

 

faen er du aktiv her fremdeles? husker når jeg var moderator så brukte jeg ren trynefaktor når jeg sletta......:volvsmile

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har øyråd hver gang det skal slettes en tråd.

 

Har en mistanke om hvilken tråd det er som har fått deg til å skrive enda en klagetråd på meg. Men når det kommer ca 250 tusen raporter på en tråd i timen, og det plutselig dukker opp en "info-PM" til helt sikkert mange andre enn meg om noen "fakta" som som påstås så er det like greit at den blir sletta.

 

Dette forstår vel til og med du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Forsåvidt et interessant, og utvilsomt saklig resonnement jeg kan si meg ett hundre prosent enig i.

 

Men jeg lurer litt på hvor terskelen legges for sletting sett mot stengning. Sletting må naturligvis sees på som en noe strengere sanksjon enn stengning, og det ville være interessant å se hvilke kriterier som legges til grunn ved stengning - annet enn folkets dom? :)

 

Men jeg finner det dog meget skuffende at en moderator på et seriøst norsk forum kan tillate seg å ordlegge seg som en nedlatende ungdomsskolelærer.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden jeg har sett så lav takhøyde som her på Bilforumet.no.

 

At enkeltinnlegg trenger å modereres bort er noen ganger nødvendig....men å slette hele tråden....må si det overrasket meg.

Da får man holde seg til politisk korrekte uttalelser fra nå av skjønner jeg.

 

MVH

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel også noe med at trådstarter er veldig begreistret for å rapotere tråder, for så når det blir gjort noe med dem skal han lage en tråd hvor han fremstår som en "helt" mens vi som har tatt afære som han i utgangspunktet tipset oss om blir den store stygge ulven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel også noe med at trådstarter er veldig begreistret for å rapotere tråder, for så når det blir gjort noe med dem skal han lage en tråd hvor han fremstår som en "helt" mens vi som har tatt afære som han i utgangspunktet tipset oss om blir den store stygge ulven.

 

Det er to regler for god og effektiv moderering.

 

1. Vekk respekt og tillit hos brukerne.

 

2. Bruk aldri intern informasjon for å vinne en diskusjon. Aldri.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel også noe med at trådstarter er veldig begreistret for å rapotere tråder, for så når det blir gjort noe med dem skal han lage en tråd hvor han fremstår som en "helt" mens vi som har tatt afære som han i utgangspunktet tipset oss om blir den store stygge ulven.

 

Ai ai. Dette var da flott, her oppfordrer du jo faktisk til at man skal slutte å rapportere tråder. Ja, jeg rapporterer endel, salgstråder og tråder som havner i feil forum. Jeg rapporterte hele ett innlegg i "nevnte" tråd, det var noe som kunne utartet seg til gnissing mellom personer. Spør du meg hørte ikke det hjemme i tråden. Spør du meg var det ikke snakk om å mangle sunn fornuft i de siste innleggene som ble skrevet i tråden.

Men som spurt ovenfor her, hvor går grensa mellom stengning og sletting?

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det én eller flere moderatorer som bestemmer hvilke tråder som skal slettes? Tenker ikke på tråder som er feilpostet. Ser for eksempel Kennet sletter omtrent alt han kommer over, litt for mye til tider spør du meg. Er dette en makt man som moderator kan (mis)bruke eller spør man som moderator andre moderatorer om hva de mener? Jeg kan til en viss grad forstå stenging av enkelte tråder, men ekstrem sletting?

 

 

Eirik

 

 

For å bringe klarhet i et par ting her:

Det vil alltid være en individuell vurdering av den enkelte moderator om en tråd skal slettes eller stenges.

Dette er "makt" moderatoren er gitt under tillit til at den ikke misbrukes og at den benyttes når det kreves.

Men ja, fra tid til annen tar vi selvsagt opp ting noen er usikre på eller ønsker råd om. Alt fra tråder til trakasserende brukere.

Men stort sett handler moderator på egen hånd.

At noen reagerer på sletting man synes er unødvendig, er ikke uvanlig. Det er ikke alltid brukeren er enig med mods avgjørelse, skulle bare mangle. Det kan jo faktisk også skje at noen av oss har gjort en feil bevisst/ubevisst. Noe vi selvsagt vil forsøke å rette opp igjen.

På den andre siden er det faktisk crew som har siste ord i moderingssaker. Slettes en tråd pga den har sklidd helt ut, så er det slik det blir. Slettes det innlegg i en tråd, går det for det samme.

Alt trenger ikke stå i reglene her inne, vi praktiserer også folkeskikk og vanlig høflighet/respekt.

I slike tråder som det her handler om, inngår det mye følelser, man kjenner kanskje de involverte eller er en pårørende.

Derfor er det ofte vanskelig å forholde seg til slike tråder når andre brukere begynner å slenge dritt om de avdøde osv.

Vi har tross alt en ansvar. Bilforumet er faktisk blitt et stort medium, og det kan vel ikke skade til tider å løfte litt på "vær-varsom-plakaten".

På et åpent forum som vi er, er det umulig å drive redaksjonelt, derfor må vi moderere vekk innhold som, riktignok, folk allerede har fått med seg, men som kan vekke anstøt eller såre andre personer.

 

Ytringsfrihet - ja, under en viss anstendighet, ja.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bringe klarhet i et par ting her:

Det vil alltid være en individuell vurdering av den enkelte moderator om en tråd skal slettes eller stenges.

Dette er "makt" moderatoren er gitt under tillit til at den ikke misbrukes og at den benyttes når det kreves.

Men ja, fra tid til annen tar vi selvsagt opp ting noen er usikre på eller ønsker råd om. Alt fra tråder til trakasserende brukere.

Men stort sett handler moderator på egen hånd.

At noen reagerer på sletting man synes er unødvendig, er ikke uvanlig. Det er ikke alltid brukeren er enig med mods avgjørelse, skulle bare mangle. Det kan jo faktisk også skje at noen av oss har gjort en feil bevisst/ubevisst. Noe vi selvsagt vil forsøke å rette opp igjen.

På den andre siden er det faktisk crew som har siste ord i moderingssaker. Slettes en tråd pga den har sklidd helt ut, så er det slik det blir. Slettes det innlegg i en tråd, går det for det samme.

Alt trenger ikke stå i reglene her inne, vi praktiserer også folkeskikk og vanlig høflighet/respekt.

I slike tråder som det her handler om, inngår det mye følelser, man kjenner kanskje de involverte eller er en pårørende.

Derfor er det ofte vanskelig å forholde seg til slike tråder når andre brukere begynner å slenge dritt om de avdøde osv.

Vi har tross alt en ansvar. Bilforumet er faktisk blitt et stort medium, og det kan vel ikke skade til tider å løfte litt på "vær-varsom-plakaten".

På et åpent forum som vi er, er det umulig å drive redaksjonelt, derfor må vi moderere vekk innhold som, riktignok, folk allerede har fått med seg, men som kan vekke anstøt eller såre andre personer.

 

Ytringsfrihet - ja, under en viss anstendighet, ja.

Et utfyllende og godt svar.

 

Som en digresjon; ytringsfrihet er faktisk ikke ubegrenset. Den begrenses primært på privat eiendom. For eksempel kan jeg kaste hvem som helst ut av huset mitt om de mener Hitler var en flott fyr - selv om de per definisjon har legal rett til å hevde det. Et forum kan utvilsomt defineres som privat eiendom der eieren av forumet kan delegere makt til andre mennesker som administrerer ytringsfriheten, om man kan si det slik.

 

Men det er likevel ikke så enkelt. Selv om moderator har siste ord - noe jeg uten tvil er enig i, jeg praktiserer denne retten selv på andre sider - er det ikke til å skyve under en stol at dialog ofte er en bedre løsning. Selv om en moderator har en avgjørelse bør det være takhøyde for å omgjøre denne dersom det kan vise seg mer korrekt enn å la avgjørelsen stå.

 

Igjen, takk for et utfyllende og saklig svar. :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai ai. Dette var da flott, her oppfordrer du jo faktisk til at man skal slutte å rapportere tråder. Ja, jeg rapporterer endel, salgstråder og tråder som havner i feil forum. Jeg rapporterte hele ett innlegg i "nevnte" tråd, det var noe som kunne utartet seg til gnissing mellom personer. Spør du meg hørte ikke det hjemme i tråden. Spør du meg var det ikke snakk om å mangle sunn fornuft i de siste innleggene som ble skrevet i tråden.

Men som spurt ovenfor her, hvor går grensa mellom stengning og sletting?

 

 

Eirik

 

Det er forskjellige meninger om hva sunn fornuft og respektløs oppførsel er, og på et internettforum er dessverre mange av de meningene helt på jordet. Heldigvis er det noen moderatorer og administratorer, f.eks. Kennet, som faktisk har et normalt syn på ting. Og de har fått tildelt ansvaret fra eier av forum, til å ta beslutninger basert på sin dømmekraft. En viktig ting der er å klare å se ting fra andres synsvinkel. Som for eksempel venner eller familie av avdøde som kan rote seg inn på en sånn tråd. Selv om disse innleggene virket greie for deg , Eiriksmil, så kan det være støtende for andre. Det må man ta hensyn til, selv om det ikke passer deg. Dette var ikke vanlig drittslenging og kverrulering i en tråd om hva som er best av 240 og Sierra. Det var en tråd om en dødsulykke, og det gjør at man må passe ekstra godt på hva som trykkes. I enkelte situasjoner passer det definitivt å holde meningene sine for seg selv (jada, det er fullt mulig), og dette var definitivt en av de. Veldig bra at det er moderatorerer her som tør å ta avgjørelser, selv om de ikke alltid blir like populære blant den mindre oppegående halvparten av brukermassen. Håper virkelig ikke de lar sutring fra sånne som deg gå inn på seg.

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har oppfattet Eiriksmil rett ut fra innleggene hans; så er han ikke en sytende guttevalp som syns han blir moderert for mye.

 

Jeg oppfatter i alle fall Eiriksmils innlegg slik at han heller peker på et fenomen der modererering av tråder, sikkert ikke bare en tråd, gjøres litt strengt.

 

Og hvor syter han? Han argumenterer faktisk saklig.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

1. Jeg har INGEN anelse om hvilken tråd det her er snakk om.

 

2. Ville bare skyte inn at jeg selv har slettet tråder innimellom.

Dette ganske enkelt fordi jeg føler brukeren som har opprettet tråden virkelig har gjort en bommert av plassering, innhold eller lignende. Ofte bruker man like lang tid på å flytte en tråd som å faktisk gå inn og slette den, noe som kan være greit for brukere og administrasjonen av forumet.

 

Når brukere da lager tråder uten nevneverdig innhold, mening, e.l. så er det lettere å "luke ut" tråden om det er like greit.

Vær dog klar over at vi kan velge å fjerne tråden helt, eller "light". Sistnevnte praktiserer jeg i 99% av tilfellene med sletting, og gjør at andre i administrasjonen har mulighet til å se kommentar for moderering og innholdet i tråden opprinnelig.

 

Så er det faktiske tilbakemeldinger på HVORFOR en moderator har gjort et tiltak bør man i de fleste tilfeller kunne få en begrunnelse for det.

 

Og hvis det i dette tilfellet har vært;

1. krenkende kommentarer, som ansees unødvendig, om et individ

2. generelt har sklidd litt ut

- ja da virker det for meg som at Kennet har gjort en helt grei moderering.

 

 

 

NB!! Jeg tror nøkkel til suksess ligger i gode, informative posteringer, og at man faktisk bruker 1 ekstra sensurlesing av hva man vil poste, og vurdere det opp mot hva man faktisk ville gjort i dagligtale.

 

Virker for meg som at enkelte har litt for lett å ytre synspunkt man ellers ville funnet seg for god til, inne på et upersonifiserende bilforum.

 

Ha en trivelig helg og en god sommer! :)

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår