Gå til innhold

Problemer på 94 mod stv.

Ranger emnet


supreme

Anbefalte innlegg

okey, dynka vel allt rimeli bra tror jeg.

 

men jeg tror dette spjeldet kan ha noe å si ass, for holder jeg en skrutrekker eller noe sånnt inn med spjeldet når jeg slipper gassen, slik at det må stoppe der jeg holder trekkeren, så kveler den seg ikke.

hvis jeg trykker skrutrekkeren lenger inn, slik at spjeldet er mer oppe enn det skal kveler bilen jeg med en gang, men det skal den vel, da trekker den vel falskluft så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har du sjekka at vakuumslangene er hele og festet der de skal være? Vet ikke om du har dette på din motor, jeg har det i alle fall på min 1.8 monosprut (forgassermotor).

 

Det kan også være lurt å kjøre en flaske dyserens/injection cleaner gjennom systemet. Koster deg ca en hundrelapp på bensinstasjon. Denne heller du på tanken.

 

Elektronisk tomgangsdyse er det vel også på den, og er denne gåen kan det være svar på problemene dine. Feilsøking og evt. bytting har jeg desverre ikke peiling på.

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg lage meg noen tegninger som skal forklare hva som er galt. tegningene er over boksen der LMM sitter. (veit ikke hva det heter)

 

LMM1.jpg

slik står porten/spjeldet når motoren IKKE er i gang.

 

LMM2.jpg

dette er når motoren går greit på tomgang. er en liten åpning så luft slipper gjennom og til motor.

 

LMM3.jpg

Her gir jeg gass så det kommer enda mer luft, og åpningen blir enda større..

 

så...

 

LMM4.jpg

etter jeg slipper gassen går den tilbake til dette nivået. nesten så den struper igjen, og motoren sliter med å holde seg i live. enkelte ganger lukker den seg så mye at motoren kveles.

 

LMM5.jpg

på den siste tegningen har jeg satt en skrutrekker eller noe annet langt og tynt inn mot der spjeldet skal stå når motoren går på tomgang, når jeg slipper gassen etter ett puff må den jo stoppe der jeg har skrutrekkeren og den sliter ikke i det hele tatt.

 

 

nå føler jeg liksom at jeg har finni problemet, men veit jo ikke åssen jeg skal fikse det? må hele denne boksen byttes ut, inkludert LMM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at den lukker seg mer er jo pga den går på et lavere turtall... lavere turtall = mindre luftstrøm og spjelde åpner seg ikke fult så mye.

 

Du trenger ikkeå tulle med tomgangsskruen på disse bilene. Vil ikke endre seg utenom at du skrur mye, og da spretter den over 1000 rpm.

2E motorer har selvjusterende tenning og tomgang og skal gå på 850rpm ved tomgang, så dette trenger du ikke å tenke på.

 

Men falskluft problematikken kan du teste slik:

Mens bilen går, sprut startgass på dysene, diverse vakumslanger osv... Begynner bilen å ruse seg selv så har du funnet en kilde til falsk luft da den suger til seg startgassen.

 

Jeg regner med at du har sjekket/byttet:

- Fordeler

- Rotor

- Plugger

- tennkabler

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, 850rpm stemmer ganske bra ja.

 

Plugger, tennkabler og rotor er bytte, fordeleren her hel og fin, så tror ikke det er noe skurr der, uansett ville den jo da fusken ved gasspådrag også.

 

noen som kan fortelle meg hva: "Tomgangsluftregulering, luftforsyning" er??

 

de selger det på bilextra til min bil, er et bilde av den her:

http://www.bilextra.no/PartImages/7051/408-202-011-002.jpg

 

hvor sitter den, og kan jeg eventuelt sjekke den på noe måte?

 

kan teste dette med startgass på dysene i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du står forran bilen og ser nedi så er den mellom motoren og innsuget. Altså nesten inntil toppdekselet og innsuget, klemt i mellom.... Rett over dysene.

 

Kom med bilde så skal jeg tegne pil i paint :)

 

edit: fant bilde, skal bare laste opp.... 1 min

 

Edit2: her :) brukte en av dine egne bilder

 

DSC03825.jpg

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den tomgangsluftregulatoren så hvertfall grei ut visuelt. gummipakningen var hel og fin.

 

testa dette med startgass, og fant ikke noe galt der heller, selv om jeg ikke vet akkurat alle stedene jeg burde ha spruta men.

 

 

jeg oppdaga derimot noe annet...

rediatorvifta går ikke, nå har jeg akkurat vært ute med bilen for en time siden, er steikende varmt. 26-27 grader i skyggen.

men når jeg starta den nå gikk den heller ikke, er ikke det litt rart?

 

til morran i dag når jeg dro var det 15-16 grader. da går bilen opp til 1000rpm , uansett, selv om jeg gir den ett puff går den ned på 1000 igjen. etter en liten kjøretur og motoren er blitt varm faller den ned på ca 850rpm på tomgang.

 

veit ikke hvor stram den gasswireren skal være, men den er jo litt slakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår