Gå til innhold

Problemer på 94 mod stv.

Ranger emnet


supreme

Anbefalte innlegg

har en 94 mod passat stv 2.0l bensin..

 

har sånn som måler batterispenning på termometeret i bilen, og som piper hvis den går under 12volt.

 

hvis bilen har stått i sola en stund, eller jeg skal starte den etter at jeg har kjørt en stund vil ikke dynamoen starte. må liksom gi den ett lite guff på gassen før den trår inn.

 

problemet kommer også hvis jeg har lav fart og frir ut, f.eks i kryss og rundkjøringer. spenninga går ned til 10-11 volt. og turtallet går så lavt at den nesten kveler seg, noen ganger gjør den det også.

 

viftereima syntes jeg ser helt fin ut. (ren og pen hvertfall, ikke slitt)

 

noen som vet hva den kan være? er det dynamoen som begynner og bli sliten.

 

skal sies at jeg ikke har hatt problemet i vinter hvis den har stått ute. bare hvis jeg har stått inne i varm garasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hmm.. nå er ikke jeg noen ekspert, men har skrua litt bil i det minste ;) har du sjekka at viftereima er stram? skal vel være mulig å bevege den 2-3cm fra side til side hvis den er korrekt strammet.

 

Og har du sjekket børstene i dynamoen? Hvis det er samme som på 88-93 mod. er det 2 skruer du må fjerne for å få av børstebroen (som børstene sitter på).

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal skjekke dette i morra. men ser jeg fort om børstene er dårlig? hvordan ser de ut engentlig?

 

Hvis børstene er begynt å bli ganske korte, er de slitte. Da når de ikke borti hjulet inni dynamoen slik at den ladder. De ser omtrent slik ut: http://www.coolcatcorp.com/faqs/LucasBosch7.jpg

 

og hvorfor streiker den da bare i varmt vær. kan det være at viftereima blir litt slapp når den er varm, iomed at den er gummi? eller var det helt på jordet?

 

Hmm.. virker ikke så helt på jordet i og med at ting utvider seg når det blir varmt, og i dette tilfellet vil jo antakaligvis reima bli slakkere ved varmt vær. Prøv å stram den du ;-)

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg bestillt en liten slangebit (som bare fantes i orginal selvsagt, 200 spenn for 10 cm med slange)

 

fant ut at slangen som fører oljedamp fra bunnpanna til topplokket var helt morken og ødelagt i toppen. fant ut dette i feilsøking etter at bilen stoppa. grunnen til at den stoppa viste seg senere å være rotoren.

 

bilen har også brukt mye olje i det siste, teorien da er at dette hulllet har blitt større og det kommer oljedamp ut der.

 

 

regner med at denne ødelagte slangen er grunnen til litt dårlig motorgang.

 

skal si ifra i morra når jeg få reparert den slangebiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg bytte en slangen, og fyllt på nesten 2 liter olje(sinnsykt mye)

 

legger ved bilder av slangen jeg bytta, var tykt med oljegris i den.

 

DSC03834.jpg

 

DSC03828.jpg

 

DSC03825.jpg

 

ingen forandring:(

 

starta bilen igjen og den var akkurat som før...

 

syntes nesten den er blitt værre i det siste også.

gir jeg den et puff på gassen i fri går turtallet opp, og når det kommer ned igjen går det så lavt at bilen nesten kveler seg.

 

frir jeg ut bilen når jeg kommer til et kryss kan jeg nesten være sikkert på at den stopper, og jeg må starte den på nytt..

den kveler seg nesten alltid hvis jeg har lav fart, ikke hvis jeg frir den ut i høy fart, og heller ikke hvis jeg står stille.

 

går somregel greit og starte den rett etter, men hender jeg må gi litt gass for å få den i gang.

 

veit ikke om det kan være noe med tenningssystemet, men jeg har nye pluggkabler og plugger så det burde det ikke være. har også nettopp bytta rotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det med lade spenningen er i grunn ganske logisk, når turtallet går så langt ned at motoren nesten stopper vil jo dynamo gå veldig sakte rundt. Ellers tror jeg nok ikke problemet ditt har noe med tenning å gjøre, så sant bilen går på alle sylindere og ikke fusker. Har du hatt noe service på denne i det sisste. Tenker på luft filter, luftmengde måler å lignende. Du kan prøve å koble fra luftmengde måler mens bilen går. Vist ikke turtallet gjør noe forandring når den er koblet fra, vil jo det si det samme som at luftmengde måleren er død. Det kan også være at den suger falsk luft, gå over alt av slanger rundt filter og inntak, disse blir ofte morkne. Lekasje kan også sjekkes med startgass, ved at du sprayer rundt potensielle lekasje punkter. Er det lekasje vil turtallet mest sansynlig stige...

 

Men for all del, det kan godt være at dynamoen er gåen. Får ikke motor lading vil turtallet også fallet litt ned. Mål rett på batteriet hva slags spenning du faktisk har der. Med og uten motor i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

luftfilter ble byttet i vinter. men luftmengdemåler vet jeg ikke, kan skjekke opp dette..

 

nå er jeg hvertfall ganske sikker på at det er temperaturavhengig, satte meg i bilen til morran i dag, ca 3-4 grader. startet motoren og turtallet går rett opp til litt over 1000rmp på tomgang. etter ett puff på gassen legger den seg trygt på samme turtall etter noen sekunder, uten å gå under 1000rmp.

 

bilen stod på skolen i finværet og det ble vel 15 grader i lufta tenker jeg. når jeg starta bilen for å dra hjem, merket jeg forskjell, turtallet gikk ikke mye over 900 på tomgang og gir jeg et puff på gassen faller den så lavt at den nesten stopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er LMM ikke sant? hehe. må bare forsikre meg om at det stemmer, er 99% sikkert selv da men.

 

DSC03835.jpg

 

nappa ut kontakta så stoppa motoren i løpet av noen sekunder, men det skal den vel??

 

kan LMM bli sliten? assa, ikke at den blir helt ødelagt, men at den ikke virker skikkeli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, LMM kan fuske eller bli sliten. Men etter din sisste temp. avhengige forklaring høres det mere ut som et choke problem. Er vell Auto choke på denne bilen. Når motor er kald, vil jo turtallet øke noe pga choke. Men når det blir så varmt i været slår vell ikke choke inn lenger. Du har ikke bare for lav tomgang da?? Prøv å øke tomgangen noe. Går vell også ann å justere choke turtall tror jeg. Er ikke kjent med disse motorene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel autochoke ja, kjenner ikke til noe annet.

men denne er vel prgramert i computern, så jeg må vel ha noe spesial VAG verktøy for å endre på tomgangsturtall, eller?

 

og kan godt være at jeg har for lav tomgang, men åssen blir denna endret fra den var ny? burde vel ikke endre seg så mye av seg selv den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel autochoke ja, kjenner ikke til noe annet.

men denne er vel prgramert i computern, så jeg må vel ha noe spesial VAG verktøy for å endre på tomgangsturtall, eller?

 

og kan godt være at jeg har for lav tomgang, men åssen blir denna endret fra den var ny? burde vel ikke endre seg så mye av seg selv den.

 

Dette er en 2E, ingen vits å tenkte på å justere tenninga. Dette gjør den automatisk. Bare sørg for at bankesensoren er i orden.

 

Videre så kan du se om børstene er ok i dynamoen og at det er god kontakt fra dynamo, ned til starter og opp til batteriet.

Ta de av, fjern rust og irr, smør opp og så er det med størst sannsynlighet tut og kjør :)

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var akkurat nede og så at det er endel irr på jord kontakta, der den går til chassi for så videre til starteren.

 

har ikke noe verktøy her, og må ut med batteriet for å komme til. må prøve å få reingjort detta i morra.

 

noen som har en veiledning på hvordan jeg skal åpne dynamoen? bilder eller noe? prøve å skru at de skruene på plasten der, men gikk den ikke av jeg. er det mye jobb? mye jeg må skru fra hverandre før jeg kommer til børstene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår