Gå til innhold

Tips til de som skal kjøpe Mini Cooper! OPPDATERT

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenkte jeg skulle samle alle innspill jeg har fra forskjellige forum på hva som er viktig å se/høre etter når man kjøper brukt Mini Cooper.

 

Tips til "førsterundespørsmål" (les:telefon, mail):

 

1. Er bilen norsk?

 

2. Hvis ikke, hvem importerte den og kan km garanteres?

 

3. Har bilen fulgt alle servicer?

 

4. Når er neste service og hvilken service er dette?

 

5. Er det noen åpenbare feil ved bilen (soltak, bremser bak, rust i nedre del av dør, girkasse, clutch, klikking i dørken og lakkskader)

 

6. Kan alle papirer fremlegges?

 

7. Føle litt på om det er mulig å prute.

 

 

KJENTE PROBLEMER:

 

TREGT SOLTAK: Hvis du merker at soltaket går litt tregt, og gjerne lager litt rar lyd når det lukkes så er smøring bare en kortvarig løsning. BMW i stavanger skal nå bytte hele soltaket mitt, heldigvis med utvidet garanti.

 

Pris: 18 000

 

KNIRKING I RATTET: Hvis rattet lager knirkelyder når du dreier spes i lavere hastigheter så er det mest sannsynlig et kulelager som er på vei til å ryke. Det er dette kulelageret som sørger for at ledningene fra Airbag, cruisecontrol, og stereo holdes rett når du dreier på rattet. Du må da skifte øvre og kanskje nedre "steering wheel assembly".

 

Pris: 6000 - 7000

 

KLIKKING FRA "DØRKEN" VED GASSPÅDRAG\GASSAVDRAG I LAVE HASTIGHETER: Dette er mest sannsynlig den ene akslingen som må byttes. Vet ikke så mye mer om dette problemet.

 

BREMSESKVIER BAK: blir fort slitt ned, er vel ikkje ein feil men ein ting som bør sjekkes av og til

 

MULIGHET FOR RUST: under plastdekselet som er nedre del av dørkarm, kan være lurt og dra av den plastiken og sjekke.

 

PAKNING PÅ BAKLUKE: kan komme i klemm rett ved låsen, da vil det lekke vann inn og ned i batteri-rommet

 

GIRKASSE: tidlige modeller har hatt "klikking" i fra girkassen. Dette problemet har fabrikken erkjennt som fabrikkfeil, og dette vil/bør bli dekket av garantien.

 

04.05.

Fant akkurat denne: http://www.motoringfile.com/mini-r50r53-buyers-guide/

 

Oppsumerer ganske kort at hvis man har økonomisk mulighet til det så bør man styre unna 2002-2003 modellene.

 

 

Når du først har fått bilen så vil du gjerne behandle den så bra som mulig.

 

Tips og triks for å holde bilen så fresh som mulig:

 

1. Vær forsiktig med og rote under setet for mye, det går noen ledninger til airbagen i setet og viss den løsner så kommer det opp varsellys i speedometeret og det kan kun resettes på verksted, noen verksted er grådige og tar betalt for denne jobben som tar ca 5 sekund

 

 

 

 

Jeg vil oppdatere førsteposten her med de kommentarene dere andre brukere kommer med, så fyr løs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den var faktisk ganske støken... men vil jo betale minst mulig! hadde et rift i førersetet. sikkert 5 cm eller noe. og en 10 cm DYP ripe på høyre siden. også er det det soltaket jeg er litt usikker på. kan jeg prute noe på den synes du?? lite knirking faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant akkurat denne: http://www.motoringfile.com/mini-r50r53-buyers-guide/

 

Oppsumerer ganske kort at hvis man har økonomisk mulighet til det så bør man styre unna 2002-2003 modellene.

 

Alt kan prutes, spesielt eldre biler. Til syvende og sist får han den prisen markedet er villg til å betale. Den bilen har jo vært til salgs en stund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min cooper s har trillet 104 500 nå og jeg må si at det er den eneste bilen jeg har kjørt som faktis virker som om det skulle vær en nybilklargjøring jeg skal ta vær gang jeg setter meg inn i den, det lukter jo ny bil enda.

 

Eneste jeg har merket er: Klingrelyd under bilen når jeg kjører sakte (hører den kun vist jeg kjører intil en vegg med vinduet åpent). Nå den siste tiden så har det av og til kommet en hylelyd i fra clutchen, kun når jeg tar løs. Har kun håndbrekk på ene siden bak, og eksos pottene er rustet hull i.

 

Vi jeg få dekket girkassen tror dere vist jeg tar meg en tur til BMW forhandlerenog klager over girkassen min 5 år gammel bil som har trillet 104 500 km?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min er 2003 mod og rullet 83.000.

Kjenner igjen 4 av tingene som nevnes her på min også.

De fleste har kommet nå etter jeg fikk bilen

 

Hvor gammel/langt kan bilen ha rullet for å få dekket noen av tingene på garanti.

Da tenker jeg på soltaket og girkassen.

Klakkelyden fra clutchen regner jeg nok med å måtte ta på egen kappe.

Nåværende kjøretøy Mini Cooper S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini har vel bare 2 års fabrikkgaranti, og 1 års "goodwill" garanti?

 

Mange som har hatt problemer med clutchen dessverre. Noen har fått dette byttet på "goodwill" såvidt jeg vet.

 

mads sl: Jeg har et pent brukt originalt eksosanlegg til overs om du trenger? :op:

 

Tror du må fikse bilen din før du begynner å trimme litt :) Tørr du trimme den, i og med at den har fått relativt langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket nettopp med Jæger Sentrum i Bergen.

De sa følgende:

 

Girkassen - Kjent problem og var sansynlig at jeg ville få dekket selv om bilen min var en 2003 mod. (men man vet aldri)

 

Soltak - Var ikke noe kjent problem sa de. Så de ville ikke si at dette var serlig aktuelt å få dekket. Grunnet bilens alder og at den var import.

 

Venter nå på svar fra verksted på hva en "sjekk" time ville koste meg. Nekter å betale for mange timer for at de bare skal sjekke hva det vil koste meg.

Nåværende kjøretøy Mini Cooper S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini har vel bare 2 års fabrikkgaranti, og 1 års "goodwill" garanti?

 

Mange som har hatt problemer med clutchen dessverre. Noen har fått dette byttet på "goodwill" såvidt jeg vet.

 

mads sl: Jeg har et pent brukt originalt eksosanlegg til overs om du trenger? :op:

 

Tror du må fikse bilen din før du begynner å trimme litt :) Tørr du trimme den, i og med at den har fått relativt langt?

Orginal eksos?! nei det blir for kjedelig.

 

Om jeg tørr å trimme kommer i grun ann på om det er mulig å få tak i ny motor. Jeg tørr å trimme for jeg fiser alt som evt. skulle gå galt selv for jeg gjør ikke annet en å fikse biler om dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår