Gå til innhold

SV vil forby kjøp av bensinbiler i 2015, hva faen?

Ranger emnet


Willander

Anbefalte innlegg

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vet ikke om du husker i gamle dager jeg? Da trodde alle at jorda var flat... Forandrer ikke det faktum at det er feil. :)

 

Du er inne på noe vesentlig her. I de tider det her er snakk om var det opplest og vedtatt at jorden var flat som en pannekake. De vitenskapsmenn som hvedet at slik var det ikke, kunne ofte risikere at de ble drept for å ha frasatt sitt syn. En kan si at de som mente at jorden var flat var fastlåst i et paradigme. Et paradigme kan kort fortalt være vedtatte møster, grunnsetning i en vitenskap. Flertallet kan man si befinner seg inne i en boble.

 

Etter hvert oppdaget flertallet at jorden likevel var rund og de vitenskapsmenn som hevdet dette fikk medhold. En kan da si at det har skjedd et paradigmeskifte. Et paradigmeskifte kan beskrives som et systematisk skifte i måte å tenke på som er av betydelig størrelse og rekkevidde. Man kan uttrykke dette som at boblen har sprukket og man orienterer seg ut i ny retninger å tenke på.

 

For å overføre dette til våre dager kan man si at de forskerne som bastans hevder at klimaforandringen og den globale er menneskeskapt befinner seg i et paradigme. De vitenskapsmenn som hevder noe annet og hevder at dette fenomenet skyldes naturlige forandringer blir ikke drept. De blir utsatt for hersketeknikker slik som latterliggjøring og det å bli oversett og overhørt.

 

Men så er jeg av det oppfatning av at nå begynner vi å se tendensen av at det begynner å skje et paradigmeskifte. At klimaforandringene slettes ikke er menneskeskapt men skyldes naturlige forandringer. Flertallet vil vende seg til mindretallet.

 

Det er det jeg mener med at kvantitet betyr ikke det samme som kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor mange "klimaeksperter" det er her på forumet... Og det viser seg at kunnskapen er omvendt proporsjonal med hvor skråsikkert enkelte skal uttale seg.

 

For det første: det er omtrent like mange klimaforskere som ikke tror på menneskeskapte klimaforandringer, som det er biologer som støtter intelligent design, og leger som sier at røyking er sundt. Majoriteten av klimaforskerne mener at vi allerede ser menneskeskapt klimaforandring, mens de fleste andre kun sier at vi enda ikke har nok data til å konkludere at klimaforandringene er menneskeskapte.

For det andre: En som hevder at dieselbiler ikke slipper ut CO2 (jmf Power68 i en anen tråd) er i mine øyne totalt diskvalifisert fra å i det hele tatt delta i noen miljødebatt.

Og for det tredje: man kan ikke bare velge å tro på noen teori, bare fordi man kan råne med god samvittighet. Tro skal man gjøre i kirka, alle andre plasser bruker man vettet.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva Turboed1 tror og ikke tror på får vedkommende svare på selv.

 

Jeg tror definitivt ikke på menneskeskapte klimaforandringer og global oppvarming nei.

Jeg tror at 60-70% av varmen vi ser nå er en naturlig syklus,men den er noe forverret nå pga våre tidligere (siste 150 års) utslipp. Og nei,jeg tror IKKE at det å avgiftebelegge norske bilkjørere helt inn på Fattigkassa vil hjelpe nevneverdig på dette.

Vi er ikke de store stygge ulvene,men det er vi som får svi...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at 60-70% av varmen vi ser nå er en naturlig syklus,men den er noe forverret nå pga våre tidligere (siste 150 års) utslipp. Og nei,jeg tror IKKE at det å avgiftebelegge norske bilkjørere helt inn på Fattigkassa vil hjelpe nevneverdig på dette.

Vi er ikke de store stygge ulvene,men det er vi som får svi...

 

Helt riktig. Å tro at Norge med litt over 4 millioner mennesker kan forandre verden med alle sine beboere er som å tro på julenissen. Lille Norge har ingen som helst påvirkningskraft i det hele tatt.

 

Å kjøpe klimakvoter i f.eks. Kina har ingen som helst verdi og betydning når kullkraftverk kommer opp som paddehatter hver eneste dag. Der i gården er det ikke snakk om noen rensing av utslippene.

 

En annen ting vi må huske på er at folk ute i distriktene er helt avhengig av bil for i det hele tatt komme seg noen sted. Jeg tenker da på transport til og fra jobb, kjøring med barna til å fra forskjellige aktiviteter. Kollektivtransport i distriktene er så godt som ikke eksisterende. Hvis folk ute i distriktene ikke får bruke bilen til nødvendig transport, hva skal de bruke da når kollektivt ikke eksisterer? Er dette god distriktspolitikk å tvinge folk til å flytte inn til byene fordi at drivstoffet er for dyrt? Senterpartiet preiker mye om distriktene men det kan virke som om de banner i kirka når de er med på å sette opp avgiftene på drivstoffet.

 

Jeg mener å ha hørt at Senterpartiet tidligere har uttalt (husker ikke eksakt når) at Norge allerede har oppfylt sin del av klimakvotene. Norge har mye barskog og andre trær og planter Det vi må huske på er at plantene og trærne bruker co2 som næring. Trærne er med på å skaffe oss oksygen slik at vi får puste. Derfor synes jeg det ikke er riktig at vi i Norge skal svi for at resten av verden forurenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor mange "klimaeksperter" det er her på forumet... Og det viser seg at kunnskapen er omvendt proporsjonal med hvor skråsikkert enkelte skal uttale seg.

 

For det første: det er omtrent like mange klimaforskere som ikke tror på menneskeskapte klimaforandringer, som det er biologer som støtter intelligent design, og leger som sier at røyking er sundt. Majoriteten av klimaforskerne mener at vi allerede ser menneskeskapt klimaforandring, mens de fleste andre kun sier at vi enda ikke har nok data til å konkludere at klimaforandringene er menneskeskapte.

For det andre: En som hevder at dieselbiler ikke slipper ut CO2 (jmf Power68 i en anen tråd) er i mine øyne totalt diskvalifisert fra å i det hele tatt delta i noen miljødebatt.

Og for det tredje: man kan ikke bare velge å tro på noen teori, bare fordi man kan råne med god samvittighet. Tro skal man gjøre i kirka, alle andre plasser bruker man vettet.

 

Det medfører riktighet at jeg i daværende uvitenhet kom med en påstand om at diselbiler ikke slipper ut co2. Jeg har nå innsett galskapen i dette. Har tidligere i denne tråden trukket denne påstanden tilbake.

 

Når det gjelder resten av ditt innlegg velger jeg å la det stå ukommentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig. Å tro at Norge med litt over 4 millioner mennesker kan forandre verden med alle sine beboere er som å tro på julenissen. Lille Norge har ingen som helst påvirkningskraft i det hele tatt.

 

Å kjøpe klimakvoter i f.eks. Kina har ingen som helst verdi og betydning når kullkraftverk kommer opp som paddehatter hver eneste dag. Der i gården er det ikke snakk om noen rensing av utslippene.

 

 

Hvorfor skal kineserne gidde å redusere sine utslipp når nordmenn, som slipper ut langt mer pro capita, ikke gidder? Hvis man bare deler inn kina i provinser à 4mill mennesker kan hver av de bruke samme teite unnskyldning.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye påstander ute og går her, så for å bringe inn noen tall:

http://www.ethanol-gec.org/information/briefing/9.pdf

 

Se side 13 og 14. Der står det at transportsektoren i USA står for 27% av drivhusgassutslippene i landet, og at personbiler utgjør 36% av disse. Tror gjerne tallene i Norge er enda større for transporten siden vi blant annet ikke har forurensende kull og gasskraftverk.

 

Norge er foresten, i følge wikipedia CO2 gris nummer 12.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye påstander ute og går her, så for å bringe inn noen tall:

http://www.ethanol-gec.org/information/briefing/9.pdf

 

Se side 13 og 14. Der står det at transportsektoren i USA står for 27% av drivhusgassutslippene i landet, og at personbiler utgjør 36% av disse. Tror gjerne tallene i Norge er enda større for transporten siden vi blant annet ikke har forurensende kull og gasskraftverk.

 

For å holde dommedagsprofeteriet litt nede så bør det vel tillegges at transportsektoren står for 27 %av de menneskeskapte drivhusgassutslippene, som igjen står for ca 20 % av de totale utslippene.

Personbilene står altså for 36% av 27% av 20 % av det totale utslippene

Totalt utslipp for å ta et tall, 10 mill tonn, 20% av det er 2 mill tonn, 27% av det er 540000 tonn, og 36% av det er 194400 tonn. Å pisse i havet blir en flomkatastrofe i forhold

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår