Gå til innhold

Bilpleie for biler med lakkforsegling

Ranger emnet


BlackKnight

Anbefalte innlegg

Hva lønner seg når man vasker en bil med lakkforsegling.

Jeg har en ny bil med Perma Shine og ønsker i den forbindelse være 100% sikker på at jeg gjør ting riktig.

 

Ut fra garantibevis kan bilen ikke poleres, vokses, vaskes i direkte sollys og må tørkes etter en bilvask.

 

Dette har jeg funnet ut:

- Ikke kjør svanemerket bilshampo. Da disse ikke egner seg for lakkforseglet bil.

- Ikke vaske bilen i vaskehall med børstevask.

- ikke bruker skumbørste på vaskehaller.

- Kan bruke bilshampo med voks da de svært sjelden inneholder så my vokst at det skader lakkforsegling.

 

Et par spørsmål:

- Børsteløs vaks i vaskehall, lønner deg seg? Eventuelt kan man får uten voks på slutten før bilen tørkes?

- Manuell vask, anbefales avfettingmiddelet man kan få sprøytet på bilen?

 

Min utfordring er som følger:

Hvordan vaske bilen med svamp. Hjemme går ikke da jeg ikke kan vaske bilen i skyggen. Bensinstasjonene i nærmiljøet har plakater hvor det står at svam ikke er tillat. Jeg jobber i OSLO og bor i OPPEGÅRD, alle gode tips mottas med stor takk.

____________________________________________

2008 Mazda 6, Advanced Plus 2.0 Diesel Kombi

2003 Mazda 6, 1.8 stv

1985 Mazda 626, 2.0 sedan

http://www.youtube.com/watch?v=YY4hICSiRa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lønner seg når man vasker en bil med lakkforsegling.

Jeg har en ny bil med Perma Shine og ønsker i den forbindelse være 100% sikker på at jeg gjør ting riktig.

 

Ut fra garantibevis kan bilen ikke poleres, vokses, vaskes i direkte sollys og må tørkes etter en bilvask.

 

Dette har jeg funnet ut:

- Ikke kjør svanemerket bilshampo. Da disse ikke egner seg for lakkforseglet bil.

- Ikke vaske bilen i vaskehall med børstevask.

- ikke bruker skumbørste på vaskehaller.

- Kan bruke bilshampo med voks da de svært sjelden inneholder så my vokst at det skader lakkforsegling.

 

Et par spørsmål:

- Børsteløs vaks i vaskehall, lønner deg seg? Eventuelt kan man får uten voks på slutten før bilen tørkes?

- Manuell vask, anbefales avfettingmiddelet man kan få sprøytet på bilen?

 

Min utfordring er som følger:

Hvordan vaske bilen med svamp. Hjemme går ikke da jeg ikke kan vaske bilen i skyggen. Bensinstasjonene i nærmiljøet har plakater hvor det står at svam ikke er tillat. Jeg jobber i OSLO og bor i OPPEGÅRD, alle gode tips mottas med stor takk.

 

 

Når du har lakkforseglet en bil (i mange tilfeller) bør man styre unna vaskehaller. Grunnen til det er at de kjemikaliene de bruker er såpass sterke at holdbarheten på forseglingen vil reduseres. Siden en bilvask tar ca 5 minutter i vaskehall, så er vil kjemikaliene være sterke for å få bilen ren.

 

Hvis du ikke kan vaske ute, så er det beste en selvvask-hall. Hvis du har utstyr til å vaske selv, så hadde jeg gjort det! Ikke alltid godt å vite hvilken PH-verdi avfettingen og såpa har i de hallene. Du vil nok ikke ødelegge forseglingen hvis du bruker de, med holdbarheten vil reduseres.

 

Driver selv firma hvor vi selger bilpleie produkter, og har bilpleie senter. Vi forsegler med nano. Og jeg sier til mine kunder at det beste er å vaske bilen selv og UTEN voks i bilshampoen. Dette er for å unngå at de bruker en kraftigere bilshampo med voks. Voks KAN skade forseglingen, og er uansett overflødig siden bilen er forseglet.

Jeg ville ha holdt meg unna vaskehall med både børster og uten, enten skader det holdbarheten på lakkforseglingen, eller så vil det ikke bli skikkelig rent.

 

Vask bilen f.eks på morgenen når du er hjemme, da slipper du å stå i solsteika. Og ALDRI bruk svamp. Svamp er støvmagnet, og lett riper opp lakken din. Bare se på alle bilene som står hos bilforhandlerne. Nesten alle biler er ripete. Og det er pga feil vasketeknikk.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en fin guide til hvordan det skal gjøres:

 

Ny Mht Bilpleie? - Detailers Club Norway

(ligger forsåvidt her inne og)

 

Min erfaring med børsteløs vask er at det er bare tull, og skal du ha uten voks er det vel bare å spørre de ansatte.

 

Hvor du kan vaske bilen vet jeg ikke, men har hørt om de som kjøper partytelt på f.eks jysk for å holde bilen i skyggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei NanoGT

Og tusen takk for en veldig god beskrivelse.

Du skriver ikke bruk svamp fordi det fungerer som en magnet, men hvordan skal jeg da få bilen ren? Mener du at jeg skal brukes skumbørste?

 

Med ren høytrykkspyling får du vel ikke bort alt? også må jeg jo tørke bilen etter vask. Dersom jeg spyler ren bilen og tørker etter på er det vel fare for at jeg gjør mer skade en det med svamp.

____________________________________________

2008 Mazda 6, Advanced Plus 2.0 Diesel Kombi

2003 Mazda 6, 1.8 stv

1985 Mazda 626, 2.0 sedan

http://www.youtube.com/watch?v=YY4hICSiRa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei NanoGT

Og tusen takk for en veldig god beskrivelse.

Du skriver ikke bruk svamp fordi det fungerer som en magnet, men hvordan skal jeg da få bilen ren? Mener du at jeg skal brukes skumbørste?

 

Med ren høytrykkspyling får du vel ikke bort alt? også må jeg jo tørke bilen etter vask. Dersom jeg spyler ren bilen og tørker etter på er det vel fare for at jeg gjør mer skade en det med svamp.

 

Som sagt, les denne: Ny Mht Bilpleie? - Detailers Club Norway

 

Og aldri (les:aldri) bruk skumbørste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei NanoGT

Du skriver ikke bruk svamp fordi det fungerer som en magnet, men hvordan skal jeg da få bilen ren? Mener du at jeg skal brukes skumbørste?

 

Wash Mitt ftw! Har inntrykk av at de fleste "bilpleie-geekene" (meg inkludert) bruker en slik. Den kan vaskes et utall ganger i vaskemaskin (uten skyllemiddel!)

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en fin guide til hvordan det skal gjøres:

 

Ny Mht Bilpleie? - Detailers Club Norway

(ligger forsåvidt her inne og)

 

Min erfaring med børsteløs vask er at det er bare tull, og skal du ha uten voks er det vel bare å spørre de ansatte.

 

Hvor du kan vaske bilen vet jeg ikke, men har hørt om de som kjøper partytelt på f.eks jysk for å holde bilen i skyggen.

 

Tusen takk for en utrolig flott link, her står det veldig godt forklart. Noen idèr om hvor jeg får kjøpt Prickbort, Meguiars sin chenille, og Watermagnet?

 

Det ble litt forvirret i forhold til rekkefølgen. Er det chenille i bøtte med shampo først ->vaske bil-> skylle godt i shampo bøtte -> skylle godt i rent vann bøtte også tilbake i shampo bøtte før du har chenillen på bilen igjen?

____________________________________________

2008 Mazda 6, Advanced Plus 2.0 Diesel Kombi

2003 Mazda 6, 1.8 stv

1985 Mazda 626, 2.0 sedan

http://www.youtube.com/watch?v=YY4hICSiRa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilxtra har det meste fra meguiars, også kan det bestilles herfra: planetHIFI.no

 

Personlig vil jeg anbefale deg å kjøpe vaskehanske, shampoo og tørkehåndkle fra Scandic Shine AS

 

Vaskehanske: Premium chenille microfiber wash mitt - 115,- : Scandic Shine AS, Velkommen til vår nettbutikk

 

Såpe: Chemical guys Citrus Wash & Gloss - 155,- : Scandic Shine AS, Velkommen til vår nettbutikk

 

Tørk: Dehydrator Drying Towel updated version - 120,- : Scandic Shine AS, Velkommen til vår nettbutikk

 

Dette er rimeligere produkter men personlig vil jeg påstå at de er mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble litt forvirret i forhold til rekkefølgen. Er det chenille i bøtte med shampo først ->vaske bil-> skylle godt i shampo bøtte -> skylle godt i rent vann bøtte også tilbake i shampo bøtte før du har chenillen på bilen igjen?

 

Skyll bil, skyll mitt, såpevann på mitt, vask max 1 panel, skyll panel, skyll mitt, såpevann på mitt osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyll bil, skyll mitt, såpevann på mitt, vask max 1 panel, skyll panel, skyll mitt, såpevann på mitt osv..

 

ok, nå opplever jeg meg selv som litt treg.

Men blir dette riktig?

Skylle hele bilen først så den er ren for støv og stein.

1. skyll bil.

2. skyll mitt

3. vask tak med såpevann på mitt.

4. vask max 1 panel (eks. tak side over lsit, sider under list. Vil det si at jeg skal skylle bilen melleom hvert panel jeg påfører såpevann?

 

Bekalger, men tror jeg trenger og få dette med teskje.

____________________________________________

2008 Mazda 6, Advanced Plus 2.0 Diesel Kombi

2003 Mazda 6, 1.8 stv

1985 Mazda 626, 2.0 sedan

http://www.youtube.com/watch?v=YY4hICSiRa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger kun å skylle det panelet du akkurat har vasket (ikke hele bilen). Hvis bilen er veldig skitten kan det være greit å avfette bilen før man går i gang for å redusere sjansen for riper. Hvis du har voks på bilen må du huske å bruke en mild avfetting som ikke fjerner voksen. Ellers ser det greit ut:)

 

Dette er forsåvidt "min måte" å vaske bil på, kan jo hende at det er noen andre som kan tilføye andre/bedre måter å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger kun å skylle det panelet du akkurat har vasket (ikke hele bilen). Hvis bilen er veldig skitten kan det være greit å avfette bilen før man går i gang for å redusere sjansen for riper. Hvis du har voks på bilen må du huske å bruke en mild avfetting som ikke fjerner voksen. Ellers ser det greit ut:)

 

Dette er forsåvidt "min måte" å vaske bil på, kan jo hende at det er noen andre som kan tilføye andre/bedre måter å gjøre det på.

 

Tusen takk trogha.

Har skrevet ut fremgangsmåten og skal prøve når jeg har fått tak i utstyret.

 

Noen anbefalninger om hvor jeg kan kjøpre bilshampo som ikke inneholder voks?

____________________________________________

2008 Mazda 6, Advanced Plus 2.0 Diesel Kombi

2003 Mazda 6, 1.8 stv

1985 Mazda 626, 2.0 sedan

http://www.youtube.com/watch?v=YY4hICSiRa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilxtra har det meste fra meguiars, også kan det bestilles herfra: planetHIFI.no

 

Personlig vil jeg anbefale deg å kjøpe vaskehanske, shampoo og tørkehåndkle fra Scandic Shine AS

 

Vaskehanske: Premium chenille microfiber wash mitt - 115,- : Scandic Shine AS, Velkommen til vår nettbutikk

 

Såpe: Chemical guys Citrus Wash & Gloss - 155,- : Scandic Shine AS, Velkommen til vår nettbutikk

 

Tørk: Dehydrator Drying Towel updated version - 120,- : Scandic Shine AS, Velkommen til vår nettbutikk

 

Dette er rimeligere produkter men personlig vil jeg påstå at de er mye bedre.

 

Shampoen jeg linket til her inneholder ikke voks, den kan blandes mild/svak alt ettersom og den har god gli.

Optimum såpa fra samme side skal visst også være bra, god gli og masse skum:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trogha jeg kjøpte Meguiars sine whasmitt og såpe.

Nå ser jeg du anbfaler chenille sin, ser den du anbefaler er litt mer fyldig, men er det stor forskjell?

 

http://www.meguiars.com/?car-washing-tools/Microfiber-Wash-Mitt

Fordeler ulemper?

____________________________________________

2008 Mazda 6, Advanced Plus 2.0 Diesel Kombi

2003 Mazda 6, 1.8 stv

1985 Mazda 626, 2.0 sedan

http://www.youtube.com/watch?v=YY4hICSiRa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trogha jeg kjøpte Meguiars sine whasmitt og såpe.

Nå ser jeg du anbfaler chenille sin, ser den du anbefaler er litt mer fyldig, men er det stor forskjell?

 

Microfiber Wash Mitt X3002 Product Information

Fordeler ulemper?

 

Synes meg`s mitten er bra den, har flere som fortsatt er i drift i tillegg til den grønne. Men den grønne mitten holder på mer vann (noen liker det, noen ikke) også synes jeg den slipper møkka bedre, også er den jo mye kulere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår