tompy a4 1,8tq 1997 Skrevet April 20, 2008 Rapporter Share Skrevet April 20, 2008 Hey. jeg har en forsterker på 2000w. og 2x 1600w 12" subb som jeg skal koble opp.. hvordan er den optimale måten å koble de på ? det er 2x4 ohm på hver subb. skal jeg brokoble eller hvordan skal jeg koble ? jeg sitter litt fast. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
petterb Skrevet April 20, 2008 Rapporter Share Skrevet April 20, 2008 om du skal ha mest mulig trøkk i det, og forsterkeren din tåler det, så er det beste å gjøre å paralellkoble begge spolene på hver sub for deretter å pralellkoble subbene inn til forsterkeren. Da vil lasten på forsterkeren være 1ohm og du vil få maks ut av forsterkeren og subbene ;) Litt lurt å sjekke om forsterkeren tåler dette først ettersom du fort kan ødelegge den om den ikke er beregna på slike belastninger :P Husk også at strøm trekket vil bli 4 dobblet i forhold til om du har en last på 4 ohm ;) Så lurt med tykke nok strømkabler her også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet April 20, 2008 Rapporter Share Skrevet April 20, 2008 2000 rms watt?? eller 2000 "watt"? monoforterker? eller stereo? Du må nok si hvilken forsterker, og hvilke suber det er snakk om hvis vi skal kunne hjelpe deg ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tompy a4 1,8tq 1997 Skrevet April 20, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 20, 2008 er en profile ap2000 forsterker. har ikke så mye greie på det. men vil at de ikke skal kjøre på 1 ohm. vil helst at de skal ligge på 4+ er det mulig ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einart Skrevet April 21, 2008 Rapporter Share Skrevet April 21, 2008 ville hatt peisa forsterkeren helt ut i så minumum ohm så lenge forsterkeren klarer/tåler det...så stiller du no bare på gain og bassboost etterpå fks...osv... Siter 79 Opel Kadett C 79mod 2.2 79 Oldsmobile delta 88 01 Omega b2 bruksbil 77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt* 79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet April 21, 2008 Rapporter Share Skrevet April 21, 2008 Er forsterkeren oppgitt med effekt i 2ohm ? Viss forsterkeren er stabil i 2ohm, seriekobler du spolene på subbene, (subbene blir da på 8ohm) so parallellkobler du subbene, (blir da 4ohm) og so brukobler du forsterkeren. (kvar forsterkerkanal "ser" da ein motstand på 2ohm) Viss ikkje forsterkeren er stabil i 2ohm, må du, seriekoble spolene og subbene, (blir da 16ohm) so brukobler du forsterkeren. (kvar forsterkerdel "ser" da ein motstand på 8ohm) Anbefaller ikkje det siste forslaget da blir altfor lite effekt til bassene! Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sc0ot Skrevet April 21, 2008 Rapporter Share Skrevet April 21, 2008 Todleif: Det er vel ikke opp til forsterkeren hva den "Ser" om du brokobler 4ohm på forsterkeren så får den jo 4ohm ? Siter Golf 1985 mod Cab! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dammed Skrevet April 21, 2008 Rapporter Share Skrevet April 21, 2008 nei den får 2 ohm per kanal. Du må tenke slik at hvis du kobler 4 ohm på en brokoblet forsterker, så blir det 2 ohm per kanal. Du tar motstanden og deler den på antall kanaler som er brokoblet, for å finne ut hvor stor motstand forsterkeren får. Siter Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
petterb Skrevet April 21, 2008 Rapporter Share Skrevet April 21, 2008 Er riktig det som dammed sier der ;) forsterkeren ser lasten som halvparten av det den er om den er brokoblet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet April 21, 2008 Rapporter Share Skrevet April 21, 2008 Eg kan forklare det på ein litt annen måte: Ved brukobling brukes 2 kanaler på forsterkeren til 1 stk last. Dei 2 kanalene deler da på lasten. Er lasten på 4ohm, blir det 2ohm pr kanal . So ved brukobling av ein last på 4ohm, må forsterkeren væra stabil i 2ohm Edit. So ved brukobling av ein last på 4ohm, ser hver forsterkerdel dette som ein last på 2ohm. Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dammed Skrevet April 22, 2008 Rapporter Share Skrevet April 22, 2008 todleif, hva er det du skrev som er annerledes enn det jeg skrev tidligere? :S Siter Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
petterb Skrevet April 22, 2008 Rapporter Share Skrevet April 22, 2008 han skrev akkurat det samme bare med litt flere ord =P hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet April 22, 2008 Rapporter Share Skrevet April 22, 2008 Hehe, det var ganske likt ja! Eg ville berre forklara mitt første innlegg litt annerledes, slik at det kanskje blir lettere for andre å skjønna. La ikkje merke til at eg skreiv omtrent det same som Dammed! Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dammed Skrevet April 23, 2008 Rapporter Share Skrevet April 23, 2008 Hehe, nå håper vi at til og med den værste blondina skjønner det! :D Siter Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sc0ot Skrevet April 23, 2008 Rapporter Share Skrevet April 23, 2008 nei den får 2 ohm per kanal. Du må tenke slik at hvis du kobler 4 ohm på en brokoblet forsterker, så blir det 2 ohm per kanal. Du tar motstanden og deler den på antall kanaler som er brokoblet, for å finne ut hvor stor motstand forsterkeren får. Genialt, den tenkte jeg ikke på:) Med andre ord vil den effekten du får i brokoplet 4ohm tilsvare effekten av 2 kanaler koplet i 2ohm? Siter Golf 1985 mod Cab! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg