Gå til innhold

Laserkontroll uten stoppost??

Ranger emnet


bilia

Anbefalte innlegg

Passerte en laserkontroll, og ventet så på at stopp-posten skulle dukke opp. Det gjorde den aldri. Det satt altså bare en enslig politimann i veikanten med laseren, men uten at den var noen politifolk langs veien senere. Hva betyr dette? Satt han bare og "leke-målte" eller har de fått et nytt system hvor laseren også fanger opp bilskiltet og hvor fartsbota blir sendt deg i posten istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passerte en laserkontroll, og ventet så på at stopp-posten skulle dukke opp. Det gjorde den aldri. Det satt altså bare en enslig politimann i veikanten med laseren, men uten at den var noen politifolk langs veien senere. Hva betyr dette? Satt han bare og "leke-målte" eller har de fått et nytt system hvor laseren også fanger opp bilskiltet og hvor fartsbota blir sendt deg i posten istedet?

 

Sannsynligvis holdt de på å rigge opp til kontroll.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat passert en kontroll på min side av veien, noen kilometer lenger bort satt en enslig politimann i grøfta med laserpistolen sin. Han satt i motsatt kjørebanes veigrøft og siktet i min retning. Men har de kamera i laserpistolene sine?

 

Kanskje han bare var disorientert :)

Har ihvertfall ikke hørt om at de har kamera i radaren. Ville i såfall være vanskelig å få ett bra bilde i tillegg til å måle hastigheten.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det? Vanlig med skjulte stopposter, altså? Den jeg passerte først var en åpen post iallfall, hvor det trolig var promillekontroll/beltesjekk. Så passerte jeg mannen med laseren, på venstre side noen kilometer borte.

Men da var det sikkert grunnen, da: At det var en skjult stoppost etter lasermannen, men at denne ikke ga seg til kjenne fordi jeg ikke kjørte for fort. Men det er likevel litt rart, for han som kjørte foran meg hadde rimelig stor fart, og han ble jo heller ikke stoppet?

 

Er det helt sikkert altså at de ikke har fått nytt og avansert utstyr som gjør at de kan "skyte" først og sender forelegget i posten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den laseren 95 % av polititjenestemennene bruker, er det IKKE kamera. Denne laseren heter LTI 20.20, og har vært i bruk i mange år - jeg har for øvrig brukerkurs på denne, og har også vært hjelpeinstruktør på brukerkurs, så akkurat dette har jeg faktisk greie på ;) Den skal nå byttes ut, og Utrykningspolitiet holder nå på med å teste nye lasere. Disse har mulighet til å ta bilde av den bilen de "skyter" - dette vet jeg, fordi jeg kjenner en som i Politiets data- og materielltjeneste som jobber med dette og distriktslederen for Utrykningspolitidistrikt 03 (Nordre Buskerud, Søndre Buskerud og Asker og Bærum politidistrikter).

 

Såvidt meg bekjent er disse laserne fortsatt på forsøksstadiet hva gjelder bruks- og betjeningsmuligheter, men selve målesystemet er likefullt godkjent for bruk av Justervesenet, så en måling er fullt anvendelig som bevis i en straffesak. Uansett er hensikten med dette kameraet at man skal kunne bevise hvilken bil man har skutt på osv dersom det blir spørsmål om dette, og IKKE å sende det forenklede forelegget i posten etterpå. Som regel skyter man på så lang avstand (mellom 20-400 meter er tillatt, stort sett skytes det på mellom 50 og 200 meter) at man ikke kan lese skiltet eller se hvem som sitter i bilen, og derfor er ikke bildet noe godt utgangspunkt for å dokumentere hvem som var fører. Bilen skal altså fortsatt stoppes og eventuelle foreklede forelegg skal fortsatt skrives ut på stedet.

 

Jeg har aldri hørt om skjulte stopposter, det er jo helt meningsløst. Det hender at man gjør en innsats for å skjule han som utfører kontrollen, slik at ikke folk skal se ham på forhånd og bremse før han rekker å "skyte" dem, mens en stoppost skal være godt synlig. Det kan også godt hende at kontrollposten og stopposten var samme sted, noe som er helt vanlig når man ikke har eller ikke ønsker å bruke så store ressurser. Dersom man skyter bilen på et par hundre meters avstand har man gooood tid til å reise seg opp og vinke bilen inn til sida. UP har ofte kontroller med en eller to personer, med mindre de organiserer en større kontroll for å sjekke andre ting enn bare fart.

 

For øvrig må vi ikke blande lasere og radarer - de fungerer på to vidt forskjellige måter, og radarene er dessuten tatt ut av bruk.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig svar. Poenget er er at kontrollpost og stoppost IKKE var den samme i dette tilfellet, her satt politimannen i veigrøfta på VENSTRE side, godt skjult og forøvrig uten mulighet til å vinke inn biler, og han skyter i retningen til de som kommer på høyre side. Det var ingen kontrollpost lenger framme, og jeg skjønner derfor ikke hensikten med skytingen. Om det ikke var for å teste nytt utstyr, da. Men da føler jeg meg iallfall trygg på at de ikke sender ut forelegg pr post, men fortsatt stopper folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig svar. Poenget er er at kontrollpost og stoppost IKKE var den samme i dette tilfellet, her satt politimannen i veigrøfta på VENSTRE side, godt skjult og forøvrig uten mulighet til å vinke inn biler, og han skyter i retningen til de som kommer på høyre side. Det var ingen kontrollpost lenger framme, og jeg skjønner derfor ikke hensikten med skytingen. Om det ikke var for å teste nytt utstyr, da. Men da føler jeg meg iallfall trygg på at de ikke sender ut forelegg pr post, men fortsatt stopper folk...

 

Hvordan vet du at han skjøt på bilene som kjørte mot ham, altså på samme side som du kjørte? Det er også fullt mulig for ham å skyte på skiltet bak på de bilene som kjører vekk fra ham, altså på hans side av vegen. Jeg er enig i at det virker litt rart, for det er naturlig å skyte dem forfra, men det er jo en mulig grunn til at han satt der han satt.

 

Såvidt jeg har blitt fortalt av to uavhengige personer som jobber med dette, skal ikke bildet brukes til å sende ut forelegg i etterkant, men for å bevise hvilken bil man skjøt på. Jeg sier ikke at det er umulig for dem å gjøre det, men det er i alle fall ikke det kamerafunksjonen er ment for.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at han skjøt på bilene som kjørte mot ham, altså på samme side som du kjørte? Det er også fullt mulig for ham å skyte på skiltet bak på de bilene som kjører vekk fra ham, altså på hans side av vegen. Jeg er enig i at det virker litt rart, for det er naturlig å skyte dem forfra, men det er jo en mulig grunn til at han satt der han satt.

 

Såvidt jeg har blitt fortalt av to uavhengige personer som jobber med dette, skal ikke bildet brukes til å sende ut forelegg i etterkant, men for å bevise hvilken bil man skjøt på. Jeg sier ikke at det er umulig for dem å gjøre det, men det er i alle fall ikke det kamerafunksjonen er ment for.

 

Jeg vet han skjøt mot de som kom i mitt kjørefelt fordi dette var en lang strekning uten biler i motgående kjørefelt på det tidspunkt.I tillegg ville også stopposten lenger nede i veien blitt på feil side av bilene som kom i motgående. Men jeg får anta at det var en treningssituasjon/utprøvelse av nytt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om skjulte stopposter, det er jo helt meningsløst. Det hender at man gjør en innsats for å skjule han som utfører kontrollen, slik at ikke folk skal se ham på forhånd og bremse før han rekker å "skyte" dem, mens en stoppost skal være godt synlig.

 

 

Siden du aldri har hørt om det, og du mener det er helt meningsløst, så er det sånn det er? :thumb

 

Du som utaler deg i alle slike saker burde da vite at denne metoden brukes, jeg sier ikke at det gjøres slik hele tiden , for det gjør det ikke , men den brukes.

 

I Mandal feks. er den brukt med stor suksess, der de er ute etter "værstingene" som de sier, de tok 70 førerkort bare ved kirkeheitunnellen i 2007, og da nesten kun sent på kveld/ natt, og spessielt i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du aldri har hørt om det, og du mener det er helt meningsløst, så er det sånn det er? :thumb

 

Du som utaler deg i alle slike saker burde da vite at denne metoden brukes, jeg sier ikke at det gjøres slik hele tiden , for det gjør det ikke , men den brukes.

 

I Mandal feks. er den brukt med stor suksess, der de er ute etter "værstingene" som de sier, de tok 70 førerkort bare ved kirkeheitunnellen i 2007, og da nesten kun sent på kveld/ natt, og spessielt i helgene.

 

Jeg sier ikke at den ikke brukes, for det kan jeg aldri utelukke, men jeg har aldri hørt om det, og jeg har tilfeldigvis en hel del bekjentskaper i politi, militærpoliti, påtalemyndighet osv, og det er tross alt de som driver med utøvelse av politimyndighet og hastighetskontroller - ikke du ;)

 

Det jeg sier er at det er totalt meningsløst å ha skjulte STOPPoster, for når de skal stoppes, har de allerede gjort noe galt. Det er selve KONTROLLposten, altså der de blir målt, som bør skjules, slik at de ikke oppdager posten og rekker å bremse ned før de blir målt. Det er dette man lærer bort på brukerkurs for denne fantastiske laseren, og det står heller ikke et ord i GP-4027 (Politiets instruks for trafikktjeneste) om at man bør gjøre noe så teit som å skjule stopposten.

 

Tenk deg om... Hva i all verden har disse førerkortbeslagene i Kirkeheitunnellen å gjøre med skjult STOPPost?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget med å skjule stopp posten, er jo nettop å operere skjult.

 

det er jo av den enkle årsak, at når politiet skal ta verstingene må de jobbe i fred. Noe som betyr at så fort en ungdom har sett politiet kan de bare pakke sakene sine fordi den moderne jungeltelegrafen ødelegger arbeidet deres.

 

Skjult stopp post vil gjerne si at politiet ikke gir seg til kjenne før en km etter måling ved å stoppe vedkommende med blålys.

 

Hva er det som er så meningsløst med dette? Er jo ikke noe poeng i å gjemme laseren, når det står 3 uniformerte politibiler rett borti gata og det vrimler av refleksvester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, Locked :)

 

Også avslører de ikke hvor de sto heller, eller at det er kontroll langs veien i det heletatt, og ingen kan varsle feks politet.net etc. og da kan de jobbe ifred, slik som Locked sier, for og ta "værstingene" :)

 

 

Tenk deg om... Hva i all verden har disse førerkortbeslagene i Kirkeheitunnellen å gjøre med skjult STOPPost?

Alt, siden denne metoden er mye brukt ved tunnellen.

 

Jeg sier ikke at den ikke brukes, for det kan jeg aldri utelukke, men jeg har aldri hørt om det, og jeg har tilfeldigvis en hel del bekjentskaper i politi, militærpoliti, påtalemyndighet osv, og det er tross alt de som driver med utøvelse av politimyndighet og hastighetskontroller - ikke du

Nei sier du det gitt, det var jeg ikke klar over :roll:

 

Tror du får akseptere at andre kan vite ting som du ikke vet, og slutte og kverrulere til "the bitter end" hele tiden, for så og slette postene dine dersom du har tatt helt feil, for og framstå som feilfri, for det er du langt ifra :nono:

 

Og til sist, gp-4027 er et greit hjelpemiddel/rettledning, men ikke loven, så den er ikke mye verdt og dra inn i denne sammenhengen her, er den vell? det burde jo du vite som kan dette ut og inn? :rules:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, Locked :)

 

Nei sier du det gitt, det var jeg ikke klar over :roll:

 

Tror du får akseptere at andre kan vite ting som du ikke vet, og slutte og kverrulere til "the bitter end" hele tiden, for så og slette postene dine dersom du har tatt helt feil, for og framstå som feilfri, for det er du langt ifra :nono:

 

Og til sist, gp-4027 er et greit hjelpemiddel/rettledning, men ikke loven, så den er ikke mye verdt og dra inn i denne sammenhengen her, er den vell? det burde jo du vite som kan dette ut og inn? :rules:

 

Haha... Kult å få passet sitt påskrevet av og til ;) For øvrig ser det ut til at du vet ting om meg som jeg ikke vet selv - pleier jeg å slette postene mine? De redigeres rett som det er, hvis jeg kommer opp med mer informasjon, men jeg kan ikke huske å ha slettet poster for å fremstå som feilfri - men som du sier, jeg må vel bare akseptere at det finnes folk som vet ting jeg ikke vet, og dette er åpenbart et eksempel på at du vet ting (om meg) som jeg ikke vet :)

 

Nei, det er helt riktig at GP-4027 ikke er noen lov, men den er, foruten brukermanualen for laser fartsmåler LTI 20.20, det eneste dokumentet som regulerer laser fartsmåling for politiets del. Derfor er det, etter mitt syn, relevant å nevne hva som måtte stå eller ikke stå i denne i sakens anledning.

 

Koz & klemz

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår