oDDi2k Skrevet April 17, 2008 Rapporter Share Skrevet April 17, 2008 Heisann :) Jeg er veldig ny når det gjelder å mekke bil, så jeg har ikke så mye peiling. Speedometeret i Volvoen min fungerer ikke. Det er ikke wire slik som jeg vet det er på noen av de eldre volvoene. Dette er elektrisk/elektronisk. Dette er det jeg har gjort for å prøve å få den til å funke: - Sendte inn speedometeret på instrument service, der var det et tannhjul til tripp-telleren som var ødelagt. Det fiksa de, og de fikk det til å fungere når de "benket" speedometeret. - Fikk låne et annet speedometer fra en kammerat, det funket heller ikke. - Ringt opp til en lokal volvo-forhandler, der sa de at i 99% av alle tilfellene så var det instrumentet det var noe feil med. Også de på instrument service sier at speedometeret mitt fungerer. _____________ Så da lurte jeg på, hvor kan da feilen være? Jeg tror det kan være den giveren som sitter på kardangen. Men, så tenkte jeg kanskje noen av dere hadde vært borti dette problemet før. Noen tips og råd for videre feil-søking, jeg er rimelig blank nå :/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 17, 2008 Rapporter Share Skrevet April 17, 2008 Kan jo være ledningsbrudd etc.. Sjekka ledningsbrudd? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oDDi2k Skrevet April 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2008 Har nok ikke sjekket det, men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal feilsøke. Hvor og hvordan skal jeg feilsøke? Har et multimeter :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 17, 2008 Rapporter Share Skrevet April 17, 2008 Da stikker du multimeteret inn i en av ledningene bak på akslingen, å på kontakten bak speedohuset å ser om multimeteret piper. :) Dårlig forklart, men du skjønner sikkert.. ;) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oDDi2k Skrevet April 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2008 Hehe, skjønte hva du mente, tror jeg. Du vil at jeg skal ohme med "summeren" - Men, hvor skal jeg finne lange nok ledninger til apparatet mitt, de er knapt 1meter lange. Men, skal ned til bilen i helga, så får se hvordan det går :) takker for knall hjelp :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 17, 2008 Rapporter Share Skrevet April 17, 2008 Er bare å forlenge ledningene dine jeg.. På mitt multimeter har jeg helt vanlige ledninger. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ExceL Skrevet April 17, 2008 Rapporter Share Skrevet April 17, 2008 Hehe, skjønte hva du mente, tror jeg. Du vil at jeg skal ohme med "summeren" - Men, hvor skal jeg finne lange nok ledninger til apparatet mitt, de er knapt 1meter lange. Men, skal ned til bilen i helga, så får se hvordan det går :) takker for knall hjelp :) såkalt diodetest.. mn angående ledningene er det bare å finne en lednings bit og f.eks. surre den rundt den ene lederen det, så har du lengre ledninger slik at du kan måle.. Siter - VOLVO - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet April 17, 2008 Rapporter Share Skrevet April 17, 2008 Kan jo alltids være giver på bakaksel som har tatt kvelden også. Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oDDi2k Skrevet April 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 21, 2008 Okey, nå har jeg målt litt, ble ikke så mye klokere gitt. Tok en såkalt diodetest først, det peip sånn som det skulle. Så skrudde jeg om multimeteret mitt til volt, og kjørte en liten tur. På 2-gir så viste multimeteret mitt 3-4,5 Volt. Var ikke så lett å gjøre alt på engang ;) Skjønner ikke hvor feilen ligger nå :/ Tips mottas med stor takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg