Gå til innhold

Heisann.. bruk av clay, nylakkert o.a.

Ranger emnet


buljo

Anbefalte innlegg

bullshit

Syntetisk polymervoks (som f.eks NXT Tech Wax) er en ny og oppdatert type voks. Meguiar's har benyttet carnaubavoks siden tidlig på 1900-tallet, og NXT Tech Wax er fremdeles en "nyhet."

Ikke for ingenting at en flaske tech wax koster dobbelt så mye som en flaske DC Step3 Carnauba Wax...

 

(og at noen selger "renere" carnaubavoks i pen innpakning til priser hinsides all fornuft synes jeg bare er genialt, de tjener jo sinnsykt masse penger på det :thumb .)

 

Hehe, greit greit. Jeg har da tydeligvis misforstått hva det er. Jeg har fått inntrykket av at den er en sealer, som man legger en voks utenpå igjen.

Nå - '92 VW Vento VR6

[x] - '90 Audi Coupe Quattro 20v

[x] - '90 VW Golf II GTi G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NXT er en sealer, men den inneholder også rens/polish (ikke mye, men holder ofte) men du får også rens, polering og beskttelse hver for seg (step 1, 2 og 3 fra DC serien til Megs feks)

 

En sealer er en "LSP" dvs "siste" produktet du legger på bilen, mange syntes en syntestisk sealer er for steril, derfor legger de på en carnauba voks over for å få mer dybde i lakken.

 

En sealer bør også herde opptil 24 timer før det legges noe over den (samme med en AIO). Chemical guys har Jetsea109 som herder på 20 minutter, så det går hele tiden fremover i utviklingen ;)

 

En sealer beskytter lengere en en voks, men ser ikke like bra ut som en voks.

 

En sealer kan du la tørke på bilen før du fjerner den, en voks er ofte ett og ett panel på og av igjen emd en gang, og er stort sett noe mer jobb en en sealer, men mange vokser er bra lette å jobbe med nå om dagen, Pinnacle souveran wax er lett, Meguiars MG 16 er noe mer jobb. (litt avhengig av flere faktorer det, men % innholdet av carnauba voks bestemmer litt mht lett eller tung å jobbe med, jo mer carnauba jo tyngere...men som nevnt dette er flere faktorer, så det blir ikke noe "mal"

 

Det er nok ikke mange bilpleiere som benytter voks nå om dagen, men noen er det sikkert...

 

Swissvax har et bra utvalg av prima voks, der får du voks fra noen hundrelapper til dyre saker..hva hver enkelt mener er fornuftig å betale er vel en privatsak, mange gleder her i livet koster litt kr, men kjøp dette før du får kone, for koner skjønner ikke hva carnauba voks til 10.000,- er for noe... he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så nxt wax først, så en go carnuba voks over den igjen er tingen? hvor lenge bør jeg la nxt wax ligge på før jeg fjerner den igjen?

 

så litt etter i solskinnet igår, å ser at der er en del vaskeriper, aldri vært i maskin denne bilen så her må jo jeg gjøre noe galt..? syns jeg er flink å spyle av bilen å skylle vaskehansken ofte i bøtta.. men dette klarer jeg vel å fjerne greit med nxt`en.

 

jeg frykter det kommer til å ta litt av dette ja, mye å sette seg inn i.. man skjønner jo fort at bilpleie er mere enn såpe å svamp :D

 

har den luksusen at vi har en høytrykksvasker/steamer på jobben til 40 store der jeg vasker bilen. hvor mange grader er maks på denne? 60-70c uten å fjerne for mye av voks osv?

 

med tanke på handling fra statene å alt det der, hva er grunnleggende utstyr man bare må ha? å gjerne det lille ekstra i tillegg :)

 

mye spørsmål men sugen på å lære :)

H4K...Norsk HiLux & 4Runner Klubb... http://www.h4k.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så nxt wax først, så en go carnuba voks over den igjen er tingen? hvor lenge bør jeg la nxt wax ligge på før jeg fjerner den igjen?

 

så litt etter i solskinnet igår, å ser at der er en del vaskeriper, aldri vært i maskin denne bilen så her må jo jeg gjøre noe galt..? syns jeg er flink å spyle av bilen å skylle vaskehansken ofte i bøtta.. men dette klarer jeg vel å fjerne greit med nxt`en.

 

jeg frykter det kommer til å ta litt av dette ja, mye å sette seg inn i.. man skjønner jo fort at bilpleie er mere enn såpe å svamp :D

 

har den luksusen at vi har en høytrykksvasker/steamer på jobben til 40 store der jeg vasker bilen. hvor mange grader er maks på denne? 60-70c uten å fjerne for mye av voks osv?

 

med tanke på handling fra statene å alt det der, hva er grunnleggende utstyr man bare må ha? å gjerne det lille ekstra i tillegg :)

 

mye spørsmål men sugen på å lære :)

 

Ville heller lagt en lakkforsegling ala jetseal før (carnauba)voks for bedre beskyttelse og glans, men ja...nxt først (kan godt ligge 24t) og så voks. Det som er bra med jetseal er at det er en lakkforsegling (bedre holdbarhet) og den skal bare herde 20 min.

 

Du klarer nok dessverre ikke å fjerne en eneste ripe med Nxt`n, du kan klare å fjerne litt med scratchx (meguiars) for hand men det er nok maskin og andre produkter som er tingen for ripefjerning.

 

Selv bestiller jeg det meste fra Scandic Shine AS,

der finner du og det lille ekstra..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd,(skal ikke kapre den her ,men har et par spm selv) la på noen lag med nxt på bilen i går, men lurte litt på produkter får å få litt ekstra dybde / wet look i lakken på min touran. Grå av farge.Hvor lenge kan jeg kjøre med / hvor mange ganger kan man vaske før man evnt legger på voks over nxt?

Dere svarer sikkert, at det bør du gjøre helst med en gang, men da svarer jeg at jeg må kjøpe noe først.(scandic shine,tips taes i mot med takk)

Blir også veldig fort vaskestriper i lakken på min touran, selv med 2 bøtter med guard og vaskevotter ,regner med at det er det man kaller bløt lakk, eller ? Kan ikke huske at noen av passatene mine var så vare i lakken, føler det ikke er noe som skal til, men den skinner virkelig etter en runde med

scratch-x , clay og nxt nå. Mye bedre en lakkforsegling som jeg har hatt på for siste gang, thank you wery much ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd,(skal ikke kapre den her ,men har et par spm selv) la på noen lag med nxt på bilen i går, men lurte litt på produkter får å få litt ekstra dybde / wet look i lakken på min touran. Grå av farge.Hvor lenge kan jeg kjøre med / hvor mange ganger kan man vaske før man evnt legger på voks over nxt?

Dere svarer sikkert, at det bør du gjøre helst med en gang, men da svarer jeg at jeg må kjøpe noe først.(scandic shine,tips taes i mot med takk)

Blir også veldig fort vaskestriper i lakken på min touran, selv med 2 bøtter med guard og vaskevotter ,regner med at det er det man kaller bløt lakk, eller ? Kan ikke huske at noen av passatene mine var så vare i lakken, føler det ikke er noe som skal til, men den skinner virkelig etter en runde med

scratch-x , clay og nxt nå. Mye bedre en lakkforsegling som jeg har hatt på for siste gang, thank you wery much ja..

 

En bra kombo for dybde/glans/wet

 

EZ-cream

Chemical Guys Extreme shine ez-cream glaze - 225,- : Scandic Shine AS, Velkommen til vår nettbutikk

 

Jetsel 109

Chemical Guys Jetseal 109 - 320,- : Scandic Shine AS, Velkommen til vår nettbutikk

 

Så trenger du bare en god voks..

Voks og glaze : Scandic Shine AS, Velkommen til vår nettbutikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott,akkurat hva jeg trenkte å se. med linker og det hele.Og alt dette kan legges på etter at jeg som sagt har brukt nxt'n?

 

Nei, trenger ikke Nxt`n i det hele tatt.

 

Nxt`n har litt rens i seg, og vil bare fjerne litt av det som evt. ligger under.

 

Hvis du legger Nxt`n først vil det gi dårlig feste for det som evt. skal ligge over.

 

Vil absolutt anbefale deg å ta en lakkrens (ikke med nxt`n) før du legger glaze/forsegling/voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, trenger ikke Nxt`n i det hele tatt.

 

Nxt`n har litt rens i seg, og vil bare fjerne litt av det som evt. ligger under.

 

Hvis du legger Nxt`n først vil det gi dårlig feste for det som evt. skal ligge over.

 

Vil absolutt anbefale deg å ta en lakkrens (ikke med nxt`n) før du legger glaze/forsegling/voks.

 

Oki, men som sagt har jeg akkurat lagt på så det holder med NXT Tech wax , 3 lag på panser og 2 lag nederst på dørene og vanlig på resten. Men det er mange late sommerdager igjen,mye vasking, så det blir vel slitt av etter hvert tenker jeg.

Men hva bør jeg rense med da neste gang jeg skal evnt legge på noen av de overnevnte produktene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, men som sagt har jeg akkurat lagt på så det holder med NXT Tech wax , 3 lag på panser og 2 lag nederst på dørene og vanlig på resten. Men det er mange late sommerdager igjen,mye vasking, så det blir vel slitt av etter hvert tenker jeg.

Men hva bør jeg rense med da neste gang jeg skal evnt legge på noen av de overnevnte produktene ?

 

Som sagt har Nxt`n litt rens i seg og egner seg da ikke så veldig bra til å legges i flere lag. Den må isåfall bare smøres lett utover uten press, men det finnes andre vokser som egner seg bedre til det.

 

Jeg antar at du skal gjøre jobben for hand og da er vel meguiars DC paint cleaner en grei lakkrens ment for det.

Duragloss har og noen gode handprodukter men har ingen erfaring med de. Forøvrig mye bra lesestoff her inne:

 

Detailers Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks. De andre lagene ble bare lette tynne lag for moro skyld.

 

Ingen problem å legge TechWax i flere lag, det blir bedre for hver gang. Da jeg jobbet for Panvulk (importøren av Meguiar's) kjørte jeg over 20.000km over en vintersesong, og voksen lå fremdeles på! (selv om jeg vasket min. 1 gang i uka...)

 

PS: Det er heller ikke noe problem å legge f.eks carnaubawax over polymervoks, men det sitter ikke mer enn noen måneder hvis du vasker og avfetter ofte.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags rens anbefaler guru`ene på min (ett 1 år gammel svart metallic) bil med litt vaske swirls (veldig smått men irriterende synlig)..? tenker litt på hvordan jeg skal gå fram før jeg legger på nxt/carnuba.. må jo være en som ikke er helt vill å er ment for veldig oksiderte/lakkskadde overflater, men en ripefjerner "light" :D

H4K...Norsk HiLux & 4Runner Klubb... http://www.h4k.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags rens anbefaler guru`ene på min (ett 1 år gammel svart metallic) bil med litt vaske swirls (veldig smått men irriterende synlig)..? tenker litt på hvordan jeg skal gå fram før jeg legger på nxt/carnuba.. må jo være en som ikke er helt vill å er ment for veldig oksiderte/lakkskadde overflater, men en ripefjerner "light" :D

 

Fjerne swirls for hand er nesten umulig, ihvertfall jævlig tungt og ikke minst jævlig tungt..hehe

Som sagt tidligere i tråden, scratchx fra meguiars hvis du skal jobbe for hand (kan ikke garantere at ripene blir borte), og f.eks Menzerna 106ff m/hvit sonus pad hvis du skal bruke maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår