Gå til innhold

Defekt cruise control

Ranger emnet


andemann

Anbefalte innlegg

har kjøpt meg en brukt 2004 modell Touran, og oppdaget i dag at Cruise controllen ikke fungerer.

Ettersom bilen er under 5 år gammel, så er det vel en sak som fikses volkswagen under forbrukerkjøpsloven, men før jeg tar kontakt med Møller trondheim, så lurer jeg på om det er noe jeg bør sjekke selv.

 

Feks, hvilken sikring er det som styrer cruise control?

Fant ingenting om det i (den heller begrensede) servicemaualen.

 

Hva skjer:

Kort fortalt ingen ting.

Skrur CCbryteren over til on, og lyset tennes ikke i dashbordet (har prøvd både stillestående og på E6en.

 

Tested med et standard OBD-II verktøy, og det var ingen feilmeldinger i systemet.

 

Andreas

VW Touran 1,9 TDI 2004 modell

Planlegger en carputer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyset tennes ikke før du har trykket på SET eller RESTORE (de små knappene på enden. Dvs det lyser når den er i bruk.

 

Har prvd det også, skrudde den over på on, og trykket på + og - yttest på spaken.

 

Den holder heller ikke på farten etter at + er trykket inn.

VW Touran 1,9 TDI 2004 modell

Planlegger en carputer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

symbolet for cruise (klokka m pil) skal tennes når du vipper bryteren oppå retn.viseren til venstre. Har 04-mod. selv. Min sluttet å virke, og fikk som regel opp "engine fault" melding samtidig. viste seg at bremselysbryteren var defekt. Denne har enten samme sikring el noe sånt. Byttet den på Møller (ca 700 kr) og alt har funket fint etterpå. Tviler på at du får dette på garanti (er vel 3 år?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantien er utløpt, men vi har heldigvis kjøpsloven/reklamasjonsloven som sier at ting skal virke i 5 år uansett.

Møller her i Trondheim skiftet den uten omkostninger for meg. De byttet hele hendelen som cruisekontrol-bryteren sitter på. Var mest sannsylig en ødelagt bryter som forårsaket det her.

 

Om det var sikringen som var røket, så var det nok utenom garanti/reklamasjon, men 700 for å skifte en sikring hørest litt drøyt ut.

Fikk du noe fra Møller som sa hva de hadde gjort med bilen din?

 

Andreas

VW Touran 1,9 TDI 2004 modell

Planlegger en carputer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sjekket papiret fra Møller. Det var selvsagt bremselysbryteren som kostet. Akkurat hvorfor denne virker inn på cruisekontrollen vet jeg ikke. Var altså ikke sikring. Jeg tenkte jo ikke på å spørre om hvor lenge garanti/reklamasjonsrett gjelder på sånt siden 3årsgarantien var ute.. Jaja :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår