janohav Skrevet April 9, 2008 Rapporter Share Skrevet April 9, 2008 Hei, Jeg har for noen dager siden solgt min BMW 520i 1997 modell. Den hadde kjørt 220 000. Bilen ble solgt med kontrakt og "som den er". Kjøper prøvekjørte ikke, men hørte bare på motorlyden, sjekket motoren (løftet panseret), og syns at den gikk som en klokke. Det har den forøvrig alltid gjort... I dag ringte kjøperen meg og sa: "da vi hentet bilen din for noen dager siden fikk vi problemer. Vi måtte helle på masse vann og masse olje". Vårt lokaler verksted sier at toppakningen har røket...Det kan koste mye. Ønsker at jeg som selger tar denne utgiften. Jeg som selger er nå meget skeptisk. Fordi jeg aldri har hørt noen ulyder og bilen var i god stand, men selvfølgelig kjørt 220 000. Den er jo gammel. De testet motoren (trykket på gassen, sjekket oljelekkasjes osv) og skrev under kontrakten. Jeg som selger kan jo ikke lukte eller forutvite at en toppakningen er på vei til å ryke?? Vet neppe hva en toppakning er. Hvilke rettighter har han kjøper??? Kan noen hjelpe meg??? Takker :-) Siter Jan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 9, 2008 Rapporter Share Skrevet April 9, 2008 Om du skrev "selges slik den står", har ikke du noenting med hva som skjer med bilen når han har forlatt plassen. Om motoren faller ut 1km unna, er det ikke din feil. Er ihvertfall slik jeg har oppfattet det. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ripcurl Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Litt i grenseland den her, sånn jeg forstod det. Skjedde feilen når de henta bilen. Stemmer det? I så fall er det jo litt kinkig. Hadde vært noe annet om dette skjedde noen månder etter handelen. Kjøper har jo også rettigheter, selv om det står "sett, prøvd og selges som den står". Litt mer problemer for kjøper, men ikke en umulig sak å få prøvd for retten. Uansett vil jeg råde deg til å prate med noen som vet dette bedre. Ring NAF hvis du er medlem der, de kommer gjerne med gode råd :) Siter Man vet aldri hvilken dag som blir den siste. Så lev hver dag som den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janohav Skrevet April 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Hei, Takk for svar. Kjøperen påstår at dette skjedde på vei hjem, altså da de hentet bilen. Men hvorfor ringte han meg først etter noen dager? Det ville vært naturlig om de hadde ringt meg med en gang det skjedde eller dagen etterpå. Så jeg tror (mistenker) at dette har skjedd noen dager etterpå og at "gutta" har hardkjørt bilen og ikke fylt på vann e.l. Skal høre med NAF. Men har dere erfaringer på dette setter jeg pris på mer svar :-) Siter Jan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ripcurl Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Hei. Leste litt, og fant dette svaret fra forbrukerrådet. Fra en kjøper som var missfornøyd med kjøpet. Står en del ting der som kan være til din fordel og ikke. <Sitat>: "Når man kjøper bruktbil må en alltid sørge for å få bilens tilstand undersøkt av et verksted før kjøpekontrakten signeres. Du opplyser at bilen du kjøpte var EU-godkjent. Det er viktig å merke seg at en EU-kontroll ikke gir deg en garanti for at bilen er i god stand. At bilen er EU-kontrollert stadfester bare at bilen oppfyller minstekrav til miljø og sikkerhet. Vi ser at du kjøpte bilen med et "som den er" forbehold. I slike tilfeller er det som utgangspunkt kjøperen som bærer risikoen for mulige skjulte feil som senere måtte vise seg. En ”som den er"-klausul vil imidlertid ikke frita selger for alt ansvar. Dersom selger har holdt tilbake opplysninger, gitt feil opplysninger og/eller at bilen i vesentlig dårligere/ dårligere tilstand enn man kunne forvente, vil selger kunne holdes ansvarlig. For konkret rådgivning i din sak vil henvise deg til Forbrukerrådets forbrukertelefon, telefonnummer 815 58 200." <Slutt sitat> Ut i fra dette, ville jeg kanskje ha undersøkt med kjøper. Hvor mye reprasjonene kommer på. Bli enige om at du dekker litt og han resten. Kan bli billigere enn hvis du ender opp med å betale alt. Ulempen med din sak, var at problemene oppstod så raskt. Ellers kunne du bare henvist til kontrakten, "selges som den er". Du får nesten ha lykke til :) Siter Man vet aldri hvilken dag som blir den siste. Så lev hver dag som den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Et toppakningshavari kan skje på timen det, trenger ikke å vite om det på forhånd. Så her er det bare å ta ting med ro. Det er derfor biler er dyrere hos forhandlere, de gir garanti Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Er 2år reklamasjonsfrist ved bruktbilhandel mellom privatpersoner. Dersom du som selger er å oppfatte som profesjonell (ex. bilselger) er reklamasjonsfristen 5år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RSCoz Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Er 2år reklamasjonsfrist ved bruktbilhandel mellom privatpersoner. Dersom du som selger er å oppfatte som profesjonell (ex. bilselger) er reklamasjonsfristen 5år. Her er vi i gråsoner.. I løpet av 2år kan en hel del skje med en bil, og selvsagt er ikke selger ansvarlig for alt dette. Siter What we`re dealing with here is a complete lack of respect for hard work. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ripcurl Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Her er vi i gråsoner.. I løpet av 2år kan en hel del skje med en bil, og selvsagt er ikke selger ansvarlig for alt dette. Dette leste jeg på amotor.no: Hvis det viser seg at kjøperen kan dokumentere at bilen hadde vesentlige feil og mangler på kjøpstidspunktet, kan kjøperen reklamere på bilsalget i inntil to år. I følge forbrukerrådet kan man ha inntil to års reklamasjonfrist ved kjøp av bil av privatperson. Men som sagt må du i så fall kunne bevise at feilen skjedde på grunn av feil som må kunne førest tilbake til kjøpstidspunktet. Så vil med det si, at hvis ikke han kan bevise at feilen var der ved kjøpstidspunktet. Kan han se langt etter penger fra deg. Så nå trenger du en mekaniker som kan hjelpe deg. Hvor raskt kan en slik feil oppstå? Og var feilen der ved salgstidspunkt? Siter Man vet aldri hvilken dag som blir den siste. Så lev hver dag som den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janohav Skrevet April 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2008 Takk for svar. På selve kjøpetidspunktet var det ikke noe feil. De prøvekjørte jo motoren og testet den og syns den var bra, og skrev så under på kontrakten. Et kjøpeøyeblikk varer jo ikke så lenge.. Men bilen hentet de torsdag 3. april på kvelden. Han ringte meg tirsdag kl. 08.00 på morgenen og nevnte da at pakningen hadde røket. Litt rart å vente så lenge med å ta kontakt når han sier at feilen skjedde på vei hjem fra bilkjøpet..... Siter Jan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet April 11, 2008 Rapporter Share Skrevet April 11, 2008 trot vedk. har herjet med bilen i løpet av helgen. dersom det var en ungdom (gutt) har han vel gjerne prøvd å vise seg frem og teste den nye bilen. dessuten, kan toppakningen gå dersom den har hatt et behagelig liv i 220 000km og så plutselig blir voldtatt av ny kjøper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janohav Skrevet April 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2008 Hei, kjøper har levert bilen hos NAF. Har ikke hørt noe ennå.. men jeg har samme mistanke, gutta har hardkjørt bilen i helga, den har gått varm osv også har haveriet blitt et faktum. Litt rart når han ringer meg kl 08 00 om morran den onsdagen..... mens de hentet bilen torsdagkveld i forrig uke. Hvorfor ringte de da ikke meg fredagsmorran kl. 08?? Vi får se... Siter Jan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dexter_cf Skrevet April 11, 2008 Rapporter Share Skrevet April 11, 2008 Kanskje de har fått råd om av noen kompisser at de kan forsøke å kreve penger fra deg? Slik som vi nå råder deg til IKKE å gi de noen penger fordi de mest sansynlig har framprovosert dette selv :D Siter uNF! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janohav Skrevet April 15, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 15, 2008 Har aldri hatt problemer med å fylle på vann eller olje. Toppakning kan ryke på timen?? eller er det noe jeg burde visst eller hørt..??? Siter Jan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 15, 2008 Rapporter Share Skrevet April 15, 2008 Topp-pakninga kan ryke helt plutselig. Den ryker ikke gradvis heller, så du som selger har neppe merka noe hvis den røyk på turen etter henting. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.