Gå til innhold

Forvirret anngående anlegg trenger hjelp

Ranger emnet


petterb

Anbefalte innlegg

Hadde før i dag egentlig bestemt meg for hva jeg skulle kjøpe av stereo før første lønning:

 

Har fra før focal 165a1 og trenger forsterker og sub i tilegg.

 

Tenkte da på:

Helix dark blue 2 channel 2x80 watt rms

Ground zero dobbel 10" bassreflex 500watt rms 2 ohm

soundmagus 1500 watt

 

var innom bugboys i fredrikstad for å se på dette utstyret og for å høre det i praksis, men de hadde dessvere ingenting av det jeg ville ha.

 

Men han anbefalte meg en kicker 2 kannals forsterker 2x100 watt til 1490 kroner. Er dette en god forsterker? tenkte meg forsterker til max 1800.

 

Han anbefalte meg også 2x12" kicker L5 sub. fikk også høre på ground zero greia men da i 12". det dura jo forholdsvis greit, men syns ikke akkurat lyden ble så bra, det bare buldra omtrent(testa med egen trance cd) De var mye bedre til bertine zetlitz som han viste meg de med til å begynne med =P

basser tenkte jeg å legge 3-4000 i så vil ha noe som durer rimelig greit, men samtidig klarer å følge musikken.

 

Er det noen som syns den kicker greia er bra? Eventuelt bedre alternativer der ute?

 

Alle forhandlere her inne send meg gjerne en pm med oppsett dere mener er bedre ;)

 

foresten focal utopia frontsettet er helt vilt :D sykt hvor stor forskjell det var på det og det billigste settet til focal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil den focal subben der klare å spille kjapt og presist nok da? med tanke på at det er 13"?

 

Hæ?? hva i all verden mener du?? kjapt og presis?? Om en sub er 5" eller 50" betyr ingenting når det gjelder hvor "kjapp" den er. Så lenge de får "riktig" power inn, så er store elementer like kjappe som små ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare snakker ut i fra egen erfaring, da har jeg funnet ut at 10" eller mindre er de som gjenngir bassen kjappest og mest presist. Fikk også bekreftet dette ved å lytte til anlegg på bugboys, og der bruker de ett optima batteri til å drive skiten pluss monoblokk, så er nok ikke sant det du sier om at det er like kjapt bare det får nok power :P

 

Kan jo hende noen av de større bassene er like kjappe, men det sier seg vel egentlig selv at jo større elemtet er, og jo større slaglengden blir, jo vanskligere blir det å følge med når det skal slå fort frem og tilbake, ikkesant? ( i hvertfall mitt logiske resonomang på hvorfor større ikke klarer å følge med like bra som de mindre)

 

Team eiker audio er seas subben bra? er det litt trykk i den? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det sagt mye fornuftig ja....

 

#1: At det bare blir bråk av Kicker er tull!

 

#2: At store elementer er trege er bare en myte. Men det som betyr noe er først og fremst KASSEN!

Det som gjør at subber kan høres trege ut er f.eks. at kassen ikke er optimal i forhold til musikken som spilles... I tillegg er det ikke alle elementer som passer i hva som helst av kasse.

En annen ting er at bassen på mye trance/dance faktisk er elendig dårlig. Noe er laget for å funke best på kjøkkenradioen (og/eller dårlig komprimert mp3).

 

#3: Større membran fører bare til at det går an å spille høyere med samme slaglengde... Lenger slaglengde gjør at det går an å spille enda høyere, men da begynner det på et visst punkt å gå på bekostning av lydkvaliteten.

 

La oss si at du vil rask/presis bass som f.eks. dollar'en i rock/heavy.

Da er det ikke akkurat mye membranen(e) må bevege seg for å trykke bra i forhold til ved dypere basstoner.

Med min kasse med to 15" SPL/Bassrace-elementer tunet rundt 40 Hz blir det ikke mer enn 2-4 mm vandring når jeg spiller såpass høyt at det gjør vondt i kroppen...

Dette er fordi denne bassen ikke er så veldig dyp.

To 10" vil måtte flytte seg ca. 11-22 mm for å flytte like mye luft! (og vil bli revet i stykker før vi nærmer oss noe som kan kalles dypbass...)

Hvilket av alternativene tror dere vil være mest presis?

Det sier seg jo selv at presis bass ikke hører sammen med lang slaglengde.

 

Seas subben er bra, men 12" utgaven trykker bedre ;)

Focal kassen skal også duge bra til å være ferdig-kasse.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår