KingCamel Skrevet November 13, 2003 Rapporter Share Skrevet November 13, 2003 Når jeg skulle montere på ekstralys på bilen til pappa fikk jeg beskjed fra selgeren om at det ikke var påbudt med en bryter som man kan slå av ekstralysene med. Jeg er ikke helt sikker på om han har skikkelig peiling på det der, så jeg velger å spørre noen andre, dvs dere :) Er det påbudt med en bryter til ekstralys eller ikke ? mvh Siter 1994 VW Golf TDK 2000 Yamaha Dragstar 1100 x 2006 Bombardier Outlander 800 x 2006 Bombardier Rally x 1982 "Chewy" Corolla DX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mortenwb Skrevet November 14, 2003 Rapporter Share Skrevet November 14, 2003 vet ikke om det er påbudt på feks 1000m'ere, men greit og ha på feks kurvelys/tåkelys. Ikke lov og kjøre med nærlys og kurvelys/tåklys, så jeg annbefaler en bryter. Kjekt og ha :) får litt mere "streetcred" hehe Siter Opel Zafira DTI m.div mods 91 Corrado G60 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fastone Skrevet November 14, 2003 Rapporter Share Skrevet November 14, 2003 Ikke påbud med bryter på 1000m så lenge det er bare 4 stk som lyser samtidig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet November 14, 2003 Rapporter Share Skrevet November 14, 2003 Jeg mener å huske at alt ekstralys skal ha en egen bryter slik at de kan slåes av. unntaket er selvsagt lastebiler der markeringslys er påbudt o.l. Jeg tar sikkert feil, men hvis du lurer skikkelig mye på det slik at du ikke får sove om natta. Så ringer du din lokale trafikkstasjon. De vet det. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fastone Skrevet November 14, 2003 Rapporter Share Skrevet November 14, 2003 Jeg gjorde det og svaret var at så lenge det var 2 1000m som ble montert så kunne disse kobles direkte mot fjernlysene på bilen . Kari Holmesen, Vegvesenet: "Montering av ekstra fjernlys Bil skal ha to eller fire fjernlys. Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjernlys til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig. Dette betyr at du kan velge om du vil koble ekstralysene over egen bryter slik at de lyser sammen med de orginale fjernlysene leilighetsvis, du kan koble ekstralysene over en vippebryter slik at enten lyser bare de orginale fjernlysene eller så lyser bare ekstralysene, eller du kan koble ekstralysene direkte sammen med de orginale fjernlysene slik at alle fire lyktene alltid tennes og slukkes samtidig. Vær oppmerksom på at den samlede lysstyrke for fjernlys som kan lyse samtidig ikke får overstige 360 lux i en avstand av 25 m fra lykten. Dette finner du ut ved å summere referansetallene som er oppgitt på lykteglasset. Summen av disse tallene får være høyst 75. Feks. 17,5 + 17,5 + 20 + 20 . Lyktene skal være e - merket. Dette merket finner du på lykteglasset. Husk lysjustering." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet November 14, 2003 Rapporter Share Skrevet November 14, 2003 blir maks 6 lykter og 480 lux snart, men tror de hadde ei vektgrense der også at bilen måtte være over ei hvis grense. Det er så mye frem og tilbake på det der... Ingen som vet noe :D Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg