Gå til innhold

Xeon lys ?

Ranger emnet


Prolixin

Anbefalte innlegg

Originally posted by DenimblåTT

Går ut ifra at det er xenon lys(gassutladningslamper) du mener?

 

Hør med Hella. De har ombygningskit til diverse biler. Fler og fler kommer. Har hørt at prisen ligger rundt 20.000,- for dette. Ikke skyt meg hvis jeg tar feil :)

 

Sorry, trodde det het Xeon, vet ikke hvor jeg har fått det fra.

:confused:

 

Huff det var mye penger. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du montere Xenon må du også legge inn nivåkontroll på lyktene som automatisk stiller riktig vinkel på lysene avhengig av last, oppbremsing osv. Det er et krav fra myndighetene. Det er også helt annen optikk i lyktene + at de må ha høyspenning for å starte (ca 15000 volt tror jeg) dvs at du trenger endel elektronikk. derfor blir det dyrt. Vet at ombygging på en Bora koster ca 12000-14000. Har Xenon på en av mine biler og det er helt rått å kjøre med. Myyyyyyyyyye bedre enn standard billys.

Imponert...men ikke overrasket.

Låven racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Prolixin

I et blad jeg har er det en Corrado som har Xeon lys i frontlyktene. Er det noen her som vet hva som skal til for å få til dette ? Går ikke disse pærene på ganske høy spenning ? Må visst ha noen spesielle linser på lyktene ? Hvor mye vil dette koste ?

 

Du tenkte ikke på Intel Xeon prosessoren da Prolixin ;)

Jokke

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis Xenon-lampen ryker, er det vel bare å punge ut fra 5k og oppover for en ny lampe? Er ikke mulig å skifte "pære" så vidt jeg vet.

 

Dessuten er det vel ulovlig i Norge, fordi de inneholder kvikksølv? Bare de bilene som kom med xenon orginalt for en stund tilbake har lov til å bruke det.

 

Jeg er ingen ekspert, dette er bare noe som surrer rundt i hodet mitt... Sikkert noe jeg har hørt en plass som jeg blander sammen med mye annet osv...

Thomas

 

Bil-bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Prolixin

 

Si ifra hvis du kommer over linken igjen da ?

 

 

 

Xenon lys kan du ganske enkelt bygge om til. Spesiellt hvis du har DE-linselys. Har hatt xenon i min Golf Rallye i over 2 år.

 

Har et komplett Hella DE Xenon til salu. Kr 3000,- Her får du med alt du trenger.

Ifølge Hella så varer en xenon pære 4 ganger lengre en ei vanlig pære (h3 ol.)

post-326-13804850297549_thumb.jpg

mvh

F.L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GolfRallye

 

 

 

Xenon lys kan du ganske enkelt bygge om til. Spesiellt hvis du har DE-linselys. Har hatt xenon i min Golf Rallye i over 2 år.

 

Har et komplett Hella DE Xenon til salu. Kr 3000,- Her får du med alt du trenger.

Ifølge Hella så varer en xenon pære 4 ganger lengre en ei vanlig pære (h3 ol.)

 

DE-Linselys

 

Det er slike som er på E30 det... sikle sikle

Jokke

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by joaols

 

DE-Linselys

 

Det er slike som er på E30 det... sikle sikle

 

På BMW E30 er det meget enkelt og fort gjort å bygge om til xenon.(BMW generellt) Vet flere som har gjort det.

 

Trenger jo ikke bruke selve lyktene. Tar ut pærene og nærmest setter de rett inn i de originale. Kun små modifikasjoner.

En mulighet er å installere runde parklys samtidig.

mvh

F.L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger ikke DE lykter. Det finnes også xenon-pærer til reflektor lykter (Mercedes etc.).

Pærene til DE kalles D2S og de til reflektorer kalles D2R.

Utenom pærene trenger du to "ballaster". (Høyspent-omformere)

Det er ulovlig med xenonlykter på biler som ikke hadde det fra fabrikken. Men det er ikke ulovlig hvis du ikke blir tatt for det, right? :)

Komplett kit fåes i tyskland for 2000kr og oppover.

1989 Corrado G60

1988 Golf 2 VR6 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår