Gå til innhold

motorlampepromblem x20xev

Ranger emnet


opelracer

Anbefalte innlegg

IMG_2219.JPG

 

Porten du ser på bildet finner du under rattet ditt, bak ett deksel. Er som regel på venstre siden ett brett med masse sikringer.

 

Når du har gjort dette og starter tenningen, vil motorlampen blinke kodene til deg.

 

Den begynner med å blinke kode "12" til deg som betyr diagnose.

 

Den blinker slik (*=blink -=pause)

eks:

*---** = kode 12. 1 blink, liten pause og 2 blink.

***---* = kode 31. 3 blink, liten pause og 1 blink.

 

Den blinker hver kode 3 ganger, så går den på neste. Når du har fått alle kodene blinker den kode 12 igjen, og viser alle kodene en gang til. Den viser alle kodene helt til du ikke orker lenger:)

 

Hvis bilen ikke er i gang vil den sannsynligvis vise kode 31, (tror det var 31, blokk sensor ingen RPM, men det kommer fordi bilen ikke er igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått feilkode 92 som eneste feil.og det betyr kamaksleføler.har skiftet den men fremdeles samme feil.så hva kan være feil.lampa forsvinner like under 90 grader på motor etter jeg har slått på tenninga på nytt.og da fungere motoren som den skal en liten stund til tempem på motoren detter ned igjen.så fusker motoren akkurat som den får feiltenning.slik at jeg må slå av tenninga igjen og da kommer motorlampe igjen.

noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

92-feil kan være en plage:-(

 

Er den nye kamsensoren du har satt inn GM-original, fra skrot eller billig sak kjøpt på nett? Det er nemlig fler enn meg som har måtte bytte den fler ganger. Min tredje sensor kjøpte jeg på skroten, og den løste problemet.

 

Du kan jo sjekke at kammene står riktig. Kan gi 92-kode og er gratis å sjekke, men kanskje tvilsomt iom at feilen er temperaturavhengig. Dårlig veivsensor KAN også gi kamfølerfeil, siden ECU får motstridende signaler, men stoler mest på veivføleren.

 

Basert på egen kjipe erfaring samt en haug med tråder på britiske forum, vil jeg tippe at den sensoren du har satt inn også er skrot. Det er tighte toleranser på de sensorene virker det som.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt sikker at bindersen er i de rette hullene.vil være helt sikker så jeg ikke kortslutter noe.

ser på denne siden er det litt anderledes Topbuzz Web Site - Technical Information - ECU Fault Codes @ www.topbuzz.co.uk

 

Jeg er 100% sikker. Jeg fant og toppbuzz siden, men på den står det hvor mange "pigger" som skal være i diagnoseporten, og når jeg sjekket på min var det feil. Fikk senere vite av noen drevne Omega guder fra england at Toppbuzz siden er masse feil på.

 

Har prøvd selv slik som bildet og det fungerer. Jeg fikset mitt motorlys.

 

Jeg vil og nevne at feilkodene betyr forskjellige ting på forskjellige Omega modeller. kode 92 til en 8V trenger ikke bety det samme som på en 16V. Sjekk at koden er for din motortype:)

 

På en TD motor betyr kode 92: Cruise Control Device Circuit Open Or Voltage High.

 

Håper dette hjelper:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skiftet kamaksleføler nå etter feilkode 92.men motorlampe lyser fremdeles men ingen feilkode kommer opp med diagnose apparat.

vet bare feilen er temperatur avhengig.så lenge motoren holder seg over ca 80 grader så kommer ikke motorlampe på.men når den synker under 80 så fusker bilen ,feiltenner og motorlampe kommer på etter jeg har skrudd på/av tenninga igjen.

 

har tenkt på om det er en sensor som sender info om varmen på kjølevannet til styrenheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår