Gå til innhold

Ang. tikking.

Ranger emnet

G.T.I

Anbefalte innlegg

Når jeg starter på kald motor, vel den trenger ikke være kald engang.

Da kommmer det en lyd fra motoren som sier klang klang klang klang klang klang klang klang osv.. men etter noen minutter skifter den lyd til en mer *grøtete* lyd! Noe mer lik trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, jevn og lav tikking som går med turtallet.

Greit at en gammal bil tikker, men når det tikker på to forskjellige måter begynner jeg å bli litt bekymra?? Ny helsynt. og greier. Kjenner en kar hos møller som skal ta en titt på motoren. Håper man får gjort noe.. :) Bilen er vaska og er parkert i garagen. ;)

- 90 mod Jetta (under ombygging)

dvs. ingen bil for øyeblikket!!!!

x 85 Mazda 626 GT

x 85 Golf mk2 gti

x 83 Golf mk1 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G.T.I

Når jeg starter på kald motor, vel den trenger ikke være kald engang.

Da kommmer det en lyd fra motoren som sier klang klang klang klang klang klang klang klang osv.. men etter noen minutter skifter den lyd til en mer *grøtete* lyd! Noe mer lik trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, jevn og lav tikking som går med turtallet.

Greit at en gammal bil tikker, men når det tikker på to forskjellige måter begynner jeg å bli litt bekymra?? Ny helsynt. og greier. Kjenner en kar hos møller som skal ta en titt på motoren. Håper man får gjort noe.. :) Bilen er vaska og er parkert i garagen. ;)

samme som skjer hos meg...verkstedet har klart å helle på "Protection Olje" fra Castrol..ut i fra navnet skal jo det duge..men NEI! da motoren er kald(også etter en liten kjøretur)...fyttefaen for en tikking...kan vel egentlig ikke kalde det tikking heller..mer KLIKK KLIKK KLIKK KLIKK! og det høres...har fått vite at dette er oljen...noe jeg selv også undret litt på..og motoren min tikker fra før også..men det er er begrenset...har hørt at man kan justere ventilene..men det klarer jo ikke jeg alene..da skal visstnok tikkinga fosvinne..vel..den KAN forsvinne..men i første omgang..skift olje..prøv på det.det koster deg heller ikke skjorta.

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innleggene folkens :)

Tror toget er gått for motoren min sin del, he he. (1985)

Det å bytte ventiler sier meg at det ikke høres så billig ut?

Ender vel også med å bytte toppen. Så jeg er redd det blir en for dyr affere. PLanen var jo å bytte til en 16v til våren :) Hva må oppgraderes på bilen da? Det er jo skiver både forran og bak. Trenger jeg ventilerte skiver? (kanskje større dim?)

Takk igjen ;)

x 85 Mazda 626 GT

x 85 Golf mk2 gti

x 83 Golf mk1 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hydløftere så er dem slitne, eller får ikke trykk. Det kan komme av at det er avleiringer i kanalene, men og endel andre ting.. Kjøp noe rensestoff, kjør motoren på 4000rpm i 10 min, flat ut til sperra... Da har du rensa kanalene dine, og blåst ut evt luft/dritt. Slutter det ikke: Stopp driten. Bytt olje (OG FILTER). Og kjør ikke helsynt på en sliten motor, som har gått på 10W40 i store deler av sitt liv... Det gjør vondt verre.....

VOLVO - Schnellste Traktor der welt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samma problem på min... Hydrauliske ventilløftere... Skifta ventilløftere selv for 1100 trur jeg... Prøvde å bytte olje,filter og prøvde sånn motorrens-sak men tikkinga var der fortsatt... Er jo bare å merke av hvor kam-reima sitter på kam'en og ta av kam'en og skifte løftere... ikke noe særlig verre enn det... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vwfreak

hadde samma problem på min... Hydrauliske ventilløftere... Skifta ventilløftere selv for 1100 trur jeg... Prøvde å bytte olje,filter og prøvde sånn motorrens-sak men tikkinga var der fortsatt... Er jo bare å merke av hvor kam-reima sitter på kam'en og ta av kam'en og skifte løftere... ikke noe særlig verre enn det... :D

Yes takk for det :) Skal hvetfall bytte olje, så blir det verkstede å sjekke løfterne. Håper det går ordner seg. Får helt spæder av å kjøre en bil med vannvittig tikking, høres ut som om den kan skjære seg vøtt. skal bruke vinteren til å finne en 16 motor som er i godnok stand til at jeg gidder å kjøpe den. :)

x 85 Mazda 626 GT

x 85 Golf mk2 gti

x 83 Golf mk1 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider