Gå til innhold

B230A fjusker en del, men ikke hele tiden.

Ranger emnet


MortenK

Anbefalte innlegg

Lager en tråd om dette også, drittlei av en bil som rister og fjusker..

 

Som sagt B230A-motor, gått 315 000 går jeg ut i fra. M47-kasse. Problemet er at motoren kan gå helt fint, gjerne i et par dager, og så fjusker den som faen. Av og til tar den et par feilslag med noen sekunders mellomrom i 80, noen ganger går bilen omtrent saktere når jeg gir gass pga mye fjusking. Er helst med gassen litt inne at den fjusker virker det som. Bilen er også svak når jeg løser på tomgangsturtall, selv med gass. Det var ikke min forrige B230A.

 

Da det oppsto regnet det som faen her, og jeg trodde at det var pga regnet for den oppførte seg greit de dagene med sol som var da. Det virket også som om det hjalp å kjøre på bensin i stedet for propan/LPG. Men det gjør det ikke, og den fjusker uansett vær nå. Jeg fant ut at slangen fra luftfilteret var hoppet av rett før forgasseren, skrudde den på igjen og trodde alt var bra, men det var det heller ikke.

 

Siden det kommer og går, og skjer både med bensin og gass, tror jeg at det kan være noe med tenningen. Jeg har byttet rotor og fordelerlokk, men det ga ingen utslag. Jeg spurte på Volvohøggeren om det kunne være stiftene, men jeg har ikke stifter fant vi ut, og han som sto der sa at om den saken som gir gnist er ødelagt, får jeg ingen gnist i det hele tatt. Jeg har dessverre glemt hva den han snakket om heter, var noe greier med en gnistforsterker sa han.

 

Snakker om gnist, jeg testet gnistet i forbindelse med noe annet for en måned eller to siden. Stakk en gammeldags nøkkel (sylinderformet) inn i ene plugghetten og la den på dempertårnet. Gnisten var veldig lys oransje. Mulig det er pga nøkkelen, men jeg skal sjekke den igjen når jeg kjøper nye plugger i kveld.

 

Det smeller forresten også i potten innimellom, men ikke nødvendigvis mens det har fjusket. Kanskje etter at jeg har bremset litt på gir for så å gi gass, eller når jeg har kjørt med veldig lite gass.

 

Uansett, er det noe annet jeg bør bytte eller sjekke angående tenningen? Eller kan det være noe med forgasseren f.eks? Rart om både bensintilførselen og gasstilførselen streiker samtidig vil jeg si, gassen er et eget system og gassen slippes inn i innsuget rett etter gasspjeldet.

 

Edit, kom på noe mer: Når jeg en sjelden gang kjører på bensin og skal stoppe bilen, er det ofte at den fortsetter å gå i noen sekunder. Skjer ikke på gass. Og når bilen går på tomgang på gass, virker det som om den forbrenner litt dårlig, for det lukter propan over hele området.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke membranet i forgasseren som er gåen?

 

Har du stilt noe på forgasseren?

Det huggeren snakka om er tenningsmodulen.

Den kan ha en finger med i fjuskinga. Det opplevde jeg på bilcrossbilen min med b230e motor. (samme tenningssystem som du har). Der var modulen gåen, men motoren gikk og startet fremdeles. Gikk da som ei bøtte møkk. Virka ikke som om den ville tenne på alle skikkelig. Bytta modul, og siden da har den funka fett..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen går jo ganske dårlig, går litt bedre på bensin enn på LPG. Men gikk bilcrossbilen din dårlig hele tiden eller bare innimellom, som min?

 

Har ikke tuklet med forgasseren ,men nå har jeg fylt på forgasserolje og byttet pluggledninger. Tar pluggene etterpå, vet ikke om det ble noen effekt av pluggledningene og oljen egentlig.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte ATF ja, leste om det i en annen tråd (muligens annet forum), hadde aldri hørt om at det måtte være olje på forgasseren.. Var ca 1 cm under den tappen det sto at nivået skulle nå.

 

Min fjusker ikke hele tiden, kan gå i flere dager uten et feilslag. Så jeg forstår fint lite, hehe..

 

Har også prøvd med startgass for å se etter falsk luft, men får vel se med øynene senere.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen fjusker bare annen hver mnd f.eks er det nok neppe tenningsmodulen.. Må være noe annet som er ute å spiller her. Du fant vel ikke noen form for falskluft heller ?

 

Luftfilteret er bytta? Sjekka membranen i forgasseren?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAdde det vært annenhver mnd hadde det vært greit, hehe ;) Er nok heller nesten daglig, men ikke konstant.

 

Luftfilteret er ikke byttet, men ser veldig reint ut, og var en stund slangen var hoppet av og luften ble sugd inn utenom filteret. Samme tilstand på bilen da og.

 

Skal se på membranen etterpå.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden bilen fusker av og til, så er det høyst sannsynlig elektronikken som er gåen. Er mer eller mindre to elektriske dingsebomser som kan gå på b230a'en: tenningsmodulen og hallgiveren.

Opplevde at bilen gikk fint i noen minutter og så fusket noe helt for jævlig til den stoppet. Var en defekt hallgiver det.

Men prøv å låne en tenningsmodul for å teste først.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket membranen i forgasseren i går, men da jeg satt på igjen lokket sto tydeligvis stempelet feil vei, for bilen startet ikke. PRøvde å snu det flere veier, til slutt så jeg på en sprengskisse av forgasseren hvordan den skulle stå, da startet den med en gang. Gikk dårlig på bensin etter det, men har ikke fjusket på gass i dag eller i går kveld. Så kom jeg på at jeg hadde prøvd å stille opp tomgangen litt, for den gikk så lavt. Mulig jeg brukte feil skrue, vet ikke helt, men jeg skrudde den ned igjen nå nettopp. Så får vi se hvordan det blir på neste kaldstart på bensin. Membranen var ikke revnet og var ikke stivnet, så den går jeg ut i fra at er som den skal.

 

Har forresten byttet rotor, fordelerlokk, pluggledninger og plugger, de 2 første for 2 uker siden og resten i går. Gnisten er nå blå igjen, var lys oransje for en mnd eller to siden (jeg vet, jeg somler). Har også helt på forgasserolje, for det manglet en del

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår