Gå til innhold

B21E Start problemer, Motoren går på 4000rpm!

Ranger emnet


LangFørr

Anbefalte innlegg

Skulle starte bilen etter jobb i dag, kjørte 500meter, så begynte den å fuske helt til den stoppet helt. Trodde det var kondens i bensin tanken, siden det var litt bensin på den , og ganske rått vær. Fylte full tank + kondens fjerner. Dette hjalp ingen ting, bare kjinner å kjinner.

 

Så sjekka jeg tenning, fordeler lokk etc. Tennplugga gnistra og fungerte.

 

Så sjekka jeg om den fikk bensin, åpnet banjo koblingene i motor rommet, og kjinnet: Der kom det masse bensin, pluss at motoren tente pitte litt èn gang mens de var skrudd av.

Skrudde de på igjen å bare kjinning igjen.

 

Så skrudde jeg av koblingene igjen, blåste med trykkluft inn i de + at jeg blåste reint filteret. Skrudde det samme igjen, da startet den, å fungerte kanskje 10 sekunder, før den stoppet igjen.

 

Så nå bare kjinner å kjinner jeg, å ingenting skjer?

 

 

Er B21 m/ K-Jetronic, noen som vet hva jeg kan gjøre?

Håper på svar fort som mulig!

 

mvh stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koble fra alle elektriske dyser, altså kaldstart dyser til bensin og luft. sjekk felleskontakten på torpedoveggen for all strømstyring til motoren og sjekk temperaturfølerene.

 

ellers ta av fordelerlokket å sjekk etter kondens inni der og coilen.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk samme problem med min gamle som hadde k-jet.. pumpa gikk og greier,, feilsøka alt, fant ingen feil,, bytta bensin pumpe,, vips så gikk den som et skudd.. så prøv det og,, den kan pumpe bensin men ikke nok trykk,, er bare en tanke altså,, :)

ford granada 2,8i. *solgt*,ford escort*solgt*

volvo 240 90mod *solgt* volvo 740turbo*solgt*

volvo 240tic lekebilen:)volvo91mod*skrot*

Pajero90 kort 2,5tdi bruksbil

tigger alu/syrefast/svartstål pm om det er no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg demontert og gjorte rent innsprut, dyser, styreenhet bensin/luft, bensin filter, bensin slanger osv.

 

Monterte alt ferdig nå i stad.

Når jeg staret den , skjedde dette:

 

Vrei om tenning, bilen startet, ruset seg opp til 4000 omdreininger å blei der. Skrudde av tenning, motoren var fortsatt i gang. Måtte kvele bilen på giret for at den skulle stoppe. Staret den igjen uten at gasswiren var koblet på, samme skjedde! Pluss at det smalt å ettertente.

 

Hva kan jeg ha gjort galt??

Er det en bestemt rekkefølge slangene fra dysene til fordelerhuset skal kobles? Noen som har en tegning på dette? (står ikke i Haynes boka)

 

 

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpa skal levere mer enn 5 bar

 

Den skal levere ca. 7-8bar som hvilken som helst annen innsprøytningspumpe..

 

Er bensinmengdefordeleren som regulerer trykket.

 

Systemtrykk :ca 5,5 bar

 

Styretrykk :ca.4bar

 

Dysene åpner ved ca 3 bar

 

Finner du ikke falskluft eller bensinlekkasje så sjekk styretrykkventilen din.

 

Mål trykk inn og finn ut systemtrykk og mål etter ventil for styretrykk. Det holder i mot stempelet som blir presset opp via tallerkenen (viktig at den justeres så den vandrer fritt inni trakten) inni lmm din. høyt trykk=mindre bensin.

 

Sier ikke det er 100% sikkert her feilen ligger,men den bruker å kødde noen ganger.

 

Kaldstartdyse er også et tips :)

 

Er ikke noen rekkefølge på slanger ut til dysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som du har kommet borti en eller anna slange eller noe slik at den får en kraftig dose falsk luft.

 

Ellers er der ingen rekkefølge på slangene ut fra fordeleren,men du må passe på at du har plugget strømkablene til riktig dyse. ellers kan man feks risikere at chokeventilen åpner slik at den får mer luft. ...

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår