Gå til innhold

Div Codec's til Windows Media Player

Ranger emnet


EvenS

Anbefalte innlegg

Først: Gidder du ikke bry deg med codec drit angående video??

Last ned en codec pakke! den har alt inkludert...

Nå har jeg hørt at flere har hatt problemer med Nimo pakken så ACE mega codecs pack er et fantastisk bra valg isteden.

Her er hjemmesiden.

Her er en direkte link til pro pakken 50mb..

 

Også kose historien :D

 

Format forklaring

Fra mitt uproffe synspunkt!

Ble så inspirert av Kid-A som gir så gode svar i "tips fra kid-a"tråden.. den er en nytelse å lese, bra bilder og konstruktiv kritikk hele veien.. NYDELIG :D

 

Ja en guide til hobbyfilmere hadde nok vært tingen, men har ikke tid til det akkurat nå...

Men kan for morroskyld forklare formatene litt om noen skulle være i tvil:

 

Mpeg 1 3 minutter gir ca 30 mb fil

Dette er et helt kurrant format filene heter ofte .mpg

Det er et gammelt og totalt standarisert format som kan spilles av på ALLE pcer uten å gjøre noe, og da mener jeg alle. Det er grei kvalitet, men tar litt mye plass. Vi kan bruke eksempel på en 3 minutters video som vil ca ta 30 megabyte. altså 10 mb per minutt video. MEN mpeg video kan en øke og minske bitrate, altså hvor stor mengde data som skal lagres for hvert bilde i videon, dette kan gjøre mpeg 1 video mye større eller mindre, men startardformatet kalles VCD og er da 1150 kbps data.

Spilles rett av i mediaplayer såvel som DVD maskiner og software på pc.

 

SVCD 3 minutter gir ca 60 mb fil

Filene kalles ofte bare .mpeg , .mpe , .m2v eller .mpg. Jeg synes de skal hete .m2v da de teoretisk skal spilles av i mpeg2 avspiller.

Dette er en hybrid format mellom Mpeg 1 og Mpeg 2

det har litt større en standard mpeg 1 bredde, og full mpeg 2 høyde på størrelsen av videon. Det innebærer at du får en video som ser nesten like bra ut som ren Mpeg 2 video, som også man kjenner som DVD video.

Jeg er personlig en entusiast for SVCD da det gir god kvalitet og ikke bruker alt for mye plass. Og jeg bruker dette når jeg tar opp/ripper/capper musikkvideoer som skal lagres for ettertiden.

Svcd krever at du spiller av i ny DVD avspiller software eller laster ned codec. Feks her

 

Mpeg 2 3 minutter gir fra 90 til 300 mb fil

Mpeg 2 kalles somregel .mpg , .mpeg, .m2v, .vob eller annet, men riktig her synes jeg er m2v. (jada vob er mer enn mpeg2, men det inneholder den type video) Mpeg 2 er igjen udefinerbart da det kan være alt større en SVCD og helt opp til ren DVD kvalitet video. Det skal være video helt fri for firkanter, altså når det er mye bevegelse blir ofte mpeg 1 video veldig firkantete, og du ser kompresjonen tydelig. Mpeg2 video er somregel helt fin i bevegelse, tenk deg jpeg bilder med god oppløsning etter hverandre. Men for å spille av mpeg 2 video krever det samme codec som brukes for SVCD avspilling, altså du må enten installere svcd codec, eller legge inn en dvd software spiller, som oftest gir deg også dvd codecs for alle avspillere. Eller spille av i en ren dvd avspiller som f.eks Powerdvd.

 

DivX 3 minutters video gir 50 mb fil eller alt over og under.

Divx filer heter somregel .avi og det er forvirrende da .avi filer kan inneholde alle codecs for video som finnes... divx selv prøvde å kalle dem .divx litt men de skal hete .avi men burde inneholde divx i filnavnet slik at du finner ut det. videofil-divx.avi f.eks.

DivX er et ustandardisert format, ja i dag får du tilogmed dvd spillere som kan spille av divx video, så det har tvunget sin vei til en standard. Det er ofte nye versjoner, og her må du ganske ofte laste ned ny divx versjon for å kunne spille av en video. Fordelen med divx er at det er BEDRE enn alle mpeg variantene, ved at du kan oppnå bedre videokvalitet med mindre størrelse. DivX er basert på mpeg 4 codec som microsoft hadde implementert i sine første asf utgaver. (nei jeg er ikke ekspert her) Fordelen med divx er at det er som sagt bra, begynner nå å bli standardisert slik at flere og flere har mulighet til å spille det av. Jeg har lite erfaring med DivX encoding av video da det hele tiden kommer nye formater og nye måter å encode det på. DivX har også datarate (kbps) lik mpeg video som angir kvaliteten. Her vet jeg ingen verdier men 1000 er f.eks ok, mens 2000 vil være veldig bra kvalitet. Divx lastes greit ned fra deres hjemmeside

 

XviD 3 minutters video gir 40 mb fil eller mer eller mindre

XviD heter somregel .avi men burde merkes med f.eks video-xvid.avi i filnavnet. XviD er en nyutvikling fra DivX igjen og mange mener det er enda bedre forhold, kvalitet - komprimering, men det har jeg ingen beviser på. Jeg har selv prøvd meg litt med Xvid da det virker lettere å encode i en DivX, ikke så mange instillinger du trenger å angripe for at det fortsatt skal bli ok resultat.

Xvid har enda mindre støtte en DivX og finnes ikke i noe hardware avspillere ennå tror jeg. XviD er vanskelig å få riktig da det ikke er noen offentlig utgivelse av det. De som lager det gir bare ut kildekode også er det opp til hver enkelt å lage kjørbare filer som installerer det for deg, derfor må du søke etter XviD binaries eller executable for å laste ned. Her er en utgave da, men om dette er siste eller beste har jeg ingen oversikt over.

 

Quicktime 3 minutters video gir 80 mb fil eller mer eller mindre

Quicktime heter .mov i de fleste tilfeller og er orginalt Mac formatet for video, quicktime er likt .avi ved at det er codec basert, så en quicktime fil kan være alt likesom en avi kan være divx eller xvid eller indeo osv :P Men quicktime bruker somregel kun Sorenson codecs og denne varianten følger med quicktime selv. Quicktime er DIGG på streaming av video over nett. f.eks filmtrailers.. På alle andre felter synes jeg quictime er håpløst.. hehe. Quicktime kan du spille av i quicktime avspillern som er stygg dårlig laget og vondt.. Jeg liker den ikke, så jeg har installert codecs for quicktime som gjør at jeg kan spille dem i normal mediaplayer. Quicktime lastes seff ned fra apple her .

 

Windows Media 3 minutter video gir fra 18mb til ca 40mb +-

Windows media filer heter .wmv. Dette er etterfølgeren til grelle asf som mange hatet. hehe.. WMV er desverre bra :P Det kan måle seg fint med DivX både i komprimerings og kvalitetsforholdet. Problemet med det er at det er et streaming format og kan være vondt og spole i, men dette problemet er vel nesten borte nå. Wmv spilles av i Mediaplayer seff og er greit og hyggelig på pc. Hardware som spiller dette er i oppstartsfasen men kommer nok etterhvert mer og mer på markedet.

Windowsmedia er utrolig enkelt å encode til så det er helt klart lettest å komprimere filer med. Laster du ned siste mediaplayer følger ny WMV ned, eller mediaplayer laster ned nye codecs for wmv om den oppdager at det trengs for avspilling.

Du laster ned avspillern, og encodern her .

 

Annet tja andre formater.

Real video.

(.rm filer) Jeg personlig HATER realvideo, det er noe dritt og jeg liker det ikke. Installerer du real one spiller driten får du masse problemer.. uhmm Nå var jeg veldig usakelig og partisk da.. Real har ekstremt bra komprimering, men er ikke SÅ bra på kvalitetssiden. Jeg personlig liker ikke real. Derfor talker jeg ikke nokia telefonen som har det funky runde tastaturet da den har real som et valg på menyen! hehe...

Vivo..

En gammel videostandard som er mer eller mindre borte.. hadde en sinnsyk komprimering helt ekstreem.. halvtimes video på liksom 5 til 10 mb.. aner ikke hvor dette ble av men temmelig borte er det.

Intel Indeo avi codec.

Dette brukes mye i video redigering og er et gammelt format, er nå kjøpt opp av noe og merga og noe tja.. jeg har mista oversikt, men mange ordenlig gamle videoer er komprimert i dette formatet.. bruker somregel meget stor plass i forhold til kvalitet.

Indeo har blitt kjøpt opp av Ligos som er en kjent mpeg2 codec lager og koster nå penger å laste ned? :P

Morgan Multimedia MJPEG avi

Endel video kort tar opp avi filer og bruker hardware del til å ta opp og spille av motion-jpeg. dette er et glimrende format, altså en codec i avi filer men er litt for stort i størrelse i forhold til divx og slikt.. også krever det hardware ting for å spille av og ta opp.. store dyre capture saker har det.. jeg var så heldig å bruke dette formatet for "et par redigeringskort siden"... :P

Det finnes nå software codecs her slik at du kan få emluering og alle kan bruke dette formatet.. En her i allefall

Huffyuv

Dette er enda en uofsiell avi codec, men jeg personlig elsker den. Den kalles "lossless" avi codec og er det nærmeeste du kommer rå avi uten at det er rå avi. Jeg bruker ofte huffyuv om jeg skal eksportere noe også encode til forskjellige ting etterpå, for å bevare kvaliteten. Last ned her

RAW AVI

w0h00 store filer.. dette blir litt som å lage .bmp av hver eneste bilde i videon og det blir seff stort! hehe en 3 min video blir 8 gig! Men dette er måten å gå for å bevare kvaliteten seff. Er litt vondt å redigere i og spille av da det bruker mye maskinvare og kan ofte hakke under normal avspilling bare...

 

 

Hmm detta virka som en guide nesten hehe.. mulig jeg kommer videre her etterhver da...

 

 

Om du har codecs i orden så vil jeg uansett anbefale Windows Media Player Classic , som er en NYDELIG mediaplayer enkel og stilren, som spiller ALT om du har riktige codecs inne!

Denne burde alle laste ned! :D

Legg den f.eks i C:\windows også velg den som standard avspiller program for alle videotyper!

 

 

 

-Pudding (som ikke kan alt om videoformater, men vil dele sin lile kunnskap)

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gringo

Og hvor finner man Quick Time codec ? Jeg vil ha minst mulig playere på maskinen min - er så forbannet lei av å åpne ørten programmer for å se en film snutt, jeg vil ha alt på ett sted. Men den Sorenson codec`n er tilsvarende er jeg ikke kar om å finne "løst" noe sted.

 

Den ace codec`n skal fukse quicktime.. Kom opp et icon for dèt nedpå tray`n her iallefall :) Men samtidig er det akkurat dette jeg likte minst med denne codec pakka.. Det ligger 3 programmer å kjører ved oppstart etter at den ble lagt inn.. :(

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by magzmod

 

- men "suprabyggevideoene" som Asim la ut link til, funker fortsatt ikke...

 

Ellers var det en kurant avspiller.

 

Ok, de eneste codec'ene jeg har installert er:

Xvid

DivX 5.1

AC3Filter

 

Og Suprabyggevideoene funker fint på min maskin, regner med at det er AC3Filter du trenger.

Jeg skulle se Pirates of Caribbean og jeg fikk error i Mediaplayeren, så installerte jeg AC3 og da funka det fett.

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by magzmod

 

- men "suprabyggevideoene" som Asim la ut link til, funker fortsatt ikke...

 

Ellers var det en kurant avspiller.

 

jeg har også samme problemet.. får bilde,men ikke lyd..

 

prøvde å installere den ACE saken som Ola nevnte,men jeg gidder rett og slett ikke alt det ekstra-crap'et som fulgte med den pakken...:mad:

 

har installert DivX 5.1, Tsunami Filter Pack,Nimo Codec Pack 5.0 og XviD.

 

Edit: hjalp ikke med den AC3 saken heller.

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår