Gå til innhold

Ok, kan noen svare meg på det spørsmålet om vindusviskerene?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Fikk et par spydige kommentarer, så jeg slettet tråden.

 

Men det jeg lurte på var hvorfor viskerene mine stopper i øverste posisjon i stedenfor nederste... Ble sånn helt uten videre.

 

Jeg gidder ikke å bytte motoren, så er det relèet. Bytter jeg hendelen så er det motoren osv.

 

Dessuten hater jeg bilelektronikk!

 

ja, jeg vet det er dårlig topic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare viskerarmene som har flyttet seg på seg, pga f,eks at viskerne har vært frosset fast?

 

Hvis du skrur løs selve armene og flytter dem ned langs vinduet og skrur dem fast, så skal viskernes startsted være der, og utslaget skal da viske hele vinduet.

 

Hvis de ikke gjør det så må feilen ligge i overføringsarmene fra motoren, og akkurat som med viskerarmene kan feilen være at du har brukt viskerne når dem har vært fastfrosne..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare viskerarmene som har flyttet seg på seg, pga f,eks at viskerne har vært frosset fast?

 

Hvis du skrur løs selve armene og flytter dem ned langs vinduet og skrur dem fast, så skal viskernes startsted være der, og utslaget skal da viske hele vinduet.

 

Hvis de ikke gjør det så må feilen ligge i overføringsarmene fra motoren, og akkurat som med viskerarmene kan feilen være at du har brukt viskerne når dem har vært fastfrosne..

 

Ville ikkje viskeren da gå uttenfor vinduet? Slik var det på russebilen vår, viskerne kom inn vinduet på førersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikkje viskeren da gå motsatt veg, uttenfor vinduet?

 

Jo, så det er ikke å anbefalle...

 

Det er antageligvis sleperingene som det er dårlig kontakt i eller nedslitt.

Hvis du skrur opp de 4 skruene på lokket på motoren finner du sleperingene og "børstene". Tipper feilen ligger der.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke rørt noe som har med viskerene å gjøre på lenge...

 

Saken er at når jeg skrur av viskerene så stopper de på "topp", altså midt på ruta. Når jeg har dem på så går dem helt fint utenom på intervall, for da stopper de jo midt på ruta. Så når jeg kjører når det ikke regner så tar jeg ut sikringen når viskerene er nede å snur, slik at jeg ikke har dem midt på ruta.

 

Skjedde helt uten videre forrige fredag mens jeg var ute å kjørte..eller jeg sto i ro da men. Hater slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller til å være enig med 780V8.

Viskermotoren får, rimelig nok, strøm gjennom bryteren på rattstammen. Men motoren er samtidig konstruert sånn at når du slår av bryteren går det fortsatt strøm til motoren inntil kontaktene har rotert til stopp-posisjonen og viskerarmene ligger pent parkert nederst på frontruta. Da brytes strømmen og motoren stopper. I ditt tilfelle ville jeg først sjekket at ledningene til motoren ser ut til å gi god kontakt og at jordingen er ok. Hvis det ikke er noen problemer her, ville jeg åpnet motoren og sjekket den mekanismen jeg har beskrevet foran. De messingfargete bladkontaktene kan ha blitt bøyd eller kommet ut av stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ene typen av motorene som finnes i 240 er det et tannhjul av plast som styrer mekanismen som igjen gjør at viskerne stopper der de skal stoppe.

 

Dette hjulet sitter montert på et annet,så det kan justeres.

 

Er spor i dette hjulet og i disse sporene går igjen polene/armene som styrer strømmen.

 

Har dette blitt slitt evt flyttet på seg vil motorn/viskerne stoppe på feil sted.

 

Om viskerne ikke går i nullposisjon av seg selv evt at man må holde armen nede for at de går på første hakk mangler motorn mest trolig konstantstømmen.

 

Dette er mulig feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Takker for gode svar. Skal ta en titt på det i morgen om jeg får tid.

 

Bytte visker motoren en gang i tiden bare for morro skyld fra en 92 modell eller noe.. Hadde en fantasi om at viskerene ville gå litt fortere med en nyere motor:P

 

Det er jo stor kjangs for at det er slitasje skade slik som det reiner her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår