Drunken_M Skrevet Februar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Hei, jeg skal snart kjøpe en Volvo 240GLT, det er motoren med 136HK Jeg vet ikke motornavn på den, rimlig dårlig på volvo:P Men jeg har lyst til å sette turbo i den etterhvert, oppnå 200-250HK så er jeg fornøyd:) Men hva trenger jeg for å montere turbo på denne ? Tenker på alt av deler jeg trenger. Har forresten prøvd å søke å lese men finner ikkeno ordentlig svar. Takk for alle svar :D Siter 97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt *91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Februar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Letteste er å bytte til en FT/FK motor, koster en slikk og ingenting i sverige.. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drunken_M Skrevet Februar 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Noen steder som selger motorene? Eller bare privatpersoner? Og hvilken av motorene er mest trimvennlige? Og hva er egentlig forskjellen? Siter 97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt *91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet Februar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 jeg kjøpte min hos Högåsens Bildemontering AB - Miljövänlig bilskrotning der ga jeg 5000sek for motoren (det var uten turbo, dynamo, starter og sevopumpe. men det koster nok ikke så veldig mye mer og ta med turbo'n) det sto hvertfall 7 fk motorer der så det var menge og velge mellom. jeg pelte ut motoren selv. veit ikke hvor mye de skal ha for og ta den ut for deg. du kan jo søke litt på Bildelsbasen - Sveriges största databas med bildelar for og finne en hogger som er nerme deg og har det du trenger og åpningstider som passer for deg. veldig hyggelige folk der borte og bra service :) lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jason940 Skrevet Februar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Blocket.se Begge er like trimme vennlige, fk har litt mindre turbo og litt mindre HK orginalt enn ft. Spiller ingen rolle hvem du kjøper, med chip yter de omtrent det samme. Sats på 94 mod eller nyere. Siter 360 M/TURBO TIL SALGS Ny bil i hus: 04mod Honda Civic Type R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drunken_M Skrevet Februar 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Tusen takk :) Hva slags turbo sitter orginalt i disse motorene? Siter 97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt *91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Februar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Blocket.se Begge er like trimme vennlige, fk har litt mindre turbo og litt mindre HK orginalt enn ft. Spiller ingen rolle hvem du kjøper, med chip yter de omtrent det samme. Sats på 94 mod eller nyere. For noe tull!!! FK og FT har HELT lik turbo, det eneste som er forskjellig er wg-klokken som styrer ladetrykket. FK har en som gir 0,3 bar og FT 0,6 bar (sånn ca). Motorene er HELT like ellers. FT har 165hk og FK har 135HK, men med chip og ny wastegate blir de lett 200hk. Turboen som sitter er vel en TD04-13c (vi kaller den bare 13c). Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drunken_M Skrevet Februar 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Takk takk :) Hvordan tror dere det er å få tak i deler å montere på motoren som er i bilen da? Forhold til pris å ytelse? Siter 97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt *91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jason940 Skrevet Februar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 For noe tull!!! FK og FT har HELT lik turbo, det eneste som er forskjellig er wg-klokken som styrer ladetrykket. FK har en som gir 0,3 bar og FT 0,6 bar (sånn ca). Motorene er HELT like ellers. FT har 165hk og FK har 135HK, men med chip og ny wastegate blir de lett 200hk. Turboen som sitter er vel en TD04-13c (vi kaller den bare 13c). Både ja og nei. Ville gjøre det enkelt for trådstarter. Min 940 95 mod hadde TD04-13c dette var en FK som satt i den, Kameraten min sin 940 98 mod med FT, der satt det en noe større Garret turbo. Husker ikke type. Har en turbo liggende fra 740 ft, det er også en garret (A/R 42) Siter 360 M/TURBO TIL SALGS Ny bil i hus: 04mod Honda Civic Type R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drunken_M Skrevet Februar 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Ok, men hvis jeg får tak i f.eks eksos og innsugsmanifold som er orginale eller tilsvarende. Hvilken type turboer vil passe på de? Hva mere enn eksos og innsugs manifold trenger jeg for å montere turbo på motoren som står i egentlig? Siter 97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt *91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jason940 Skrevet Februar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Ok, men hvis jeg får tak i f.eks eksos og innsugsmanifold som er orginale eller tilsvarende. Hvilken type turboer vil passe på de? Egentlig alle turboer med T3 flens, men ville anbefale å bruke TD04-13c(kalt 13T) til ca 200-230hk Veldig rask spool-up. dvs tidlig turbotykk. Men bytt heller hele motoren, det er det absolutt enkleste. Siter 360 M/TURBO TIL SALGS Ny bil i hus: 04mod Honda Civic Type R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drunken_M Skrevet Februar 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Ok, takk:) Men la til noe du sikkert ikke rakk å lese. Om hva jeg trenger mer enn eksos og innsugmanifold? Og er f.eks eBay Motors: T3 Stage II Hybrid T04E Turbo Turbocharger A/R .42 (item 170171099228 end time Mar-17-08 20:44:46 PDT) Ett bra valg? Takk for hjelpen da :) Siter 97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt *91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240-prosjekt Skrevet Februar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Jason940: Det satt Garrett-turboer på FT fram til 95. En T25 sak. Da FK kom i 95 hadde begge motorene 13c. Forskjellen på FK og FT fra 95 og ut er enkelt og greit wastegaten. Sjekk fakta før du skriver. (og allerede før du rekker å stille spørmålet: "hvordan kan det ha seg at kompisen min hadde T25 på en 98mod da?". Jo, enkelt, den er bytta!) Og 13c er ikke kalt 13t. Til topic: Drunken_M: Kjøp deg FT/FK i sverige. Bruk toppen fra 136hk-motoren din(B230FX).B230FX har 531-topp, som er å regne som en trimtopp til b230. Skal du bygge om B230FX til turbo, så er det litt jobb med tanke på oljetur og retur. De fleste turboer med T3 flens passer etter litt jobbing med manifold, ellers passer overnevnte T25 og 13c uten modifikasjoner. Lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drunken_M Skrevet Februar 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Ok :) Men hvor vanskelig er det å ordne oljetur og retur da? Litt stress å dra til sverige å kjøpe hel motor. Men for all del greit med tanke på motor om er gått mindre å slikt. Siter 97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt *91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jason940 Skrevet Februar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Ok, takk:) Men la til noe du sikkert ikke rakk å lese. Om hva jeg trenger mer enn eksos og innsugmanifold? Og er f.eks eBay Motors: T3 Stage II Hybrid T04E Turbo Turbocharger A/R .42 (item 170171099228 end time Mar-17-08 20:44:46 PDT) Ett bra valg? Takk for hjelpen da :) Oops, Leste litt feil i farten jeg. Du trenger Komplett ledningsnett m/boxer L.H 2.4 Dyser, luft masse måler. Intercooler, stort sett alt borsett fra blokk og topp. Trur også at kompresjonen på motoren din vil være for høy. (er dog ikke så kjent med det) t03/t04 hybrid er en helt ok turbo, Men til 200+ hk er det strengt tatt ikke nødvendig. en pent brukt 13t kan man få hos søta bror for en tusing. Siter 360 M/TURBO TIL SALGS Ny bil i hus: 04mod Honda Civic Type R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.