ExceL Skrevet Februar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 Hei! Har noen småproblemer jeg undres litt over.. Ved feilkode 113 står dette: 1-1-3* Short-term fuel trim. Faulty control. Fuel trim (lambda control) too lean or rich. Betyr det at blandingsforholdet er galt? altså at f.eks en dyse er delvis tett, eller for mye åpen, eller at lambdaen er gåen? Noen som har erfaringer med denne feilkoden eller? Det virker som om motoren går helt fint når jeg har hadd av batteriet og feilkoden er sletta, men når jeg begynner å kjøre kommer den tilbake og da går motoren urent igjen.. Altså den får for mye bensin siden den går i nødprogrammet.. (tror jeg) Et annet problem, som jeg har forhørt meg litt om tidligere er at den lekker mye olje når oljen er blitt varm. Den lekker bake ved veiva, men har ikke fått sjekket om det er simringen, pakningen rundt plata bake, eller om det er mot plata via bunnpannepakningen.. Skal ta ned kassa i dag og sjekke mer nøyaktig.. Men den lekker forholdsvis mye, når den nettop er blitt kjørt med.. Det virker som om veivhus ventilasjonen er åpen, da jeg blåser i slangen og det kommer mye luft ut i oljepåfyllingslokket.. Men det virker nesten ut som om at det er trykk i veivhuset da det siver litt olje ut av påfyllingslokket, og den lekker bake ved veiva.. Noen som har noen innspill eller kommentarer som kan hjelpe meg? Er forøvrig snakk om en 230fk 97mod som har stått ett år, men blir nå brukt igjen.. Forresten, noen som har en how-to på å skifte simringen bake? Mvh Tor På forhånd, takk for alle svar =) Siter - VOLVO - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eljar Skrevet Februar 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2008 På min 91 245 aut. med B230f Lett akompangert av 2-1-2 og 2-1-3 (litt fra og til), og en liten økning i drivstoffforbruket fra 1,1 til godt over 2 liter på mila. En kjapp tur innom verkstedet for avgasskontroll, og dommen var klar. Luftmengdemåleren var gåen. Kjøpte ny på biltema for 900,- Og så var bensin forbruket normalt igjen.. eller måtte jo også bytte plugger(sota fordi jeg kjørte ett par tanker på 2l+/mil med dårlig forbrenning), pluggleedninger og lambdasonden (men både ledningene og lambdaen har vært litt av og på så det måtte vel komme). Prøv en ny luftmengde måler. Den fra biltema er grei (bilen har litt lavt tomgangs turtall når den er varm) men den er jo fremfor alt billig.. -eljar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Februar 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2008 Har du sjekket vakumlekkasjer? Jeg tror jeg hadde ca alle feilkodene på blanding før jeg tettet vakumlekkasjer? Har du justert ladetrykket på noen måte? F.eks. ved å bleede på slangen mellom kompressorhus og wg-klokke? Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ExceL Skrevet Februar 25, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2008 Ok, jeg mistenker enten lambda sensor'n, har ny liggende som jeg skal skifte.. eller luftmengdemåler'n.. Men det som er mest sannsynlig er at bensinpumpa er for liten, eller at bensintrykksregulatorn er føkka.. Dette på grunn av at jeg ikke har fått sjekket bensintrykket som jeg mistenker er farlig lavt, og at motoren da går inn i nødprogram som åpner dysene så å si maksimalt.. Den fusker litt på tomgang nårr feilkoden er koblet inn, men kommer seg fra 3000rpm, noe som tyder på mye bensin.. Pluggene ser utrolig nok gode ut.. Angående oljelekkasjen tror jeg at jeg har svaret:P Når jeg fikk ned kassa og fjærna svinghjulet så jeg at det var fullt av olje og dritt bak der.. så når jeg skulle skru av plata til tettningen bake la jeg merke til at skruene var helt løse og at en manglet.. så i tillegg var pakningen knekkebrød.. Så der har vi oljeproblemet løst.. men feilkodene står fortsatt.. Noen som har erfaringer med at 113 feilkoden kommer opp ved litt slapp bensinpumpe? Denne var en universal pumpe til 940, som jeg monterte da jeg konventerte til fk motor.. Siter - VOLVO - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Mars 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2008 funnet ut noe? sliter med 1-1-3 selv...hehe Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.