Gå til innhold

Varmluft eller kaldluft ved dugg på ruta?

Ranger emnet


mondain

Anbefalte innlegg

Litt merkelig spørsmål. Men hva er mest effektivt når det dugger på innsiden av ruten? Noen sier at det kommer ann på været. Om vintern så er det best med varm luft mot ruta , mens når det feks. er klamt og regner så er det best med kald luft..

 

Andre har jeg hørt bruke varmt uansett vær.

 

Så hva er riktig og mest effektivt? Vitenskapelig begrunnelse hadde også vært fint :)

Nissan 200SX '90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en ganske enkel forklaringen.

 

Ute så er det som regel kaldt, vinduet blir da kaldt.

 

Den varme luften fra pusten og den varme kroppen skaper dogg på ruta siden det er forskjellig temperatur på ruta og pusten din.

 

Raskeste måten å fjerne doggen er da kald luft. Siden den kalde lufta kjøler ned lufta fra kroppen din før den når ruta.

 

Men hvis du skal kjøre lengre turer så er varmluft bedre, siden da varmer man opp ruta slik at det ikke blir skapt dogg på ruta av pusten din siden det ikke blir forskjellig temperatur.

 

Men konklusjonen er da at det tar lengre tid å varme ruta enn det tar å kjøle ned den varme lufta fra kroppen din, så hvis du skal bare kjøre 10 min, så er det nok best å velge kald luft. Skal du kjøre lengre enn en 15-20 min så velger du varm luft.

 

Her er det selvsagt mye å diskutere, men dette er i alle fall slik jeg ser det.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke 100 grader for at vann skal fordampe, men det hjelper jo varmere det er. Derfor tror jeg at varm luft fungerer best, samtidig ser jeg jo at når jeg fyrer på fullt med kald luft om morgenen forsvinner duggen saktere enn når jeg lar bilen få varme og så fyrer. Men, da dugger det som oftest litt mer før det går vekk..

 

Bruker varm luft av vane egentlig, vet ikke helt sikkert hva som hjelper best.. Har gjerne litt med bilen å gjøre og, om den er fuktig inni f.eks eller om det dugger for du er svett. Eller om varmeapparatet lekker og det spyr ut fuktig luft

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å ha maks varme på egentlig, du regulerer jo bare hastigheten på vifta opp avhengig av hvor travelt du har det. Varmen kommer når motor blir varm og du får en god atmosfære i bilen. MEN varmer du opp bilen for en 5-10 minuters kjøretur, vil du jo få mer dugg seinere pga av at bilen er varm og lufta utenfor er kaldt, mens bilen kjøles ned vil det jo dannes kondens og fuktighet i bilen.

 

Med andre ord Dammed sier det som det er, dog litt lite forklart.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår