Gå til innhold

trenger hjelp! CD spiller viser bare noen røde streker

Ranger emnet


sivelo

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Til codegen.

Etter svaret ditt å bedømme så kan du ikke væra gammle skrotten av en kar akkurat, svært modent sagt av deg. Og nei sist jeg sjekka så var jeg fremdeles hjemme. Men.. ang dette tema så har dere helt rett, tror nok jeg må lese litt mere før jeg komenterer noe, må bare beklage at jeg ikke viste bedre. Trodde faktisk at jeg hadde rett, men den gang ei, sorry folkens.

 

klovnster det kan du umuligt ha :).

 

sivelo. flott at det ordnet seg for deg, da er det bare til å skru opp volumet :)

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener du faktisk seriøst at hvis jeg måler med bilen i gang, så får jeg ikke mer enn 12v NOE sted i bilen? :p

 

Om du har på lavt volum på spilleren så vil du måle under 14,5v på høyttalerutgangene :titties:

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener du faktisk seriøst at hvis jeg måler med bilen i gang, så får jeg ikke mer enn 12v NOE sted i bilen? :p

Det er enkelte komponenter som måler mindre enn 12v ja, v må bremses ned på enkelte komponenter ellers så svir du dem av. Det er gernerelt 12v i ledningen med den må bremses ned FØR komponentet.

 

men slik du spør så må jeg svare at jo på enkelte ting så får du mer enn 12v ved måling, feks, ved måling av lading. men det er ikke dermed sagt at alle ledningene dine i bilen gir ut 14,5v.

du har faktisk de som er helt nede i 1.2 v. for å klare dette så må du ha en styre enhet. må jeg si noe mere?

 

Det dere måler er ladespenning, måler du den enkelte ledning i bilen så ser du at de viser 12v + -

 

Hvis du har noe som skal fungere kun på 12v så kan du jo for pokker ikke kjøre 14,5v på den eller?

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VolvoSkrue: Alle komponenter/lyspærer i biler er dimensjonerte til iallefall å tåle 14,4v (som er den ideelle ladespenning til batteriet)

Er det noken komponenter som skal ha f.eks. 5v, er det ein spenningsregulator i forbindelse med den komponenten.

I biler er det ganske tynne kabler.

Det er fordi det er dyrere med tjukke kabler. (bilprodusentene liker ikkje å bruke for masse penger)

I tynne kabler blir det litt spenningstap.

Det fører til at spenningen på forskjellige plasser, kan væra litt låg. (men so lenge det fungerer er bilprodusentene glade)

Du kan for eksempel måle spenningen din til nærlyset på bilen din ved ca 2000rpm på motoren din.

Er det spenningsforskjell på pæra di i forhold til spenningen over batteriet, har eg ein fin oppgradering til deg.

Da tar du spenningen ifra nærlyset ditt inn på eit relé.

Reléet får spenning ifra batteriet, og vips so har du bedre lys!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelte komponenter som måler mindre enn 12v ja, v må bremses ned på enkelte komponenter ellers så svir du dem av. Det er gernerelt 12v i ledningen med den må bremses ned FØR komponentet.

 

men slik du spør så må jeg svare at jo på enkelte ting så får du mer enn 12v ved måling, feks, ved måling av lading. men det er ikke dermed sagt at alle ledningene dine i bilen gir ut 14,5v.

du har faktisk de som er helt nede i 1.2 v. for å klare dette så må du ha en styre enhet. må jeg si noe mere?

 

Det dere måler er ladespenning, måler du den enkelte ledning i bilen så ser du at de viser 12v + -

 

Hvis du har noe som skal fungere kun på 12v så kan du jo for pokker ikke kjøre 14,5v på den eller?

 

Fælt som du begynte å rote rundt i grøte n da.. Det du snakker om nå har jo nada å gjøre med komponentene i bilstereoen!

 

Det går like mye spenning til cd-spilleren som dynamoen lader. Og den lader som sagt over 14v om den er i orden. Og denne spenningen vil du da måle i hele ledningsnettet som er tilkoblet batteriet uten noen spenningsregulatorer mellom.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Til codegen.

Etter svaret ditt å bedømme så kan du ikke væra gammle skrotten av en kar akkurat, svært modent sagt av deg. Og nei sist jeg sjekka så var jeg fremdeles hjemme. Men.. ang dette tema så har dere helt rett, tror nok jeg må lese litt mere før jeg komenterer noe, må bare beklage at jeg ikke viste bedre. Trodde faktisk at jeg hadde rett, men den gang ei, sorry folkens.

 

klovnster det kan du umuligt ha :).

 

sivelo. flott at det ordnet seg for deg, da er det bare til å skru opp volumet :)

 

Beklager hvis du tok deg litt nært av det, men folk prøver jo og rette på deg.

 

Hvordan er det umulig og ha 14,5v?

 

du har faktisk de som er helt nede i 1.2 v. for å klare dette så må du ha en styre enhet. må jeg si noe mere?

 

hva er det da som er helt nede i 1,2v i en bil?

utfra det orginale ledningsnettet på bilen går det alltid over 12v, men slikt som innvendig i cd-spilleren strupes nok spenningen både opp og ned til de forskjellige enhetene.

trenger ikke en styringsenhet får og strupe spenninga, er nok med en motstand det, med mindre det skal være 100% nøyaktig (pga. bilen har ca. 14,4v når motoren går, og uten motoren igang har den overkant av 12v)

 

 

 

Det dere måler er ladespenning, måler du den enkelte ledning i bilen så ser du at de viser 12v + -

Hvile spenning på ett full ladet 12v syrebatteri er på 12,8v.

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

neida slapp av, tok meg ikke nært av dette :) liker å kvælurere litt bare hehe.

 

jag har ikke sagt at det ikke er muligt å oppnå 14.5v sa bare at minste kravet er 14.2v for at den skal lade bra, når den begynner å nærme seg 14.5v så er det ganske så nærme overlading.

det er ihvertfall det som står i lærebøkene mine. mulig dette har blitt missforstått litt. Ja jeg er fullt klar over at du kan bruke en motstand med det går nesten ut på det samme. spes hvis du skal styre forskjellig spenning til forskjellige ting på en gang. 1.5v ? nada problem det :)er du klar over hvor mange små komponenter du har i en bil ? holder bare med å nevne tennings systemet det. det er ikke alt der som skal ha fullt ut med 12v bare for å ha sagt det.

 

Hifonic: sorry med det var ikke jeg som begynte å snakke om lade systemet :)

 

todleif: det var jo nettopp det jeg da da men.. det er flere komponenter som skal ha mindre enn 12v men da må 12v srammes inn. les det jeg har skrevet så ser du det :)

 

"Du kan for eksempel måle spenningen din til nærlyset på bilen din ved ca 2000rpm på motoren din.

Er det spenningsforskjell på pæra di i forhold til spenningen over batteriet, har eg ein fin oppgradering til deg.

Da tar du spenningen ifra nærlyset ditt inn på eit relé.

Reléet får spenning ifra batteriet, og vips so har du bedre lys!"

 

ja er klar over det men det trengs ikke i middels nye eller nyere biler, det spennings fallet som er i disse er såpass lite så det er ikke så mye du vinner på det, men har du derimot en americaner av eldre modell så er dette nesten et must, men dette er ikke fordi de bruker for tynne ledninger.

 

 

todleif: VolvoSkrue: Alle komponenter/lyspærer i biler er dimensjonerte til iallefall å tåle 14,4v (som er den ideelle ladespenning til batteriet)

 

dette er feil.

 

 

men men.. nok om det, det var vel ikke det tråden handlet om, så sorry for at det tok av litt.

man må kværulere litt vet dere :)

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Bare plystrer inn et raskt spørsmål angående 14,4v.... Mulig jeg bare synser litt her men er det ikke nettop derfor vi har spenningsregulatoren? :P

Jepp, uten den kunne spenningen sikkert ha variert fra 10 til 16-17 volt, hehe...

 

Uten spenningsregulatoren har spenningen en tendens til å stige med turtallet.

 

Og spenningen i bilens elektriske anlegg skal være rundt 14 volt, og da som regel 14,3 til 14,4v

 

Er det komponenter som skal ha høyere eller lavere spenning så har disse komponentene egne innebygde trafoer som sørger for dette.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår