Gå til innhold

trenger hjelp! CD spiller viser bare noen røde streker

Ranger emnet


sivelo

Anbefalte innlegg

I dag skulle jeg koble opp min nye cd spiller i russebilen. Sony cdx-GT616U. Jeg målte på utgangsspenningen fra bilen. Som er en caravelle coach 1989. Men da jeg målte fikk 16v dc. Noe som jeg synes er veldig rart for skal ikke jo ha 12v dc egentlig. men jeg koblet inn cd spilleren. Så da jeg koblet til. Ble det bare 5 røde streker vannrett. Så fikk aldri på cd spilleren. Noen som vet hva som kan være feilen.

 

takker for alle svar :)

 

Mvh

 

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Gjør som todleif sa, bytt batteriet på multimeteret, sørg for at du stiller det inn på riktig visning.

bilen skal vise 12v uansett om motoren er av eller på, viser det16v så har du en elektrisk feil i det elektriske anlegget på bilen og sikkringer vil da gå.

 

når det gjelder spilleren din så hørest det ut som en kode feil men. kan også vere en elektrisk feil i spilleren. hadde det vært en strøm feil på inngangen til 12v så hadde du brent den, det hadde da blitt helt svart. rett og slett fordi 12v spillere ikke tåler mere enn 12,2v, du brenner transistorene i spilleren.

for de som kjører på 24v bruker en spiller for 24v eller en omformer fra 12-24v.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Gjør som todleif sa, bytt batteriet på multimeteret, sørg for at du stiller det inn på riktig visning.

bilen skal vise 12v uansett om motoren er av eller på, viser det16v så har du en elektrisk feil i det elektriske anlegget på bilen og sikkringer vil da gå.

 

når det gjelder spilleren din så hørest det ut som en kode feil men. kan også vere en elektrisk feil i spilleren. hadde det vært en strøm feil på inngangen til 12v så hadde du brent den, det hadde da blitt helt svart. rett og slett fordi 12v spillere ikke tåler mere enn 12,2v, du brenner transistorene i spilleren.

for de som kjører på 24v bruker en spiller for 24v eller en omformer fra 12-24v.

Sist jeg sjekka kan man måle opptil 14.4V som er ladespenningen bilen BØR ha når motoren går.

 

Sikringer vil da gå? Har du 12V sikring, i så fall er du en stykk heldig jævel. Sist jeg sjekka er sikringene i bilen oppgitt i "AMPERE", som faktisk blir mindre jo høyere spenning du har ( dvs at om du dytter på mer SPENNING (VOLT) vil AMPEREN (A) synk.

 

Det som derimot kan skje er at komponenter følsomme for høy VOLT kan bli ødelagte, men det er sjeldent at en 12V lampe ryker på 14V.

Got my point.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekka kan man måle opptil 14.4V som er ladespenningen bilen BØR ha når motoren går.

 

Sikringer vil da gå? Har du 12V sikring, i så fall er du en stykk heldig jævel. Sist jeg sjekka er sikringene i bilen oppgitt i "AMPERE", som faktisk blir mindre jo høyere spenning du har ( dvs at om du dytter på mer SPENNING (VOLT) vil AMPEREN (A) synk.

 

Det som derimot kan skje er at komponenter følsomme for høy VOLT kan bli ødelagte, men det er sjeldent at en 12V lampe ryker på 14V.

Got my point.[/quote

 

 

Nesten riktigt.

 

jeg mente seffers at den skulle måle 12v i ledningen da og ikke i lade systemet. liten feil fra meg bare.

og sikkringen er ikke på 12v men er FOR 12v anlegg.

dytt mere v på ledningen du så vil den ryke, den får da mere spenning og amper stiger. og det samme gjelder for spilleren, men at den tåler mere enn 12,2, ja det gjør den nok, men den sjansen vil ihvertfall ikke jeg ta, og spes hvis du har en spiller til en 6-7 tusen.

14v på en 12v pære? tror nok den vil ryke ja, høyrere v jo høyere spenning, den vil lyse sterkere og til slutt ryke. men hvor finner du 14v i en ledning i en vanlig personbil ? (utenom lade systemet da)

sett 24v pære på et 12v anlegg og den vil gløde, fordi den ikke for nok spenning, men sett 12v pære i et 24v anlegg du så ser du hva sm skjer med den pæra di. men hadde du hatt en sikkring i mellom for 12v så hadde du redda pæra. sikkringer er der for å ta i mot overspenning og sørger for at ting ikke ryker.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VolvoSkrue:

 

Den ideelle ladespenningen i ein bil er på 14,4v

Den spenningen vil selfølgeligt gå rundt til all elektronikk i bilen inkludert lyspærer!

Når motoren er av er det spenningen til batteriet som går rundt til all elektronikk i bilen

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois folkens:)

 

Ville bare si tusen takk for hjelpen :) Men jeg fant det ut selv..Det var tenningslåskabelen til cd spilleren som ga for lite strøm til aktiveringen til cd spilleren. Altså den røde kabelen ^^. Så jeg dro bare like greit en ny kabel med sikring og bryter så nå fungerer alt som det skal :) Men sier igjen: Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du koblet rett?

Det trengs ikkje akkurat so mykje strøm for å skru på ein cd-spiller.

Eg rekner med at cd-spilleren får spenning ifra batteriet via den gule ledningen.

På vw er det ofte den gule og røde ledningen er byttet om på iso kontakten.

Det kan væra problemet ditt.

Du får måle deg fram til kva som er rett.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekka kan man måle opptil 14.4V som er ladespenningen bilen BØR ha når motoren går.

 

Sikringer vil da gå? Har du 12V sikring, i så fall er du en stykk heldig jævel. Sist jeg sjekka er sikringene i bilen oppgitt i "AMPERE", som faktisk blir mindre jo høyere spenning du har ( dvs at om du dytter på mer SPENNING (VOLT) vil AMPEREN (A) synk.

 

Det som derimot kan skje er at komponenter følsomme for høy VOLT kan bli ødelagte, men det er sjeldent at en 12V lampe ryker på 14V.

Got my point.[/quote

 

 

Nesten riktigt.

 

jeg mente seffers at den skulle måle 12v i ledningen da og ikke i lade systemet. liten feil fra meg bare.

og sikkringen er ikke på 12v men er FOR 12v anlegg.

dytt mere v på ledningen du så vil den ryke, den får da mere spenning og amper stiger. og det samme gjelder for spilleren, men at den tåler mere enn 12,2, ja det gjør den nok, men den sjansen vil ihvertfall ikke jeg ta, og spes hvis du har en spiller til en 6-7 tusen.

14v på en 12v pære? tror nok den vil ryke ja, høyrere v jo høyere spenning, den vil lyse sterkere og til slutt ryke. men hvor finner du 14v i en ledning i en vanlig personbil ? (utenom lade systemet da)

sett 24v pære på et 12v anlegg og den vil gløde, fordi den ikke for nok spenning, men sett 12v pære i et 24v anlegg du så ser du hva sm skjer med den pæra di. men hadde du hatt en sikkring i mellom for 12v så hadde du redda pæra. sikkringer er der for å ta i mot overspenning og sørger for at ting ikke ryker.

 

bortreist eller? hvis du ikke tør og ha 14v i bilen din, så må du jo plukke ut dynamoen :D dynamoene lader omlag 14,4v(det "optimale"), og hver gang du starter bilen din, så har du omlag det, med mindre du har en dårlig dynamo e.l. Dynamoen din driver hele bilen, derfor har du ca. 14,4v hele tiden mens bilen er igang.

Komponentene i en cd-spiller tåler oppimot 16v, men ikke mere.

 

sorry offtopic trådstarter.

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår