Gå til innhold

Børstevaks vs. Børste/kosten på selvvaskanlegg!

Ranger emnet


Magnalf

Anbefalte innlegg

To start with; JEPPZ, jeg vet godt at det beste resultatet blir UANSETT når man vasker skikkelig for hånd hjemme i gården med svamp og masse vann, pusseskinn, osv :)

 

MEN

 

Jeg skal være ærlig, nå om vinteren som det er kaldt og jævli, orker jeg rett og slett ikke stå og tine vannslangen med lighter for så å fryse rævva av meg og få frostskader på fingrene, så jeg har gått for selvvask-stasjoner som mitt verktøy til rein (hvis man rekker det da) bil. En av grunnene til det er jo at jeg i alle tider har hørt mye skummelt av børstevask, riper f.eks..

 

Når jeg sier "riper", så mener jeg ikke skikkelige riper, men vanlig vaskeslitasjemerker, hvis dere skjønner hva jeg mener hehe.

 

Når jeg vasker på selvvask bruker jeg skumbørsten, og nå etter noen måneder ser jeg at jeg har fått slitasje"riper" helt likt "vaskemønsteret" mitt, også fra selvvask. Kom egentlig ikke som noe sjokk, for jeg regner med at folk sikkert bruker den kosten overalt, på felger, under kanaler etc. siden det ikke er dems eget. Jeg spyler alltid over børsten først da, men er ikke så mye vits kanskje..

 

Til info så gikk ripene vekk etter en polish, men det gjør det vel av "ripene" (?) man får av en moderne børstevask/bilvaskemaskin i dag også vel? Har aldri kjørt noen av bilene mine i maskinvask, så jeg bare spør :)

 

Uansett, hvis man ser BORT ifra selvvask med svamp hjemme, og evt. svamp på selvvaskestasjonen hvis man får tid til det, hva er da egentlig så store forskjellen slitasjemessig fra en moderne børstevask (børstene er vel ikke så ille nå som før i tida), kontra skumbørsten som blir brukt på alt mulig på selvvasken? Skal jeg ha skikkelig rein bil på selvvask, bruker jeg like mye penger som en børstevask uansett, så.. :)

 

 

EDIT: Så nå at denne kanskje burde ligge i Bilpleie-forumet. Sorry, dere får flytte den hvis dere vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To start with; JEPPZ, jeg vet godt at det beste resultatet blir UANSETT når man vasker skikkelig for hånd hjemme i gården med svamp og masse vann, pusseskinn, osv :)

 

MEN

 

Jeg skal være ærlig, nå om vinteren som det er kaldt og jævli, orker jeg rett og slett ikke stå og tine vannslangen med lighter for så å fryse rævva av meg og få frostskader på fingrene, så jeg har gått for selvvask-stasjoner som mitt verktøy til rein (hvis man rekker det da) bil. En av grunnene til det er jo at jeg i alle tider har hørt mye skummelt av børstevask, riper f.eks..

 

Når jeg vasker på selvvask bruker jeg skumbørsten, og nå etter noen måneder ser jeg at jeg har fått slitasjeriper helt likt "vaskemønsteret" mitt, også fra selvvask. Kom egentlig ikke som noe sjokk, for jeg regner med at folk sikkert bruker den kosten overalt, på felger, under kanaler etc. siden det ikke er dems eget. Jeg spyler alltid over børsten først da, men er ikke så mye vits kanskje..

 

Til info så gikk ripene vekk etter en polish, men det gjør det vel av ripene (?) man får av en moderne børstevask/bilvaskemaskin i dag også vel? Har aldri kjørt noen av bilene mine i maskinvask, så jeg bare spør :)

 

Uansett, hvis man ser BORT ifra selvvask med svamp hjemme, og evt. svamp på selvvaskestasjonen hvis man får tid til det, hva er da egentlig så store forskjellen slitasjemessig fra en moderne børstevask (børstene er vel ikke så ille nå som før i tida), kontra skumbørsten som blir brukt på alt mulig på selvvasken? Skal jeg ha skikkelig rein bil på selvvask, bruker jeg like mye penger som en børstevask uansett, så.. :)

 

 

 

EDIT: Så nå at denne kanskje burde ligge i Bilpleie-forumet. Sorry, dere får flytte den hvis dere vil :)

 

På min forrige arbeidsplass vasket vi alle bilene i Statoils vaskehaller med børster og hele hopprennet, og vi var aldri plaget av riper.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke blir værre "riper" enn du sier er de jo "ufarlige" sånn sett. Bilen har uansett bedre av vask vinterstid, enn ikke vask fordi du ikke vil ha "riper" i lakken.

Kjører alle bilene i Esso sin vaskehall, Gullvask med børster.

Vet dog ikke om jeg fortsetter med det når den ene bilen skal lakkeres i sommer, mulig den får slippe børster da, men så har jo godeste Esso også Gullvask UTEN børster.

Betyr at jeg må vaske den oftere siden det sikkert ikke tar like godt men fuck it, jeg like rein bil=D

 

Så hvis du skjønner tegninga, heller vask enn ikke vask totalt sett;) Min mening ihvertfall=D

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår