Gå til innhold

Starter, går 200 meter og stopper. Trenger tips!

Ranger emnet


Jensemann82

Anbefalte innlegg

Jeg har en Fiat Tempra 1,6 SW, 93-mod som jeg sliter litt med.

Kjøpte bilen for 10.000,- kr, så skal ikke forlange all verden, men hadde jo vært greit om vi fikk den igang igjen.

 

Historien:

Startet med at jeg på torsdag startet motoren for så å ta meg en dusj. Etter dusjen skulle jeg kjøre ned på høyskolen, men da hadde bilen stoppet. Greit nok tenkte jeg, sikkert bare tomgangsskruen som må justeres. Prøvde å starte igjen, ikke liv.

Fikk dytta bilen utfor en bakke for å starte på triller`n, det funka heller ikke (sikkert pga. meget glatt vei).

Ved hjelp av startkabler og snill nabo fikk vi den igang igjen og trodde problemet var løst. Bilen gikk ca 200 meter, for så å stoppe igjen... Hostet og fuska fælt før den starta.

Har vurdert bensinpumpe eller bensinfilter, men idag er jeg usikker.

Startet den opp igjen idag (avhengig av startkabler) og den sto og gikk i ca 10 minutter, for så å stoppe igjen.

Tenker nå at feilen ikke ligger i bensintilførselen i det hele tatt, men at det er en eller annen form for strømfeil...

Batteriet er fra 07, så det er temmelig nytt (kan jo være defekt, men skal lades og måles ikveld).

Dynamoen har vi ennå ikke fått målt enda, men vi får prøve å få det til over helga.

Også mulig det kan være en jordings-feil, at jordinga er for dårlig (minus-polen satt litt løst nemlig).

 

 

Noen som har andre tips??? Svært takknemlig for forslag/løsninger

Heia Drammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruttern ringte meg, so du har vel fått svar av han, men eg kan skrive litt her og.

Sia bilen ikkje starta med batteri, men starta med startkabler, er batteriet flatt!

Du har eit bra nytt batteri, so det kan væra ladingen som er problemet på bilen din.

Da har du dynamo (børster f.eks) og regulator som kan væra feilkilder.

Det kan og væra dårlig kontakt, men det er ikkje ofte det er problemet.

 

Bruttern nevnte nokre rare spenninger.

Eit batteri har vanligvis spenning på 12, eit eller anna volt.

Ladespenningen (ha litt turtall når du måler denne f.eks 2000rpm) er ideelt på 14,4v (14v til 14,4v er bra!)

 

Lykke til med jakten på feilen.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Sjekket ut en brukt dynamo på www.nbfbildeler.no, den ligger på rundt 400,- kr, så det er ikke ille.

Det som kan bli problematisk derimot er dynamoens plassering, den ligger bakom på en måte, ikke framme som hos enkelte andre biler. Er den da veldig vrien å bytte selv? Noen som vet?

Heia Drammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår