Gå til innhold

Byttet hjullager, nå rister det

Ranger emnet

MortenK

Anbefalte innlegg

Jeg bytter hjullager på høyresiden foran her en dag. Brukte haynes-boken og så på det jeg tok av, så jeg går ut i fra at det er montert i riktig rekkefølge. Men jeg fikk ikke tak i momentnøkkel, så jeg går ut i fra at det ble skrudd til alt for svakt. Begynte hvertfall å riste når jeg kjørte bilen noen mil. Strammet, ristet mindre men ristet likevel. Strammet igjen, og det rister fortsatt. Men når er det nok strammet alt for hardt (har fortsatt ingen momentnøkkel)

Det jeg lurer på er hva som skjer når jeg strammer for svakt, og hva som skjer når jeg strammer for hardt. Får vel kjøpe nytt hjullager og bytte igjen om jeg ikke får orden på det.

Brukte forresten et lager fra biltema (de eneste som var åpen da, hehe).

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man stramme koniske lager med momentnøkkel da? Er vel helst sylindriske lager typ som du finner på framhjulstrekkere det vel.

Bare stramme til det er ørlite slakke (såvidt du kjenner det)

Sjekker slakke med å ta tak kl.12 og kl.6 på dekket og vri det fram og tilbake..

Kjører du med for stramt lager så skjærer det seg når det blir varmt og utvider seg,kjører du med alt for slakt så blir det også ødelagt..

Prøv å stram det som beskrevet og hvis det ikke har noen ulyd så er du berget :)

Også viktig å smøre lageret godt inn som det blir nevnt her!

Presse hele lageret fullt med gris og fylle alt av tomrom rundt lageret når montert med gris også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "tommelfinger-regel" jeg lærte en gang, var å stramme litt godt til når lagera var nymontert, og så løsne mutteren så mye, at det er mulig å bevege skiva under mutteren forholdsvis lett, med en skrutrekker eller lignende....

Litt klønete forklart, men dere skjønner vel hva jeg mener :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presset inn så mye grease jeg klarte ja. Sto i haynesboken at det skulle strammes med 15 Nm, så snurre på navet og stramme med 27 Nm. Deretter slakke en kvart omdreining og stramme med fingrene. Jeg strammet litt og strammet nok med fingrene for tidlig. Kjente jo at hjulet kjentes fast ut men det ristet for det. Tenkte at kanskje noen av lagerbanene ikke var presset helt inn i navet, så jeg strammet mer til hjulet ble tungt å snurre, så slakket jeg igjen. (Prøvde å regne i hodet hvor mange Nm jeg brukte, men jeg glemte å regne om til newton først så jeg strammet med ca 180 Nm i stedet for 27.. Men jeg slakket jo igjen da)

Bilen er så full av lyder uansett, så jeg hørte strengt tatt ikke at hjullageret bråkte til vanlig (bare når det fikk kick innimellom og bråkte mye (rart det er)). Blir vel å bytte lagerene igjen en gang da, om ikke det viser seg å være noe annet..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjullager på 240'en er jo nærmest uslitelig da..

koster jo en formue å kjøpe og det har med at det blir solgt veldig lite av dem...

skifta et hjullager etter 565000km, og jeg fant ingen dokumentasjon noen plass på at det var byttet. notert etterstramming/kontroll av hjullager men aldri noe bytte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider