Audi tq Skrevet Februar 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2008 Hei, da lager jeg en prosjekttråd om min Audi 90 B3 som skal få seg en ny motor. Motoren er en MC1, 10 ventil turbo fra en Audi 100. Her er motoren i donor bilen, litt rusten men ellers fin :P : Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi tq Skrevet Februar 3, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2008 Etter en god del timer med arbeid kom til slutt motoren ut: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi tq Skrevet Februar 3, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2008 Begynte å forberede turbo motoren til den skal inn i 90'n. Bytta bunnpanne fordi 90 bunnpanna buler litt in på den ene siden for å få plass til radiatoren. Bytta også det røret ved termostaten , flytta over dynamoen og motorfestene. Plukket også ut motorledningsnettet fra 100'n. Ny bunnpanne: Så var det bare å begynne å ta ut motoren fra 90'n. Det er en NG som må vike for turbomotoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi tq Skrevet Februar 3, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2008 Lakkerte motordeksel og pussa litt på innsugmanifolden. ser ivertfall bedre ut enn da jeg fikk den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi tq Skrevet Februar 3, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2008 Luftfilterboks, luftmengdemåler og igloen er det ikke uten videre plass til i det lille motorrommet til en audi 90. Her har man jo flere muligheter bla. og kjøpe LMM/iglo som er mindre fra f.eks. Urquattro. Jeg valgte å bruke LMM/iglo fra turbomotoren på luftfilterboksen til 90'n og skjære litt i siden på motorrommet og kutte ned luftfilterboksen. Det ble akkurat plass da jeg prøvde med motoren i: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi tq Skrevet Februar 3, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2008 Ting som gjenstår nå er blandt annet: -Flytte batteriet bak og legge kabel -Eksosen. Prøvemonterte motoren litt og det så ut som at downpipen krasja litt i karoseriet, så må enten bygge om den, eller så har jeg hørt at downpipen fra urq passer rett over, noen som vet om dette stemmer? -Ledningsnettet. Må montere det nye ledningsnettet. Har googla litt etter hvordan man skal koble det opp mot sikringsboksen, men har ikke helt skjønt det. Hvis noen har litt greie på det så kom gjerne med innspill. Og hva er egentlig best å gjøre med det gamle ledningsnettet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegardrs Skrevet Februar 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2008 hvor mange hk er det i denne orginalt? og har du andre planer? Siter Biler nå: Volvo 740 turbo og MB C180 Anlegg: DD 9515, DD 2510, DD M3, Hifonics Brutus 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ducklink Skrevet Februar 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2008 Kan vel prøve å svare litt for han. Orginalt i den motoren som ble plukket ut var det 136hk. Den han setter inn har ca 165hk men er dimensjonert til å kunne overleve på over 200hk. Må bare fikse så den ikke kutter bensinen når du lader mer. Men Innsprøytninga takler bare rundt 220hk Satser vel på rundt 200hk og 1bar Forrige eier sa og at denne var chippet men det er ikke helt sjekket enda. Siter 1991 BMW E36 3C X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
devil duck Skrevet Februar 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2008 nice bil ;) du går anner veien en meg turbo å ikke NA ;) :P pen bil med pen farge ,likens som min bare mye penere en min :P Siter Ah, the 1920s - when men were men, cars were Avions-Voisins, and pedestrian impact standards were "get out of the way or my car will literally shank you in the face. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ducklink Skrevet Februar 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2008 Det ble akkurat plass da jeg prøvde med motoren i: Jo ligger dette helt intill hverandre, igloen og manifolden. Tenkte på at når motoren "skrur" seg ved belastning så vil dette slite på festet/opphenget av de to delene? Håper på en update i kveld :hailvw Siter 1991 BMW E36 3C X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi tq Skrevet Februar 5, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2008 Har et problem her. Utløserlageret på turbomotoren passer ikke på girkassa. På NG-motoren sitter utløserlageret i svinghjulet, så jeg tenkte jeg skulle flytte over svinghjulet. Men på MC(turbo)motoren er det en pinne på svinghjulet som en sensor leser av, mens på NG-svinghjulet er det massivt rund hele og ingen sensor, så det ser ikke ut som det vil fungere. Noen som vet om det går å bruke NG-svinghjulet eller om det er andre svinghjul som passer? Eller er det noen andre, bedre løsninger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rioi Skrevet Februar 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2008 er vel ikke utløserlageret, men opplagringen til inngående aksel på gearkassa. NG motor har vel 01E kasse med opplagring i svinghjul, mens MC motoren har 016 kasse og opplagring i enden på veiva. Det du kan gjøre er å sjekke om MC motoren har sensor som bruker triggerpinnen. Hvis det ikke er sensor der kan du bruke NG svinghjulet. Du kan også få et maskineringsverksted til å sette på en tapp på ng svinghjulet for deg. Eventuelt kan du kjøpe dette svinghjulet fra 034 motorsport. Da får du raskere respons på motoren å. Lageret du snakker om skal presses inn i svinghjulet og jeg tror det riktige delenummeret hos møller er 034 105 313 A, men jeg er ikke hundre prosent sikker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi tq Skrevet Februar 5, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2008 Takker for svar. Stemmer, det er opplagringen til inngående aksel på gearkassa det er snakk om. Og ja det er sensor på MC-motoren. Å sette inn en pinne i ng-svinghjulet er jeg ikke sikker på om går da det er litt tykkere enn mc-svinghjulet, det er liksom en ekstra ring der pinnen skal sitte. Men hvis noen vet at dette går så er det bare å si ifra. Den beste løsningen blir vel å kjøpe et svinghjul som passer i begge ender, men jeg er på et litt stramt budsjett nå så det fra 034 er kansje litt dyrt. Er det andre noen biler som kom med svinghjul som passer? Har hørt at 7a svinghjul skal passe med girkasse og sensor.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rioi Skrevet Februar 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2008 7A passer med motorstyringen ja, men er ikke sikker på om du får inn opplagringen i dette svinghjulet. Men jeg er veeldig usikker her. edit: Du har rett. kom plutselig på at 7A har 01A kasse. Da skal det være bolt on Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ducklink Skrevet Februar 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2008 Du kan ikke bare ta girkassa fra 100¨n? Eventuelt borre opp og bytte lager? Siter 1991 BMW E36 3C X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.