Gå til innhold

Knirk, hva kan det være?


Lunaz

Anbefalte innlegg

Nei, tviler på det blir knirkelyd av det staget. Jeg byttet begge på min, å det var *klakkelyd* Som om når endeleddet er gåent. Det er jo på en måte to endeledd dær. Men om du bytter dem, så anbefaler jeg å sjekke pris uorginalt før du handler. I Tromsø kostet 1 slik stang ca 700kr, men uorginalt kosta den 250kr. Det finnes også to forskjellige, ei i aluminium og ei i stål. Den som er på bildet ditt er stål, å den er av best kvalitet!

Vet ikke hva det heter det staget, men det står jo i nerkant fast på stabelistatorstaget (eller kossn d skrives?) å i øverkanti støtdemperen. Dæm finn d garantert om du gir den beskrivelsen på delebutikken :)

 

katti knirke det på bilen din? når du svinge, kjøre på ugjevn veg etc?

Thomas ST200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det knirker når jeg vrir på rattet og i humpler. Hører det veldig godt når jeg står stille og vrir rattet 10cm til hver side. Når jeg tar tak i det staget og vrir på rattet samtidig så hører jeg lyden endre seg, så jeg skjønner ikke hva annet det kan være.

 

Tenker jeg prøver å lage et bittelite hull i pakningen og spruter fullt med 5-56 så får jeg se om lyden forsvinner.

05 Mondeo 2.2TDCI Titanium X

83 Golf GTI MK1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du gjør det MÅ du bytte med en gang! Ta heller å skru av stagene, å kjenn om dem er fast å fin... Om dem derimot er løs å "hengslette" så må dem byttes!

Det er ikke akutt farlig å kjøre uten stagene montert, men bilen vil bli veldig bløt å tøven å kjøre.Så det er på ingen måte å anbefale, men om du skulle ødelegge et stag er det ikke noe problem å bruke bilen til/fra verksted eller delebutikk...

Thomas ST200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hadd demperen å fjære fra hverandre? å kom lyden etter det? Jeg hadde det sånn på min, å knirkelyden var for at fjæra ikke var skikkelig på plass i skåla. Jeg demonterte, å plaserte fjæra mer nøye oppi skåla på demperen. Å vips, problem løst!

Men det var kortvarig lykke da, for no har jeg klakkelyd en anna plass... :p

Thomas ST200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte senkesett for 3 år siden, forstilingskontroll, fikk det godkjent og har ikke gjort en eneste ting med bilen siden det, kun fyllt bensin og byttet olje&filter. Skal på service om 5000k å bytte regreim og det som måtte høre med det. Om det ikke blir verre tror jeg at jeg venter og får det bytta samtidig.

 

Skal sjekke litt pris på det staget, koster det ikke mer enn 250kr bytter jeg det selv på mandag.

05 Mondeo 2.2TDCI Titanium X

83 Golf GTI MK1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender nok de knirker de staga der ja, kalles jo ikke knirkestag for ingenting............

Men ikke bruk 5-56, da blir det værre etter et par dager. Fett på spray kan kanskje funke

 

Aha, knirkestag, det forklarer saken.. :)

 

Bør jeg bytte begge to mens jeg er i gang, eller bare vente å bytte den andre før den gir lyd fra seg?

 

Hvor får man tak i disse rimeligst? Noen som kan gi meg en link? Vet ikke helt hva det heter på fagspråket..

05 Mondeo 2.2TDCI Titanium X

83 Golf GTI MK1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!!

Jeg syns å ha hørt den samme lyden selv, på flere biler, da har det vært fjærbenslagrene som sitter i toppen av demperne..

Men det kan også være stabilisatorstagen dine som de andre har foreslått. Her på vestlandet kaller vi de stabstatgene for "hundebein" hehe da kan du jo spør hos din lokale forhandler om han selger det.. :-) hehe..

 

Hvis det er stabstaga som er ødelagt så kan du kjenne at det er tydelig slakk i dem når du beveger på dem...

Håper du ble litt klokere.. :-) eller kanskje ikke..

*****Audi A4 1.9TDI S-line 2003mod.*****

****Ford Mondeo 2.0TDCI 2003mod.****

***Audi A6 1.8T 1998mod.***

**Nissan Primera 2.0SE 1996mod.**

*Ford Sierra 1.6L 1982mod.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestillte de "hundebeina" på ebay til £5 pr stk:

FORD MONDEO ANTI ROLL BAR LINKS (FRONT) 1993 - 2000 on eBay, also, Ford, Car Parts, Cars, Parts Vehicles (end time 09-Feb-08 19:56:52 GMT)

 

Ford skulle ha 740kr, Mekonomen 360kr og på Ebay til 55kr, valget var ikke vanskelig. :) Han selgeren tror jeg bare selger sånne til alle typer biler..

 

Har nå bestillt deler til begge bilene mine for ca 1500kr, jeg regner med å ha spart godt over 6.000,- Kjekt å ha familie som bor der borte gitt :D

 

Viss det fortsatt knirker etter å ha bytta de skal jeg sjekke fjærbenslagrene som sitter i toppen av demperne. Takk for tips!

 

Har også bladd igjennom Haynes jeg kjøpte på Ebay til £3, men der står det bare hvordan jeg skal bytte de, ikke hvordan jeg skal sjekke at de er ødelagte.

 

Go ebay! :yodude:

05 Mondeo 2.2TDCI Titanium X

83 Golf GTI MK1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår