Gå til innhold

Projekttråd: Amazon 122S - 1970mod

Ranger emnet


GammelVolvoVenn

Anbefalte innlegg

Hei andre volvovenner.

Min første bil var en 142 GL, lakkert i Volvo 115, sjøgrønn metallic. Nydelig farge spør du meg! Det er nå 12 år siden den ble solgt og siden har det gått på alt annet enn Volvo...

Lysten på en B20 har dog alltid vært der, så nå har jeg en Amazon!

 

Bilen har for meg en spesiell historie. Den ble kjøpt i Stjørdal av en nær venn av meg i 1998. Han startet restaurering (=rustsveising) i en kald garasje som student i Trondheim. Min døde på tragisk vis i en ulykke for to år siden. Amazonen tok jeg da over fra hans familie.

 

"Bila" som jeg kaller den er rød, har ettermontert overdrive, slitt interiør og fryktelig mye sparkel på førerdør og venstre bakskjerm.

Kjøreegenskapene var mildt sagt beskjedne tross konidempere og senkefjærer, så jeg bestemte meg for at en morken for- og bakstilling samt bremser er det første som må få en totaloverhaling. Motoren med 2 SU-gassere går veldig fin på tomgang og turtall. Skulle dog ønske den var litt kvikkere. Ingen anelse hvilken kam som sitter i den eller hvilken topp som står på for den del. Fargen på toppen er litt annerledes enn blokken, så den er nok byttet i årenes løp. Noen måte å "identifisere" toppen på utenfra?

 

Når man begynner, kan det gå fryktelig fort å demontere... Før jeg visste ordet av det var skjermer, frontfanger, frontstykke, forstilling samt motor med girkasse fordelt i forskjellige boder.

 

Siden juni 2007 har dette skjedd:

-Sandblåsing av forstilling og deler av motorrom

-grunning og lakkering. Motorrom i orginalkode Volvo 46, travers i grå og hjuloppheng samt div detaljer i motorrommet sort lakkert.

-Skifte av clutch og letting av svinghjul. Jeg tror det ble tatt ca 8mm (tilsvarende 3kg). Vi får se om dette bringer noe. En kamerat skyldte meg en tjeneste - sider han har tilgang til dreibenk ble det enkelt ;-) Etter montering har jeg et problem at jeg ikke får trampet clutchen langt nok inn til å frigjøre motor og girkasse. Dette skyldes selvsagt at tykkelsen av svinghjulet er redusert. Har vi tatt av på feil side av svinghjulet? Noen som kjenner en reserveløsning?

-forstilling og motor er montert og det meste fungerer som det skal.

 

Snart står bakstillinga for tur, men nå er det sent og det er en annen historie... Kommer tilbake med bilder og visjoner om fremtiden til min amazon!

Amazon 122S - 70 mod

MK 2 Golf Rallye

MK 1 Golf GTI - søker 16v motor til denne..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Motorrommet så fryktelig trist ut. Forstillinga så heller ikke tillitsvekkende ut...

 

permascand_220807_002.jpg

permascand_220807_001.jpg

 

Skal man kjøre bilen, så ønsker jeg å være sikker på at ikke ting starter å skje i høyere hastigheter. Altså ut med alt, sandblås og lakker, montere sammen med nye foringer.

amazon_1107005.jpg

 

Motor og OD-Kasse ute

permascand_220807_003.jpg

 

Innerskjermene var allerede sveiset, så i motorrommet ble det "kun" delvis sandblåst og slipt ned. Deretter lakkert.

Før lakk:

IMG_1729_1.jpg

Etter lakk:

amazon_1007_001.jpg

 

B20B'en forblir urørt i første omgang. Den fikk seg et par strøk med Biltema-Rød, så nå kan den kalles "nyovermalt"!

amazon_1007_002.jpg

 

Forstilling montert og motoren inne:

IMG_2150.jpg

IMG_2152.jpg

 

Neste kapittel er bakakselen!

Amazon 122S - 70 mod

MK 2 Golf Rallye

MK 1 Golf GTI - søker 16v motor til denne..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakespill!

Jeg har ingen flere OD-kasser i min beholdning. Håper den jeg har virker, for det har jeg ikke testet ennå..!

Garasjen med grav og masse verktøy kan jeg takke farsan for. :thanks

Det eneste problemet er at det er 35km borte....

Han er bonde og har masse plass. Også til flere prosjekter..!

Har ei 64mod boble med ferdig understell/bunnplate. Det rustne karroseriet henger oppunder taket og blir kanskje aldri sveiset. En buggy hadde vært noe. Stygt, men morsomt!

I en annen garasje står en Golf 2 Rallye, G60-kompressormotor med 200hk og syncro 4-hjulsdrift. Den er fin og venter på registrering. Må først betale tollvesenet 35.000Nok:shake

 

Nå er det amazon som gjelder! Bakakselen hadde litt slarke i den ene hjullagret og O (=null) bremser + kraftig overflaterust, så da finnes det bare en ting å gjøre i mine øyne. Plukke ned i småbiter! Bremsesylindrene stod fast! Her trenges nye, eller kanskje duger de fra delebilen. Må vel plukke ned den òg!

 

Her er bakakselen demontert og vasket med steamer.

Bremsecalipperene stammer fra min 70mod delebil og er til salgs!

feb_2008036.jpg

feb_2008035.jpg

 

Momentstagene er gjennomrustet, men jeg tror de fra delebilen er ok.

feb_2008037.jpg

 

Finsiden av bilen er høyresiden. Slik ser hjulhuset ut. Trenger kun en vask, så er alt som nytt!

feb_2008038.jpg

 

Førersiden er myyyye dårligere. Bilen har nok vært ute for en ulykke, fordi det er fryktelig mye sparkel... Se forøvrig sprekken i hjulbuen :-(

Inne i hjulhuset er det også "plåtkvalitet" som minner mest om wasa knekkebrød. Her må sveiseapparatet fram før visning hos BT. Sparkeltykkelsen på skjemen er for meg en skjønnhetsfeil som jeg retter opp senere. Om jeg sveiser inn et nytt (brukt) sidestykke eller deler av et, eller sparkler bestemmer jeg siden. Først skal bila kjøres!

feb_2008041.jpg

 

Et par bilder til med det samme kamera var framme:

Som sagt er ikke førersiden pen! Litt lakk i rett farge på sidestykket og kromlister vil rette opp litt av inntrykket!

feb_2008043.jpg

 

Trekket på dashbordet har løsnet fra kromlisten i underkant. Vet ikke hvordan jeg skal gjøre det ennå. Prioritet nå er hjuloppheng og drivverk! Men et passende klassisk sportsratt hadde vært kjekt. Turtelleren er en tidsriktig VDO, som jeg liker godt. Det eneste er at den har en haug med ledninger som henger løse under dashbordet. Har en veiledning til Smiths turteller (org. 123GT). Håper den funker!

 

feb_2008039.jpg

 

Førersetet har et hull i sia. Kanskje koster jeg på framsetene nye trekk. En annen mulighet er jo å sette inn riktige sportsseter. Må la ideene moden litt før jeg skrider til verket!

 

feb_2008040.jpg

 

Neste ting blir overhaling av bakakselen og samtidig demontering av den fra delebilen. Får se om jeg får tid på søndag!

Amazon 122S - 70 mod

MK 2 Golf Rallye

MK 1 Golf GTI - søker 16v motor til denne..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er syk og hjemmeværende idag, kan jeg jo pøse på med mere!

Planen er å få godkjennt bilen til våren. For å realisere det, gjennstår egentlig bare overhaling av bakakselen og litt rustsveising i hjulhuset venstre bak og skifte et kanalstykke under gulvet på førersiden. Heldigvis var dette med bilen, så det er bare å bore løst det gamle og punkte på det nye.

 

Utvendig blir bilen i første omgang polert. Venstre bakskjerm får litt ny lakk. Et par "skispor" i hvitt over panser-tak-bakluke som på shelby-bilene og litt rallye-dekaler hadde vært tøft. Drømmen er minilite-felger på amazonen. Alternativt 5,5" stålfelg hvitlakkert er også tøfft. Fronten blir pyntet på med 2 krom-ekstralys i rallye-stuk. Håper å få tak i talbot-speil, de er konisk formet og skikkelig tøffe.

 

Innvendig trenger jeg sikkerhetsseler(!!!)og oljetrykksmåler.

 

Jeg kommer til å jobbe litt med innstilling av hjulvinklene foran for å få den til å gå mest mulig nøytralt. Amazonens kategoriske understyring skal iallefall bort! Jeg trenger også et stabstag bak for å motvirke understyringen. Jeg vet IPD forhandler noe slikt, men de sender ikke stabstag fra USA mere :-( Noen som kjenner til noe annet?

 

Når bilen går til vinterlagring neste vinter har jeg store planer. Her er de kortfattet:

-Reparere skade som bilen har hatt på venstre bakskjerm. Hellakkering i Volvo 046.

-Konvertering til B20 Turbo! Med hjelp av den såkallte R-Sport trykkforgasseren og -boks og bensinpumpe. Garret T03-turbo fra Saab 9000,ladelufkjøler, F-kam eller KG`s turbokam, bryterløs tenning, A-topp med tykk topppakning tenker jeg å nå 180 ærlige hestekrefter.

-Som en følge av effektøkningen trenger jeg med tiden diff. brems eller såkallt sperre. Tenker å montere en 1030-bakaksel fra 240. Må også endre til volvo's nye boltkrets foran, slik at de samme felgene passer der. Oppgraderer bremsene med det samme til ventilerte fra nyere volvo.

-Innvendig hadde det vært festlig med skikkelige seter. I orginalsetete må man jo klamre seg fast for å ikke skli av når man kjører fort i sving. Sparco har relativt rimelige og bra seter og passende 4 eller 6-punkts seler.

 

Nedenfor har jeg et par motivasjonsbilder...

 

slik skal den engang bli:

Volvo_P130_70_46_47_10.jpg

 

Alternative hjul. Disse er tidsriktige og tøffe synes jeg, men dessverre bare 14" :-(

fff1.jpg

 

Volvo's R-Sport turbosats: Til ettermontering av turbo på B21A/B23A/B230A. Mye bedre enn å trykktette en forgasser selv, samt sliping av nål på frihånd er heller ikke helt å anbefale om man vil ha et godt resultat.

B21AT.jpg

B21AT_1.jpg

 

Her en turbokonvertert B20 med litt heftigere forgassere og effektpotensiale langt over 200hk...

teo9.jpg

Amazon 122S - 70 mod

MK 2 Golf Rallye

MK 1 Golf GTI - søker 16v motor til denne..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår