Gå til innhold

nappa ut vacum slange - sunt?

Ranger emnet


OLEZZ

Anbefalte innlegg

hvilke kilder er det egentlig du henter info fra om jeg tør spørre?

 

Info har jeg i læreboksamlingen fra utdanningen min..

Før man begynte å bruke avlastingsventil på turboer så var det en almenn kjent sak at levetiden ikke akkurat var gunstig.

 

Men her inne på forumet så virker det som om en del mener at det er fetere med lyden av turbostalling enn å faktisk bruke avlastningsventil slik at levetiden på turboen ikke blir redusert.

 

Uten noen form for avlastningsventil så vil en turbo ha en maksimal levetid på 100-150.000 km.

 

Dersom man har avlastningsventil, original eller "dump", så vil slitasjen være mindre og derfor vil turboens levetid ligge på rundt 180-250.000 km.

 

Er som sagt en grunn til at man bruker avlastningsventil, og jeg tror neppe man hadde montert dette om det virkelig ikke hadde noe innvirkning på levetiden.

 

kort forklart:

 

om du har voldsomme endringer i turtall, så vil du få slitasje pga retardasjonskrefter og akslerasjonskrefter. I tillegg har du "normale" driftsslitasjer ved normalhastigheten.

 

Dersom du monterer avlastningsventil vil du få mindre retardasjon pga mindre motstand samt en kortere akslerasjonstid. Da minsker du slitasjen her. Ting ryker oftere om det blir slått av og på hele tiden enn om du faktisk lar den være på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw, du har selvfølgelig åpna en turbo og sett åssen lagringen er oppbygd og hva det er som egentlig blir slitt?

 

det har jeg, og jeg har sett mange snåle havarier også.

 

Med tanke på hvor mange km du kan kjøre, så avhenger det hvordan du kjører, hvilken type kjøring.

Kjører du "familiert", så vil levetiden være lang i forhold. Men om bilen kun skal brukes til "drevkjøring", så hjelper det lite med en avlastningsventil når du faktisk mishandler turboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat, derfor er det hele et definisjons spørsmål, så å gå ut en plass der det er mange spørrende og uvitende (lett påvirkelige kansje) å si at en turbo som går uten avlasntingsventil var maks 100-150k blir etter mine ører helt feil, og det må du også være enig i..

 

av alle de her inne, og med de aktuelle bilene, så vil jeg så å si garantere at havvarer turboen, så er ddet pga tett olljetilførsel, eller rett og slett normal slitasje..(om en turbo har gått 300k trenger en ikke stille spørsmål til HVORFOR den er kubba)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat, derfor er det hele et definisjons spørsmål, så å gå ut en plass der det er mange spørrende og uvitende (lett påvirkelige kansje) å si at en turbo som går uten avlasntingsventil var maks 100-150k blir etter mine ører helt feil, og det må du også være enig i..

 

av alle de her inne, og med de aktuelle bilene, så vil jeg så å si garantere at havvarer turboen, så er ddet pga tett olljetilførsel, eller rett og slett normal slitasje..(om en turbo har gått 300k trenger en ikke stille spørsmål til HVORFOR den er kubba)

 

Det er jeg enig i. Men han spør om det er skadelig, og det er vel det jeg også har forsøkt å svare på. Han bør ikke fjerne avlastningsmuligheten han har, det er vi vel kanskje enig i. Når han engang bytter turbo så bør han beholde avlastningsventilen, men visst den turboen han har nå snart kommer til å ryke og han er villig til å kjøre uten for å se hvor fort det går så skal ikke jeg henge meg opp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår