OLEZZ Skrevet Januar 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2008 Jeg nappa av vacumslangen på den orginale avlastningsventilen. Er det sunt for motorn? Fikk en annen golyd fra turbo / filter, men setter på slangen om nødvendig. Siter 1993 BMW 325 Turbo Intercooler 1986 BMW E28 525i | 1988 740 Turbo Intercooler 1986 BMW E30 316i | 1979 244 DL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinsmo Skrevet Januar 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2008 lyden du fikk nå er vel turbostall, siden du hverken har den org. avlastningsvventilen, eller dump. det som skjer er at ladelufta går i retur, og turboen bråstaller, dette skaper lyden du nå har fått fram. det er ikke skadelig for motor, siden det ikke har annen virkning enn at turblagget blir litt mer merkbart, siden den må begynne fra scratch igjen... noen mener det, mens andre mener de synes at den lader raskere, har ikke prøvd d selv, så sier bare det jeg har lest av erfaringer til andre;) Det kan være skadelig for turboen, siden den bråstopper slik, men det er delte meninger om det også... Siter 86 745 TIC 98 A6 2.5 TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Januar 14, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2008 Jeg blinda vacumslangen ihvertfall. Tror det skal ta tid før turboen tar skade av det, og skulle det skje, kjøper jeg en litt større turbo i samme slengen. Siter 1993 BMW 325 Turbo Intercooler 1986 BMW E28 525i | 1988 740 Turbo Intercooler 1986 BMW E30 316i | 1979 244 DL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinsmo Skrevet Januar 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2008 Jeg blinda vacumslangen ihvertfall.Tror det skal ta tid før turboen tar skade av det, og skulle det skje, kjøper jeg en litt større turbo i samme slengen. hehe;) Tror det kommer an på hvor mye du lader i forhold til hva den klarer maks... når du tar ut maksimalt av en liten turbo som f.eks org. turboen, tror jeg ikke d tar lange tiden før du har ras.... men er du mer moderat med trykk i forhold til hva den klarer å levere, tror jeg det skal gå bra..... Siter 86 745 TIC 98 A6 2.5 TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Januar 14, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2008 skal justere opp til 0.9 om noen dager, Men er ikke helt sikker på om det er orginal turbo på den. Synes den ser litt stor ut. takker for raske svar Siter 1993 BMW 325 Turbo Intercooler 1986 BMW E28 525i | 1988 740 Turbo Intercooler 1986 BMW E30 316i | 1979 244 DL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Januar 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2008 det som skjer er SURGE. dette er skadelig for en turbo men ikke så stor grad når det gjelder å ikke ha dumpventil. værre hvis det er snakk om å jobbe utfor kartet over tid. turboen din kommer nok til å vare en god stund for det hvis den er i god stand nå vel å merke. vil minske turbolaggen noe hvis du er rask og gire hvis du kjører uten dumpen. men da volvokassene ikke er så gla i kjapp giring vil jeg ikke anbefale dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Januar 14, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2008 Jaok. Jeg får vel prøve meg frem. Mulig den lyden blir litt slitsom etter jeg får opp trykket fra 0.4 til 0.9 Siter 1993 BMW 325 Turbo Intercooler 1986 BMW E28 525i | 1988 740 Turbo Intercooler 1986 BMW E30 316i | 1979 244 DL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Januar 15, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2008 den trekker vel ikke falskluft fra noe sted? om jeg tetter slangen. Tenkte på den nippelen osv. Siter 1993 BMW 325 Turbo Intercooler 1986 BMW E28 525i | 1988 740 Turbo Intercooler 1986 BMW E30 316i | 1979 244 DL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinsmo Skrevet Januar 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2008 den trekker vel ikke falskluft fra noe sted? om jeg tetter slangen. Tenkte på den nippelen osv. stapp en skru i passelig dim. inn i slangen, samtidig som du legger den dobbel en gang og strekker en strips irundt;) da skal d gå greit. gjorde dette selv senest igår Siter 86 745 TIC 98 A6 2.5 TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Januar 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2008 er ikke heelt optimalt et dere holder på med her, dumpen vil ikke klare å holde på trykket, og slippe lufte tilbake, og så "gå i en evig syklus" slik.. men sånn jeg gjorde det, var å ta et helt vanlig T stykke, sett det på slangen som går fra komp hus til wg, og sett på slanngen fra dumpen ned til den.. da står den med konstant overtrykk, og alltid samme trykk som det er på undersiden av dumpen, ergo den vil holde helt tett til enhver tid.. kjørte 13c'n min slik med 1.3bar i ca halvår før jeg bytta til noe større, men den var like tett og fin i lagrene.. så er bare piss dette med at de slites så fort... var ingen som hadde hørt om avlastningsventil i gamle dager, å skal turbo liksom ha vært et pungt på servicene da? nettopp, dagens turboer holder jo hele bilens levetid somregel, så si en "fikst" turbo, med oppjustert trykk og ingen avlastning da holder 100.000 km, er det egentlig noe å grine for da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinsmo Skrevet Januar 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2008 er ikke heelt optimalt et dere holder på med her, dumpen vil ikke klare å holde på trykket, og slippe lufte tilbake, og så "gå i en evig syklus" slik.. men sånn jeg gjorde det, var å ta et helt vanlig T stykke, sett det på slangen som går fra komp hus til wg, og sett på slanngen fra dumpen ned til den.. da står den med konstant overtrykk, og alltid samme trykk som det er på undersiden av dumpen, ergo den vil holde helt tett til enhver tid.. kjørte 13c'n min slik med 1.3bar i ca halvår før jeg bytta til noe større, men den var like tett og fin i lagrene.. så er bare piss dette med at de slites så fort... var ingen som hadde hørt om avlastningsventil i gamle dager, å skal turbo liksom ha vært et pungt på servicene da? nettopp, dagens turboer holder jo hele bilens levetid somregel, så si en "fikst" turbo, med oppjustert trykk og ingen avlastning da holder 100.000 km, er det egentlig noe å grine for da? hehe;) er litt jallamekk... vet d;) bare kjapt og lettvint. men d du sier om at du tok t-stykke på slangen til wg... presser den ned stempelet istede da? istede for at d som vanlig trekker det opp? Siter 86 745 TIC 98 A6 2.5 TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Januar 15, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2008 Skal gjøre det samme selv. Må bare få fatt på et t-stykke osv. Vet du om man får det på torsov? Siter 1993 BMW 325 Turbo Intercooler 1986 BMW E28 525i | 1988 740 Turbo Intercooler 1986 BMW E30 316i | 1979 244 DL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Januar 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2008 hehe;) er litt jallamekk... vet d;) bare kjapt og lettvint. men d du sier om at du tok t-stykke på slangen til wg... presser den ned stempelet istede da? istede for at d som vanlig trekker det opp? vanligvis under et pådrag, er det jo samme trykk i innsuget(der slangen til dumpen går) som det er i kompressorhuset, så da er jo det helt nøytralt, så er det fjøra som presser den ned, blir akkurat likt nå, bare den vil aldri suge seg opp når du går av gassen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Januar 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2008 fiksa det som du anbefalte. Med silikonslanger og t-kryss. Siter 1993 BMW 325 Turbo Intercooler 1986 BMW E28 525i | 1988 740 Turbo Intercooler 1986 BMW E30 316i | 1979 244 DL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V940R6 Skrevet Januar 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2008 Når du fjerner avlastingen til turboen så reduserer du levetiden til turboen med intill 100.000 km. Det som skjer når du ikke avlaster er at når spjeldhuset stenges så tvinger du turboen til å stoppe opp. Er en ganske brutal brems med tanke på at turboen roterer med ca 100.000 rpm ved full lading til en plass mellom 100 til 1000 rpm ved stengt spjeld. Og meg bekjent så finnes ikke dette sunt. En annen ting er at du får forhøyet trykk i intercooleren rett etter at du slipper gassen, og dersom du lader 1,2 på original ic, så kan du risikere at trykket stiger såpass at ic'en sprekker. Så jeg ville heller hatt avlastningen tilkoplet, med mindre du elsker å bytte turboer med gjevne mellomrom (og har råd til bytte ofte...) Siter 940 Taxi-Edition = B6304FS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.