Gå til innhold

'97 A6 2,5tdi - Lav kupé temperatur, tolking av klimakoder

Ranger emnet


SierraTyphoon

Anbefalte innlegg

Nå som det er mange minus grader ute, sliter bilen med å få opp grei temperatur i kupeen, varmen står på max, og viftehastigheten gjør det samme, hele tiden. Temperaturen kommer seg opp, men det blir aldri antydning til varmt - bare ikke kaldt.

Og for de som skulle lure, så ligger motortemperaturen på ca 90 grader, og bilen har klima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, greit, kan vel også presisere at dette gjelder om jeg f.eks tar en kjøretur på alt fra 30 min til flere timer, etter flere timers kjøring vurderer jeg av og til å skru ned temperaturen litt...

 

Jeg pleier heller ikke å sette anlegget på fullt før motoren er skikkelig varm... men det skal da ikke ta så lang tid å varme opp en bil skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper på at et spjeld har hengt seg opp/ødelagt motor til spjeld.

 

Les av feilmeldinger på klima og se hva du får opp !

 

Ja, jeg vil tro det er noe med et spjeld en plass.

 

Satt ute i bilen tidligere og sjekket alle kanalene på klimaen, og merket meg et par ting;

 

1: Verdiene på kanal 36-43, disse var konstante uansett hva temperaturen stod på, uansett om ac var på eller ikke, eller hvilke dyse som ble brukt, eller hvilken hastighet viften stod på. Verdiene var forøvrig 234, 21, 232, 14, 232, 14, 157, og 13 fra kanal 36-43. (Litt mindre sikker på om verdiene på de siste kanalene var konstante eller ikke, sluttet å teste det ca ved kanal 40 da det tar litt tid å teste dette)

 

2: Kanal 53, fikk feilkode A1, som på svensk er "Fläkten för innertemperatursensorn", Noen som vet hva dette betyr i praksis??

 

Utenom dette var det noen temperaturer som jeg ble litt forvirret av, som hvorfor kanal 59 (temperatur i grader C frå yttertemperatursensor) som viste 22, mens det var 3-4 grader ute.

 

Noen som kan hjelpe meg videre?

Min teori er at det er noe med klaffen som er omtalt på kanal 36 og utover, noen som vet hvor denne er i praksis, eller hvordan jeg kan sjekke den fysisk?

 

Ellers er det skjema for de forskjellige kanalene her:

NordicAudi.com - Skandinaviens strsta Audicommunity

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver igjen jeg;

 

Noen som gidder å sjekke sitt klima, på kanal 36-43 for å sjekke om dette er verdier som skal variere alt etter hvilke instillinger det er på klimaen (som lite/maks luft, varme/kulde, ac på/av, resirk på/av)?

 

På min er som sagt disse verdiene konstante, men jeg mistenker at det er pga et defekt spjeld. Hadde vært fint om jeg kunne ha fått bekreftet dette ved at noen sjekket sin egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår