Gå til innhold

esab 250 power compact

Ranger emnet


cato_bakken

Anbefalte innlegg

har et esab power compact 250 så fekk eg to slange pakker med men ikkje svane halsen med den som er i fra pistolen og ut til munn stykke noen som vett ka dei koste å kor dei har slike. va på tools å hørte men dei skulle jo ha 1000 spenn for den litle driten kommer ikkje langt uten heller da. men lurte på å bygge det om til euro kobling slik at det er lettere å få tak i slange pakke hva koster disse overgangene noen som vett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tenkte jeg skulle legge ut litt om konverteringen til Euro-kobling. Kjøpte som sagt en universalsats på Tools for etpar uker siden. Den består av monteringsflens og selve sentralkobbelet:

DSCN1590.jpg

 

 

Apparatet har sett sine bedre dager, men det skader ikke med en ørliten upgrade:

DSCN1575.jpg

 

 

Mekanismen for tråd- og gassmating er tilpasset den originale slange-/pistolpakka. Om det er mulig å bygge om vil vise seg etter en titt under skallet:

DSCN1582.jpg

 

 

Har aldri demontert et sveiseapparat før, men en gang må jo bli den første:

DSCN1584.jpg

 

 

Her kan vi skimte gassoverføring samt ledningsopplegg for sveisepistolens strømbryter:

DSCN1586.jpg

 

 

Denne gassventilen må flyttes og bygges om for slangenippel:

DSCN1589.jpg

 

 

Omtrent slik havner Euro-koblingen i forhold til den originale matemekanismen:

DSCN1592.jpg

 

 

Kjøpte litt monteringsnips på Clas Ohlson:

DSCN1595.jpg

 

 

Her er gassventilen fjernet og vi ser hvor selve sveisestrømmen blir overført til matemekanismen:

DSCN1598.jpg

 

 

En enkel liten brakett for gassventilen:

DSCN1609.jpg

 

DSCN1608.jpg

 

 

Her sitter ventilen montert på braketten. Ikke så langt unna den opprinnelige plasseringen:

DSCN1612.jpg

 

 

På den andre siden av skilleveggen går gassen videre i slange bort til Euro-koblingen:

DSCN1613.jpg

 

 

Ble ikke ferdig:

DSCN1614.jpg

 

Da gjenstår opplegg for sveisestrøm og bryterstrøm samt å feste flensen til apparatet, men jeg har en plan for dette. Dog ikke før om 14 dager...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner jeg hvorfor du spurte om innvendige gjenger her om dagen..? :)

 

Jepp :D

 

Jeg lurte litt på en adapter som skrus inn på gjengepartiet og som passer i hullet til den gamle slangepakka (se bildet nedenfor), men jeg tror jeg skal prøve en enklere løsning først.

 

DSCN1592.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 11 months later...
Fått kjøpt deg slangepakke enda? :bump

 

PS! Trådstarter, fikk du til noe med ditt? :)

 

Sveiseapparatet er 3-fas, og vognskjulet med 3-fastilgang benyttes for øyeblikket som lager for 3 veteranbiler, en 58-modell Volvo PV, en 67-modell Hilman Imp og en 69-modell Volvo Amazon. Jeg har derfor ikke hatt mulighet til å teste apparatet, og har utsatt slangepakkekjøpet til det nærmer seg test. På den annen side har jeg tilgang til et annet vognskjul med 3-fas, så kanskje jeg skulle teste det der gitt... Uff, det er så mye en sykkelreparatør skulle ha gjort :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår