Gå til innhold

Tips, bytte av støtdempere foran?

Ranger emnet

V70-Pappa'n

Anbefalte innlegg

Du kan jo kjøre til noen som har muttertrekker å løsne på mutrene, for så å skru fast dem for hånd.

Og så kjøre hjem å begynne demperskifte.

Jeg måtte gjøre d sånn også på en tidligere bil.

DEN er god! det kan jeg få til..

takker for alle svar.. nok en gang reddet av bilforumet's glupe hjerner :popcorn

x 91 Volvo 240

x 07 VW Golf V

x 97 Honda Accord

- 98 Volvo V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg har skifta dempere 100 ganger på 240 nå og den desidert leteste/kjapeste måten er og "vippe" fjærbeinet under skjermen! (du burde og ta bort den plastikk innerskjermen for og komme godt til)

Ang. den berykta mutra på toppen så gjør du som sakt tidligere og bruker muttertrekker, og holder igjen demperen med ei kraftig rørtang, men du må såklart legge i mellom noe i kjeften på rørtanga, da er det greit og bruke litt tjukt lær eller et handkle eller noe!

Det er og lurt og merke godt av på toppen før du tar ned fjærbeinet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta og jekk opp bilen og ta av dekket.

du kan godt starte med og skru av bremseslangene. trengs 11 mm helst sånn spesiell nøkkel så de ikke blir runde.

så kan du skru av styrestaget, 19 mm. når denne skal opp igjen sett en jekk under og jekk den opp siden den er sitter i kon bare en vei.

skru deretter av de 3 skruene som er festet til bærebrua. 19 mm dette og.

så kan du løsne de 3 10 mm skruene i toppen av tårnet i motorrommet.

da skal hele fjærbeinet være løst.

ta gjerne med deg beinet til noen som har kompressor og kan ta 24 langpipe på den mutteren på toppen med muttertrekker.

når du har tatt av toppen er det bare dra det fra hverandre og skru løs den som holder demperen nede i beinet. :)

når du skal montere tar du bare motsatt rekkefølge :) starter på slutten og går oppover ;)

det ville ikke jeg gjort.. er jævelig tungvindt.. trenger bare å skru av muttra på toppen og la fjæra sprette ut når du jekker den opp.. trenger ikke ta av hjulet en gang, en hvis du ikke har gjort det så mye så lønner det seg så du får litt arbeids plass.. og når du jekker den opp da så går fjæra nesten ut og du må bare skru den ut eller trykke demperen helt ned..og så skrur du av muttera til stab stage sef da.. hvis det er senke sett trenger du ikke fjær klemmer men med orginal trenger du.. med den måten bruker jeg en halv time på begge sidene. Lykke til=)

VOLVO forever!! style volvo`n er som å sminke en gris.. Tragisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider