V70-Pappa'n Skrevet Desember 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2007 Skal bytte dempere foran, og siden det var to kamerater som hjalp meg forrige gang, så husker jeg ikke alt når det gjelder dette. Skal gjøre det alene.. Noen av gromgutta som har gjort det noen ganger som har tips og triks om dette? ;) Evt. demonterings-rekkefølge, osv? Kjekt å være godt forberedt med hensyn til verktøy o.l. :) PS: nøkkelen til mutteren på toppen er 22mm? eller husker jeg feil? :heyyou: Siter x 91 Volvo 240 x 07 VW Golf V x 97 Honda Accord - 98 Volvo V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Desember 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2007 24mm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo240v8 Skrevet Desember 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2007 Ta og jekk opp bilen og ta av dekket. du kan godt starte med og skru av bremseslangene. trengs 11 mm helst sånn spesiell nøkkel så de ikke blir runde. så kan du skru av styrestaget, 19 mm. når denne skal opp igjen sett en jekk under og jekk den opp siden den er sitter i kon bare en vei. skru deretter av de 3 skruene som er festet til bærebrua. 19 mm dette og. så kan du løsne de 3 10 mm skruene i toppen av tårnet i motorrommet. da skal hele fjærbeinet være løst. ta gjerne med deg beinet til noen som har kompressor og kan ta 24 langpipe på den mutteren på toppen med muttertrekker. når du har tatt av toppen er det bare dra det fra hverandre og skru løs den som holder demperen nede i beinet. :) når du skal montere tar du bare motsatt rekkefølge :) starter på slutten og går oppover ;) Siter Navn: Ole Andre Roer Volvo 240 V8-1985 mitt prosjekt :) er det noe dere lurer på så spør :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V70-Pappa'n Skrevet Desember 27, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2007 Ta og jekk opp bilen og ta av dekket. du kan godt starte med og skru av bremseslangene. trengs 11 mm helst sånn spesiell nøkkel så de ikke blir runde. så kan du skru av styrestaget, 19 mm. når denne skal opp igjen sett en jekk under og jekk den opp siden den er sitter i kon bare en vei. skru deretter av de 3 skruene som er festet til bærebrua. 19 mm dette og. så kan du løsne de 3 10 mm skruene i toppen av tårnet i motorrommet. da skal hele fjærbeinet være løst. ta gjerne med deg beinet til noen som har kompressor og kan ta 24 langpipe på den mutteren på toppen med muttertrekker. når du har tatt av toppen er det bare dra det fra hverandre og skru løs den som holder demperen nede i beinet. :) når du skal montere tar du bare motsatt rekkefølge :) starter på slutten og går oppover ;) thank you :) nå har jeg litt mer oversikt vettu.. andre som har noe å tilføye et ellers suverent innlegg? ;) EDIT: må jeg kjøpe nye gummimansjetter / hvordan får jeg disse til å sitte? har sett at de har sklidd oppover stanga og latt dritt og salt slippe til, og er sikkert grunnen til at simringer osv har tatt kvelden..... ? Siter x 91 Volvo 240 x 07 VW Golf V x 97 Honda Accord - 98 Volvo V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Desember 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2007 Ta å mål diameter på hullet til hjulhus-tårnet, så får du kanskje en god idè :-) Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo240v8 Skrevet Desember 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2007 prøver du og si at du skal skru den løs i toppen og så sette på fjærklemmer og så skru av løs i bånn og dra den opp igjennom hullet? det ville ikke jeg gjort men Siter Navn: Ole Andre Roer Volvo 240 V8-1985 mitt prosjekt :) er det noe dere lurer på så spør :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Desember 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2007 prøver du og si at du skal skru den løs i toppen og så sette på fjærklemmer og så skru av løs i bånn og dra den opp igjennom hullet? det ville ikke jeg gjort men Du kan også "velte ut" fjærbeinet. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo240v8 Skrevet Desember 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2007 mye lettere ta ned hele syntes jeg da ;) Siter Navn: Ole Andre Roer Volvo 240 V8-1985 mitt prosjekt :) er det noe dere lurer på så spør :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Desember 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2007 Ta og jekk opp bilen og ta av dekket. du kan godt starte med og skru av bremseslangene. trengs 11 mm helst sånn spesiell nøkkel så de ikke blir runde. så kan du skru av styrestaget, 19 mm. når denne skal opp igjen sett en jekk under og jekk den opp siden den er sitter i kon bare en vei. skru deretter av de 3 skruene som er festet til bærebrua. 19 mm dette og. så kan du løsne de 3 10 mm skruene i toppen av tårnet i motorrommet. da skal hele fjærbeinet være løst. ta gjerne med deg beinet til noen som har kompressor og kan ta 24 langpipe på den mutteren på toppen med muttertrekker. når du har tatt av toppen er det bare dra det fra hverandre og skru løs den som holder demperen nede i beinet. :) når du skal montere tar du bare motsatt rekkefølge :) starter på slutten og går oppover ;) Du glemte vel en ganske viktig ting, hva hvis han har på orginal fjærer og bare skrur ut mutteren på toppen uten om å bruke fjærklemmer!? Da ville ikke jeg vært den som skulle bytte dempere! Veldig ofte så går hele dempern rundt når du skal løsne og skru til den muttern på toppen, da må du bruke ei svær rørtang og hold e fast dempern, Men gjør det så langt opp som mulig. Da du lager riper i dempern når du holder den fast. Hvis du da holder i bunnen så vil dempern lekke før du får den montert på bilen. Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet Desember 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2007 husk fjær klemmer på før du rører den topp skruen (24mm) Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-TORE- Skrevet Desember 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2007 Må bare si at jeg synes d der var en fryktelig tungvint måte å gjøre d på, hvertfall hvis d er sånn at du skal gjøre d alene. På den måten der så må du jo lufte bremser etterpå, og d er jo litt vanskelig hvis man er alene der. Enig med DaButcher i at d er mest lettvint å bare velte ut fjærbeinet. De tre 10mm skruene må du ikke røre med mindre du merker godt eller skal på forstillingskontroll i nærmeste framtid, da fjærbeinets vinkel mest trolig blir forandret. jeg har som regel bare løsnet krengstag, og den 24mm mutteren på toppen, da er d bare å velte beinet ut av buen, ta vekk fjæra å bytte demper. Og seff klemmer om d er org fjærer.:) Siter VOLVO The intelligent choice ---------------------------- 81 Volvo 242 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morgis Skrevet Desember 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2007 av med hjulet, fjørklemmer, plasser en jekk under hjuloppheng, løsne styrestag (1 mutter), løsne stabstag (1mutter), løsne dempertårn mutter (1 mutter) og senk hjulopphenget ned med. enkel sak egentlig. da er det bare å vippe demperen ut og løsne den i selve demperrøret. Siter Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V70-Pappa'n Skrevet Desember 27, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2007 mange forslag her, tror jeg printer ut alt og klistrer i panna ;) prøvde å få tak i 24mm ringnøkkel, noe som viste seg å ikke være så lett.. noen som vet hvem som kan ha? prøver å få tak i fra Tools butikk 1 i morra gjennom jobben.. edit: har ikke tilgang på muttertrekker der jeg skal stå. har derimot skralle og høy 24mm pipe.. lov å håpe... :popcorn ellers så mistenker jeg at de lagra på toppen har sett sine bedre dager.. dyrt? fylle med fett og la det gå en runde til? ;) Siter x 91 Volvo 240 x 07 VW Golf V x 97 Honda Accord - 98 Volvo V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Desember 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2007 mange forslag her, tror jeg printer ut alt og klistrer i panna ;) prøvde å få tak i 24mm ringnøkkel, noe som viste seg å ikke være så lett.. noen som vet hvem som kan ha? prøver å få tak i fra Tools butikk 1 i morra gjennom jobben.. edit: har ikke tilgang på muttertrekker der jeg skal stå. har derimot skralle og høy 24mm pipe.. lov å håpe... :popcorn ellers så mistenker jeg at de lagra på toppen har sett sine bedre dager.. dyrt? fylle med fett og la det gå en runde til? ;) Kommer ikke til med ringnøkkel tror jeg, minst å huske at du må ha langpipe. Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V70-Pappa'n Skrevet Desember 27, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2007 Kommer ikke til med ringnøkkel tror jeg, minst å huske at du må ha langpipe. men... langpipe + lang arm/skralle? jeg klarer vel det uten m.trekker? Siter x 91 Volvo 240 x 07 VW Golf V x 97 Honda Accord - 98 Volvo V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.