Erik Braseth Skrevet Juni 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2008 "et par lapper" er mer enn hva hele bilen koster... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juni 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2008 For dere med LH 2.4, kan man fikse seg en skikkelig flexifuel løsning: * 4 stk dyser (størrelse avhenger av hvor mye effekt man "jakter" etter, men de bør være ca 50% større enn safe dutycycle på bensin). = ca 2500kr (nye) * Plug and play megasquirt (550$ + frakt) - plugger rett inn i lh2.4 * wbo2 (LSU): 60$ ca + frakt * JAW wbo2 kontroller 80-115$ (avhengig av display eller ei) + frakt Ja, da kan dere mappe den til både bensin og e85, samt bare ha en toggle switch for å velge map :-) Vedr dysestørrelse, kan dere feks bruke kalkulator her: http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Juni 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2008 Eller så kan man kjøpe seg en flexitune til noen få hundrelapper fra Sverige. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zemeckis Skrevet Juni 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2008 Eller så kan man kjøpe seg en flexitune til noen få hundrelapper fra Sverige. Noen som har prøvd dette da? Siter - Volvo 240 83`(Solgt) - Volvo 245TIC 89` -Member of VOLVOklubbenTrøndelag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juni 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2008 Noen som har prøvd dette da? Flexitune bare modulerer åpningstid på dyser. Man kan ikke kjøre 100% e85 på vanlige N/A b230f dyser, da vil de ikke flowe nok.... Kan kanskje bruke 940t dyser og motstander (ellers brenner ecu). Men ikke tro dere tjener noe effekt på E85 og Flexifuel. Det eneste dere gjør, er å spare litt penger per mil, samt renere avgass da (slipper å polere eksosen!). Om dere vil tjene effekt, må dere enten da justere tenningen (just kamdrev, ny kamalsel) og nye dyser, samt flexifuel. Men da må dere liksom velge et oppsett som også fungerer på vanlig bensin. Med en MS løsning, kan dere switche maps på bensin og tenning.... mao. utnytte e85 til det fulle. 550$ er ikke lengre hva det en gang var, det er faktisk ca 3k... som egentlig ikke er så mye. En som kjører mye, kan spare dette inn på et år kanskje. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Juni 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2008 Noen som har prøvd dette da? Det er nok ganske mange som har prøvd det. Bare å søke: http://etanol.nu//forumrecover/index.php Hvorvidt det er noe problem at dysene ikke er store nok vet jeg ikke, men Flexitune har innebygd varsling hvis man nærmer seg 100% duty cycle. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juni 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2008 Det er nok ganske mange som har prøvd det. Bare å søke:http://etanol.nu//forumrecover/index.php Hvorvidt det er noe problem at dysene ikke er store nok vet jeg ikke, men Flexitune har innebygd varsling hvis man nærmer seg 100% duty cycle. 940T dysene duger til ca 200-220hk på vanlig bensin. På e85, bør du dimmensjonere dysene til 50% mer enn effekten du jakter på, som betyr at en slapp N/A på 116hk trenger da dyser som duger til 116*1.5 = 174hk. Jeg regner med de med N/A og 100% e85 også vil leke litt mer just. kamdrev og annen kam og da passer vel kanskje 940t dyser + motstander, men org N/A dysene kjører nok lean med mindre man da jukser med BTR (som er langt fra idèellt). Skal man bare misbruke en bil til den blir avskitlet neste år, så kjører man på kjipeste og billigste løsningen, det er jo selvsagt. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet Juli 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2008 Jeg "konverterte" min MX-5 til E85 i går. La på +30% og sjekket i dataloggen at ting var på den sikre siden. Kjører på standard trykk enda men kjenner at bilen virker litt vassere. Det som bekymrer meg litt er det som står i denne tråden angående hva Saab har gjort for på sin 9-5 Bio Power. http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=101646 Det står bla. at man ikke nødvendigvis kan øke tenning i forhold til bensin da E85 har raskere forbrenningshastighet. e) E85 brinner fortare än "bensin".Tändningen måste mappas om. Tyvärr så tror de flesta att man skall köra med mer förtändning vid E85 drift. Men, de vet ju inte bättre.... Om man sparker upp tändningen så kommer topptrycket att öka riktigt saftigt, "komponentfel är att förvänta". Eller på ren svenska trycket i cylindern blir så högt att saker tar skada INNAN det börjar att spika. Väl värt att tänka på. Höglasttändningen behöver alltså hållas lite snällare för att undvika höga maxtryck. Hur mycket varierar givetvis på applikationen. Lättlast kan tåla några grader vassare. "I vissa punkter upp, i andra ned". Er det noen som har noe fornuftig å komme med rundt dette ? Etter hva jeg har hørt tidligere er nettopp det å legge på tenning pga. 104 oktan i E85 det som gir muligheten til mer effekt. FFF'er slipper å svare på denne posten. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet August 2, 2008 Rapporter Share Skrevet August 2, 2008 Foreslår at du stiller spørsmålet på etanol.nu. Tror det allmenne rådet er at man kan ha mer fortenning ved lavt turtall, mens tenningskurven skal være relativt lik den for bensin ved høyere turtall. Det står jo indirekte i linken du postet at tenningen ER tidligere på E85 i biopowermotorene, siden effekten er høyere enn tilsvarende ladetrykk med bensin. At man ikke skal trimme motoren mer enn dens komponenter tåler gjelder uansett drivstoff ;) Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.