Volvo240TurboInercooler Skrevet Desember 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2007 Som de fleste av oss vet er Truetrac sperra laga for 3.73 og oppover. Vet det er noen av dere som har montert den på utveksling under 3.73. Kan det gi noen problemer? Det må jo være en grunn til at den skal bli brukt på 3.73-> Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Desember 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2007 ADDED INFO, 07-16-06 -from Matt Dupuis I installed a TrueTrac in my 244 this winter, and would like to share some info on that. Because my car is a V8, I chose to use a 3.31:1 gear ratio, so I ordered the low-preload diff for the 3.54:1 and down (p/n 374). I'm using a 1031 axle from an '86+ car, so it's got the tone ring and speedo drive (I had planned on using this with my Megasquirt for traction control at a later date). At the same time, Dale Walmsley ordered a high-preload diff for the 3.73:1 and up (p/n 411), for his 122 which we installed into a 240 1030 rear axle. When I got my rear end apart, I thought to measure the carriers to see if I needed to buy any different shims. To my surprise, I needed to add about 0.120" to the ring side of the carrier and subtract that from the other side!!! Since the factory shims are about .060" each, that meant I'd have to machine material from the carrier to get it to fit. Obviously this wasn't the right part for the car. So I borrowed Dale's True Trac and measured. It was within .001" of my Volvo diff carrier, so I installed it using the original shims and new bearings, and the gear lash was even better than it was before I pulled the old one out. Again, I used a 3.73 and up TrueTrac (p/n 411) with my 3.31 ring and pinion in my 1031, and all fit perfectly well. I've also installed the same diff into a 760 with a 3.73 and it fit just as well. The theory is that taller gears (3.54 and down) have a larger diameter pinion to accomodate more teeth, so the ring gear must be moved further offset from centerline in order to keep the thickness of the ring gear consistent with shorter ratios. Many manufacturers do this by moving the flange on the diff carrier outboard for the "highway" gears, but it seems that Volvo, in the 1031 at least, used a thinner ring gear instead, and kept the differential carrier the same for all ratios. I can't speak for the 1030 model diff, since that's closer to a true Dana 30. They might use thicker ring gears and offset flanges for the 3.54 and down (if they were ever delivered with those ratios). Another thing that occurred that you should watch for.... the pickup for the speedo may drag on the TrueTrac. My 240 had a light drag, and I didn't bother doing anything about it, but the 760 I did had a HEAVY drag, so I had to clearance the sensor to clear the diff. ref.: Volvo Rear Ends Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Desember 17, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2007 Så det er plassen det står på egentlig? De tror den ikke passer, men den gjør det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
780V8 Skrevet Desember 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2007 Det med 3.73 og opp gjelder for Dana 30 aksler generelt, men ikke for Volvo, og står godt forklart i teksten som DaButcher refererer til. Så lenge du kjøper den som har artikkelnummer 912A588, så fungerer den på alle utvekslingene til Volvo.. Siter [ ] -88 Volvo 780 Bertone V8 [X] -86 Volvo 245 GLT V8 [X] -76 Porsche 911 Targa [X] -69 Plymouth GTX cab [X] -73 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toyofan Skrevet Desember 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2007 har 3.15 aksling og sperre for 3.37 jeg, spinner på begge enda...;) Siter -1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998 X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Desember 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2007 Skal ikke være noe problem ned i 3.15 såvidt jeg har hørt, nei Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sailorboy Skrevet Desember 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2007 Skal ikke være noe problem ned i 3.15 såvidt jeg har hørt, nei litt OT her men:S hvordan vet eg om akslingen er 3.15? telle antall tenner på kronhjul og pinjong? Mvh: Siter Mvh Sølve Mortveit *Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil! *Volvo 142 Taksenket Raggerbil! *Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
780V8 Skrevet Desember 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2007 litt OT her men:S hvordan vet eg om akslingen er 3.15? telle antall tenner på kronhjul og pinjong? Mvh: 3.15:1 har du mest sansynlig ikke, da den er veldig sjelden. Men letteste er å leite etter merke på bakakselen hvor utveksling står, eller jekke opp bilen og telle hvor mange ganger du må snurre mellomakselen rundt før hjulet har gått en runde (må være litt nøye her) Siter [ ] -88 Volvo 780 Bertone V8 [X] -86 Volvo 245 GLT V8 [X] -76 Porsche 911 Targa [X] -69 Plymouth GTX cab [X] -73 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboTony Skrevet Desember 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2007 3.15:1 har du mest sansynlig ikke, da den er veldig sjelden.Men letteste er å leite etter merke på bakakselen hvor utveksling står, eller jekke opp bilen og telle hvor mange ganger du må snurre mellomakselen rundt før hjulet har gått en runde (må være litt nøye her) det er helt sant per! Siter -- Har 242 med V8-- Prosjekt -- volvo 242L -- --X volvo 240 Turbo-- --X volvo 142-- *Member of Volvo Skrensar Lag* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Desember 17, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2007 Det står på kronhjulet hva utveksling det er. Står to tall attmed hverandre, du tar og deler de med hverandre, så får du svaret. F.eks: 41 11 = 3.73 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Desember 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2007 Det med 3.73 og opp gjelder for Dana 30 aksler generelt, men ikke for Volvo, og står godt forklart i teksten som DaButcher refererer til. Så lenge du kjøper den som har artikkelnummer 912A588, så fungerer den på alle utvekslingene til Volvo.. Ja, men jeg *tror* ikke den passer i annet enn 3.73 1030, pga. 1030 er mer som en "standard dana 30", hvor det er forskjellig dybde basert på utveksling, såvidt jeg forstår. dvs. i tilelgg til at den passer i alle 1031 altså! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
780V8 Skrevet Desember 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2007 Ja, men jeg *tror* ikke den passer i annet enn 3.73 1030, pga. 1030 er mer som en "standard dana 30", hvor det er forskjellig dybde basert på utveksling, såvidt jeg forstår. dvs. i tilelgg til at den passer i alle 1031 altså! Mulig du har rett her, men i henhold til VADIS, er det bare ett artikkelnummer på diffklumpen til 1030 (udiffet). Den skal gå til både 3,54:1 og 3,73:1 og oppover. Derfor regnet jeg med at True-Trac'en vil passe til alle 1030 aksler også. Men som sagt, er mulig jeg er på jordet her.. Ser også at 1030 akselen ikke blir levert med lavere utveksling enn 3,54:1, bare 1031 som har lavere en dette.. I henhold til VADIS vel og merke :) Siter [ ] -88 Volvo 780 Bertone V8 [X] -86 Volvo 245 GLT V8 [X] -76 Porsche 911 Targa [X] -69 Plymouth GTX cab [X] -73 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.