Gå til innhold

Må forsikringstaker være eier av bil?

Ranger emnet


Sharp

Anbefalte innlegg

det er lovpålagt med ansvarsforsikring på registrert kjøretøy, men det betyr IKKE at du ikke kan si opp forsikringa på en bil som er registrert (det har jeg gjort i gjensidige)

 

forsikringsselskapet driter i hvem som eier bilen, de er bare glad for å tjene penger.

 

biltilsynet har ikke et ord de skulle ha sagt, for det står i lovverket at eier skal sørge for ansvarsforsikring og så lenge bilen er forsikret så er den forsikret (en spade er en spade uansett faen hvem som betalte for den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avskiltingsbegjæring eller noe slik blir det iallefall ikke.

 

Kjøret i 6mnd med bil som sto registrert på en annen,og jeg hadde forsikra bilen.

jo viss du sier opp forsikringa på en registrert bil så blir den begjært avskiltet frem til ny eier har ordnet forsikring.

 

Jepp.. men da sørger jeg som eier for at min kammerat tegner ansvarsforsikring, så er alt i boks :driving

helt korrekt. det eneste som står i statens vegvesen sitt system er forsikring(ja/nei) og selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Blir den begjært avskilta tar det år og dager før de tar dem uansett er mitt synspunkt.

Bilen min blei begjært avskilta i mai 2007, kom og tok skilta for ca 2uker sida, vet om fler tilfeller av dette også.

Renault Mégane 1.6

DynaBel 9815 - DynaBel 4501 - DynaBel 1502 - Seas Lotus Performance 6.5"

[X]Toyota Carina II

[X]Volvo 740 vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir den begjært avskilta tar det år og dager før de tar dem uansett er mitt synspunkt.

Bilen min blei begjært avskilta i mai 2007, kom og tok skilta for ca 2uker sida, vet om fler tilfeller av dette også.

 

Det var jo ikke et helt år ei gang :uhhmmwhat?:

 

Og uansett blir det jo tatt med ei gang om du blir stoppa i kontroll.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun 2 mnd gratis omreg etter siste omreg.

Dere kan betale 1400 og få begge navna i vognkortet. Dette er egentlig ment for samboere som kjøper bil sammen men hvem som helst kan gjøre dette. Dere kan da registrere den tilbake på deg når den er ferdig lånt gratis..

 

Edit: Dere kan jo høre med biltilsynet om det går ann å tilføye ett navn til i vognkortet uten at dere behøver å omregge den?

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Dere kan jo høre med biltilsynet om det går ann å tilføye ett navn til i vognkortet uten at dere behøver å omregge den?

 

Det går egentlig ikke, men det kan jo hende at man er heldig og møter en snill person på Statens vegvesen. Det skulle imidlertid ikke overraske meg et sekund om de hadde lagt inn sperrer mot slike initiativ i systemet sitt, slik at man er nødt til å betale for at en slik endring skal bli registrert.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tilføre medeier i vognkortet regnes som omregistrering og krever omregistreringsavgift.

 

Registrering tilbake på tidligere eier som følge av heving av kjøp er vel fritak på, ja.

 

Angående forsikring, så mener jeg fremdeles at det navnet forsikringsselskapet sender BT som eier på forsikringen, MÅ være identisk med hovedeier av bilen. AutoSYS finner dette automatisk, og gir feilmelding om dette ikke stemmer overens.

Jeg har også sjekket dette opp i de retninger som er mulig å sjekke dette opp i, og ifølge jurister som jobber med dette, har de lov til å kreve dettte (basert på dagens lovtekst).

 

Jeg hører titt og stadig om folk som har fått til det motsatte. I de tilfellene vi har sjekket dette, så har det vist seg at forsikringsselskapet faktisk har sendt navnet på hovedeier, så jeg har fremdeles til gode å se noen som har fått til dette. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår