Gå til innhold

Lovelig soting av ruter???

Ranger emnet


Celica lover

Anbefalte innlegg

men det finnes regler generelt for dette.. nå er ikke jeg sikker på dette men har blitt stoppa med sota ruter mang en gang og fått 100 forskjellige svar. men ett jeg har fått flere ganger er att man skal kunne ha øye kontakt med personen i bilen ved siden av deg når du titter ut av side vinduene på fører og passasjer siden.. men som sagt ikke noe ekspert på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovdata sier:

Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg måtte bytte rute på Comboen og selvfølgelig så satte glassfirmaet inn en uten toning øverst hva gjør jeg nå? alternativet blir og legge på en toningsfilm øverst, men det har jeg forstått er ulovlig at det kun er lov med orginal tona rute.... eventuelt hvor langt ned kan man legge på toningsfilmen???? blir sur hvis jeg må bytte rute igjen altså :scared

 

men ifølge lovdataen øverst så kan legge på en solfilm i glass da :spin

Status Bilpark: Omega 3000 Turbo, Omega 3000, Omega 2,0, Omega 2,6, Rekord E2 2,2i, Rekord E1 2,0S, Rekord D 1,9, Ascona B 2,0S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du godtar at du og/eller verkstedet gjorde en feil, og ikke ble enige om hvilken "type" rute du skulle ha.

Du har ikke lov til å gjøre noe med frontruten (det innkluderer streamers, soting o.l.)

Du kan jo bare vente til det kommer steinsprutskade, og passe på å få riktig rute neste gang (det er tross alt Norge vi bor i, steinsprut er ikke akkurat et fremmedord)

- VW Golf II GTI -

RIP - VW Golf II GTI 16v & 1.6 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår