Gå til innhold

Hva er råning?

Ranger emnet


eiriksmil

Anbefalte innlegg

Hei. Holder på med en oppgave om råning for tiden, og lurte litt på hva dere definerer som hva råning er. Må man kjøre harry lilla Volvo med grønn styling, eller handler det bare om å kjøre bil? Hva er typiske kjenntegn for en råner? Fra hvilke sosiale lag kommer en råner?

 

Takker for all hjelp.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beste stedet du kan finne definisjoner eller forklaringer er google.no :3

 

http://avis.skolenettet.no/cgi-bin/skoleavis/imaker?id=2525

 

 

Å kunne kjøre rundt å nyte livet bak rattet, plukke opp venner og deretter ta en runde i McDrive’n. Mest sannsynlig vil man møte mange likesinnede som også er ute å ”ragger” på samme sted. Slikt fører til at det blir et nært samhold blant sjåførene, og de parkerer gjerne på rekke og slår av en prat. Dette er for mange et av høydepunktene i livet og en av de største gledene.

Denne kjøringen på ”måfå” har ført til at det i de siste årene har dukket opp en ny hobby blant ungdommen, nemlig den såkalte råningen. De fleste ungdommer vet godt hva råning innebærer ; noen ser ned på den, mens andre forguder den. Mediene har flere ganger fremstilt råning som noe negativt og stemplet ungdommen som driver med det som ”harry”. Nå til dags spiller stil en mye større rolle innenfor rånemiljøet enn det gjorde før. Før kunne du gjøre inntrykk bare du hadde en bil med fire hjul. Nå må du skilte med stor motor, lydanlegg til mangfoldige tusen og en ”stylet” bil for å bli godtatt som fullblods ”råner”. Det er til og med kommet så langt at det blir arrangert ”rånetreff”, hvor alle kan få sjansen til å få vist frem sin store stolthet til andre. Hvis bilen din vekker oppsikt og mange mennesker samles rundt den, har man lykkes som ”råner”.

 

edit: Jeg foreslår at om du holder på å ta lappen selv at du kjører ut på fredags kveld etter klokka 21:00 og ser etter "rånere". Dette er vanskelig første gangen men etter et par ganger er det meget lett å se dem.

 

Og dem har som regel samme bilsmak.

 

Ta mandal f.eks her er over halvparten BMW frelste. :worshipbm:

Jeg er ny, men alle må vel begynne et sted. Litt sent ute men det har jeg alltid vært. Annet en på skolebenken men der sov jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gøy å kjøre rundt i en by der halvparten kjører bimmere da.................

 

25 % av de igjen har vel samme styling også?

 

jau dem har den samme idiotstilen sin :p

et par som har skjeia ut dou med Ww golf GTI en gammel honda etc.etc men mest bmw og et par Mercer.

Jeg er ny, men alle må vel begynne et sted. Litt sent ute men det har jeg alltid vært. Annet en på skolebenken men der sov jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råne,s: Kastrert hann-gris.

Råning,v: Å opptre som en kastrert hann-gris.

 

Trodde det var en galte som var kastrert hann-gris. En råne er vel ikke kastrert. Er ikke halve poenget med råning smårypejakt fra bilvinduet?

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kunne kjøre rundt å nyte livet bak rattet, plukke opp venner og deretter ta en runde i McDrive’n. Mest sannsynlig vil man møte mange likesinnede som også er ute å ”ragger” på samme sted. Slikt fører til at det blir et nært samhold blant sjåførene, og de parkerer gjerne på rekke og slår av en prat. Dette er for mange et av høydepunktene i livet og en av de største gledene.

Denne kjøringen på ”måfå” har ført til at det i de siste årene har dukket opp en ny hobby blant ungdommen, nemlig den såkalte råningen.

 

Akkurat slik jeg ville definert råning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beste stedet du kan finne definisjoner eller forklaringer er google.no :3

 

edit: Jeg foreslår at om du holder på å ta lappen selv at du kjører ut på fredags kveld etter klokka 21:00 og ser etter "rånere". Dette er vanskelig første gangen men etter et par ganger er det meget lett å se dem.

 

Ja, det er forsåvidt sant, men jeg ønsker også synspunkter fra rånere. Men linken hjalp, ja!

 

Men angående dette med å ta seg en tur ut. Jeg har da vært med på råning før, det er ikke det. Spørsmålet er hva som definerer råning, dvs. tenk deg en med rørleggerutdanning (ingen hets mot rørleggere, tvert imot) med en gammel Omega, en student med en cleana 'Rado og en aksjemegler i en Ferrari F430. Hvis alle oppfører seg likt, er alle rånere? ELler er han i Omegaen mer råner enn han i Ferrarien bare fordi han i Omegaen har eldre bil og mer wunderbaums enn han i Ferrarien? Hva synes dere ekte rånere på dette punktet? Spiller det noen rolle fra hvilke sosiale lag en person kommer fra? Utdanning, yrke osv? Utifra hva jeg kan tenke meg tipper jeg vennekrets har mer å gjøre med saken enn utdanning og yrke (men igjen, man får jo ofte venner der man jobber/studerer).

Og hvordan blir man en råner? Er det noe som kommer automatisk når man blir 18 eller er dette noe som kommer gradvis, ved å se "de eldre" kjøre rundt, sitte på med de som så er noen år eldre og får lappen og er liksom "med i miljøet" i en god stund? Dette er viktig i denne oppgaven da det gjelder skoleoppgave. Ikke vanskelig, men viktig. Rekruttering, sosialisering osv.

 

Ellers har jeg jo en liten idé på de spørsmålene jeg stiller, men synspunkter fra andre her er veldig viktig, slik at det ikke bare blir synsing. Det vanskeligste er egentlig hvor man skal kutte linjen for hva en råner er. Må man sitte og spise pølse på panseret med andre "oppråna biler" eller handler det bare om å kjøre rundt og leke?

 

Jeg har en teori om at råning i seg selv ikke nødvendigvis er*å kjøre opp og ned stripa, men at det å kjøre opp og ned stripa er en form for råning. Eller hva tror dere?

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råning vil jeg definere som en som kjører en ihjelstylet bil med musikken på høy guffe, gjennom for eksmepel et sentrum gjentatte ganger. Da rååner man..Uten mål og mening

 

Men foreksempel å hente en kamerat og kjøre å ta seg en matbit, når man kjører for en bestemt mening, kan det ikke kalles råning.

- 1995 VW "Cult Golf" :)

x 1986 VW Golf 2 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råning vil jeg definere som en som kjører en ihjelstylet bil med musikken på høy guffe, gjennom for eksmepel et sentrum gjentatte ganger. Da rååner man..Uten mål og mening

 

Men foreksempel å hente en kamerat og kjøre å ta seg en matbit, når man kjører for en bestemt mening, kan det ikke kalles råning.

 

Var fin den siste definisjonen der, man må huske på at selv de med mest stylede biler kjører for mål og mening ofte og.

På det første, må man forresten ha ihjelstylet bil, eller kan en harry-lars kjøpe seg en Corrado VR6 for eksempel og sette inn et stort anlegg og kjøre frem og tilbake gjennom sentrum, og da bli råner? Eller har han for fin bil?

 

Vil dere selv forresten definere råning som en livsstil eller en hobby? Selv vil jeg nå si at det er en hobby, men at den mest dedikerte råner kanskje kan ha en litt harry livsstil som da påvirker råningen og bilen hans (tenk plysj, tenk baums).

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råning kan være så mangt.

 

Jeg anser råning som en kjøretur. Jeg liker og kjøre, om så det måtte være i sentrum eller på landeveien så liker jeg og sitte bak rattet i min kjære Saab.

 

Jeg liker egentlig ikke og bli kalt råner, jeg synes det er et negativt ladet ord. Ikke fordi jeg mener råning er noe negativt, men fordi "samfunnet" har stemplet rånere som harry typer med wonderbaum uten framtid. Det rette ordet for meg og mine kompiser ville vært "bilintresert".

 

Vi har en brennende interesse for bil, og alt rundt det temaet. Vi liker og kjøre, og vi bruker både masse tid og penger på bilene våre. Og møteplassen er sentrum.

 

Det er liksom "gjengen" vår. Vi har anlegg i bilene våre, men ingen av oss liker og spille høyt i sentrum. Det medfører uønsket oppmerksomhet :P

 

Råning er i mine øyne sosialt samvær med likesinnede. Vi gjør ikke noe skade, vi kjører ikke rundt å lager helvette med anlegg til 3 ganger bilens verdi.

 

SÅKLART. Om man skal se "rånemiljøet" i byen min i sin helhet, så finnes det "standard rånere", som jeg velger og kalle de. Volvo 740, opphora og nedkjør, anlegg til flerfoldige tusen kroner og et kjøremønster som tilsier at her har vi en idiot bak rattet.

 

Slike folk vil jeg ikke ha noe med og gjøre. Slike folk gjør meg sint, fordi det er slike folk som gir MEG og MINE venner dårlig rykte. De ser denne idioten i 740en sin spinne tulling rundt om i sentrum, og ser på oss andre og tenker "ja, de er vel av samme ulla, gjør aldri noe til gangs"

 

Realiteten er at vi har jobber, vi går skole, vi er ordentlige mennesker. Vi henter ikke trygd for og kjøpe bensin.

 

Så i korte trekk, for min del, er råning sosialt samvær. Folk med like interesser som samles i sentrum for og prate om de vi intreserer oss for og alt annet vi måtte finne på. Resten av idiotene holder jeg meg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lappen selv men har sittet på i Årevis, har rånet med Traktor i et år også, i Fjor...

 

Heia5.jpg

 

Er just på Stripa det der:)

 

Men ihvertfall, Når Jeg og kompisene mine skal noe i Byen, spise eller lignende, så går det automatisk en runde rundt 8-Tallet(Stripa) først og gjerne etterpå :)

 

Ellers så går ofte Helgene med til Såkalt råning...

 

Sklir stripa, prater sjit med venner, skrur litt bil og sånt...

 

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår