Gå til innhold

Spørsmål om DEFA alarm og SR Bilradio

Ranger emnet

Willander

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg ny bil for litt over en måned siden. Bilen hadde ikke alarm eller fjernstyrt sentralllås. Så jeg tenkte å slå to fluer i en smekk, og gå til anskaffelse av en DEFA alarm.

Etter å ha forhørt meg litt rundt endte valget på SR Bilradio på Ryen i Oslo.

I ettertid kan det nok vise seg at dette trolig ikke var det beste valget jeg kunne gjort.. men men..

Første dagen da jeg skulle hente bilen min, hadde de installert en annen type alarm i bilen min. En såkalt Alpha alarm. Etter å ha sjekket litt rundt, var jeg sjokkert over å finne ut at dette produktet ikke har en hjemmeside en gang. Jeg dro tilbake og klaget, ettersom jeg faktisk hadde spesifisert DEFA da jeg ringte og bestilte. Følte meg rett og slett litt lurt.

Bilen ble kjørt tilbake, og senere på dagen var DEFA installert.

Bortsett fra at den ikke var det. Den fungerte nemlig bare i 4 min etter bilen var stoppet. Nok en gang dro jeg tilbake for å klage. De fant da ut at de hadde glemt å sette på en pol-konverter eller noe (wtf?) de ville også ha ekstra betalt for denne delen, siden de mente det var ekstrautstyr. Det fikk de selvsagt ikke, da jeg hadde betalt 3700 for alarmen ferdig installert.

Nå fungerer forsåvidt alarmen, men jeg er kritisk til måten den er installert på, og lurer på om jobben er gjort på riktig måte.

Hele alarmen er koblet opp mot taklyset i bilen, så dersom jeg skal låse bilen vil ikke blinklysene blinke for å bekrefte at den er aktivert før taklyset er slukket.

Dersom jeg skrur av taklyset kan jeg bare åpne døra uten at alarmen går.

Jeg synes dette virker veldig rart, men håper noen her inne har litt mer peiling enn meg.

I manualen står det jo hvertfall at bilen skal blinke en gang med blinklysene når man aktiverer, noe den ikke gjør etter to trykk på fjernkontrollen.

Dersom dette er feil vil de jo for annen gang ha sendt med meg papirer på at det er godkjent alarm i bilen min, uten at det er det. Dette er dokumentforfalskning i så fall.

Personlig føler jeg at hele butikken virker en smule useriøs, og vil egentlig helst heve kjøpet, men jeg er ikke sikker på rettighetene mine i denne sammenhengen.

Bilen er forresten en 1998 BMW E36, om dette har noe å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider