Gå til innhold

Ute etter bra elementer

Ranger emnet


TrulsR

Anbefalte innlegg

Synes det virker rart om den kun kjører 150W på brokobling, i og med at et 200W element sprengte når jeg brokobla det på forsterkeren. Det står jo "4 Ohms Continuous : 150W x 4CH", vil ikke det si 150W*4 når hver av de fire kanalene kjører på 4 ohm? Videre står det "4 Ohms Bridged Continuous : 650W x 2CH", noe som ut i fra hva jeg forstår vil si 650W fordelt på to kanaler@4 ohm?

 

ta de talla der med en klype salt, men tankegangen din er jo rett ja.

Dessuten null problem å sprenge en ht som tåler 200wrms, men en forsterker som gir 150wrms. Et lurt fenomen som heter klipping, at du altså drar forsterkeren forbi det den egentlig klarer å gi så gir den et fælt signal som fint kan ødelegge høyttaleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man brokobler to kanaler på en forsterker, skal samlet effekt bli lik som 2ohm stereo..

atså : 2x75@4ohm ~ 2x150w@2ohm ~ 1x300w@4ohm.. til opplysning..

 

jeg har ikke prøvd den forsterkeren , så jeg kan absolutt ikke uttale meg om hvordan den funker...men er den 4x75wrms så vil det duge til det den kan..den har jo 80A sikring..som mange er opphengt i er viktig..

men nå har trådstarter den allerede..så gjør det beste ut av det;)

 

prøv en RE Audio sr12 /4ohm, og funker det ikke bra nok..da trenger du kansje mer forsterker..for elementet har ihvertfall potensial ;)

eller du kan prøve to stk re10 /4ohm...

 

Den forsterkeren har jeg prøvd, da jeg trudde også att denne klarte 4 X 150W 4ohm.

 

brukte frontsett og 1 sub brokobla på den. Det var en 10" 9210 DY.

 

Og jeg merket tidlig forvrengninger og att den slet med denne suben. (dette er en ca 150W RMS sub)Og hadde jeg fortsatt, så hadde jeg brent spolen grun masiv forvrengninger med lit volum.

 

Jeg bytta til SoundMagus Class X-400 den gir 140W 1 kanal i 4 ohm.

 

Dette ble ett bra løft, jeg kunne spille merkbart høyere uten forvrengninger i samme grad, og fikk bedre bass.

 

Kjørete da den 4 kanaleren brokoblet til 2 kanaler, da passet den helt ok til ett gammel PG frontsett som skal tåle 85W RMS pr stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har tittet litt på de SoundMagus forsterkerene de har på Komplett. Vurderer å få BM-forsterkeren solgt og slenge inn en monosterker.. Kikket på denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331578 men stod litt lite spesifikasjoner?

Blir jo ikke så god lyd for de som sitter baki hvis jeg dropper 6.5" i hattehylla, men det får de nesten bare finne seg i.

 

Gidder ikke å kjøpe nye elementer før jeg har en forsterker jeg vet ikke dreper de. Den virker bare mer og mer tvilsom den jeg har nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har tittet litt på de SoundMagus forsterkerene de har på Komplett. Vurderer å få BM-forsterkeren solgt og slenge inn en monosterker.. Kikket på denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331578 men stod litt lite spesifikasjoner?

Blir jo ikke så god lyd for de som sitter baki hvis jeg dropper 6.5" i hattehylla, men det får de nesten bare finne seg i.

 

Gidder ikke å kjøpe nye elementer før jeg har en forsterker jeg vet ikke dreper de. Den virker bare mer og mer tvilsom den jeg har nå :P

 

Den forsterkeren du har, kan helt fint brukes til frontsatt og event hattehylle høyttalere, som tåler rundt 60 - 100 W rms. om du passer litt på ved maks volum.

Men til sub, så er den ikke bra, selv om de oppgitte talla skulle tillsi det.

 

Den mono forsterkeren gir kraft, og en kjøper har skrevet 600W ikke 1500W som det indikerer til i teksten.

 

Jeg hadde som sagt lille broren til den, med godt resultat på en billig Dynabel 10" sub.

 

Jeg syns faktisk du skal beholde 4 kanaleren din, kjøp deg 2 sett komponent system. vet ikke størrelse du kan bruke, men midbass opg diskant til dørene, og til hattehylla.

 

Jeg trives godt med lyd bak. hold deg i en grei pris, ikke for dyrt.

 

2 000,- for komponent settene (begge setta) burde være greit. og den SM forsterkeren og en grei sub til rundt 1 000,-eller noe.

Bygg en liten kasse og du kommer godt i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår